نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نقد و بررسی طراحی ظاهری هایما ۸S؛ یوزپلنگ چشم بادامی!

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
نقد و بررسی طراحی ظاهری هایما ۸S؛ یوزپلنگ چشم بادامی!

آخرین خودرو/ کراس اوور ۸S یکی از چینی های مونتاژی ایران خودرو است و ما در این مطلب نقد و بررسی طراحی ظاهری هایما ۸S را برای شما انجام می دهیم.

پس از عرضه موفق دو کراس اوور هایما S7 و S5، هایما ۸S را باید به عنوان جدیدترین و البته لوکس ترین کراس اوور هایما در بازار ایران در نظر بگیریم که توسط شریک تجاری این برند چینی، یعنی ایران خودرو نخستین بار در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران در سال ۱۴۰۱ به عموم معرفی شد.

اما اگر بخواهیم بطور خلاصه کمپانی هایما «Haima» را معرفی کنیم، باید به این نکته بپردازیم که هایما یکی از زیرمجموعه های گروه خودروسازی «FAW» است که به عنوان یک خودروساز کوچک در جزیره هاینان در سواحل جنوبی چین قرار داشته و در ابتدا به تولید و مونتاژ محصولاتی ارزان و اقتصادی بر پایه پلت فرم های قدیمی مزدا می پرداخته و اساسا نام Haima نیز برگرفته از دو کلمه Hainan (جایی که هایما در آن قرار دارد) و مزدا می باشد.

اما داستان هایما ۸S کمی متفاوت از سایر محصولات این خودروساز چینی است. چرا که این کراس اوور سایز متوسط نیمه لوکس، بر اساس پلت فرم مدولار و جهانی هایما یعنی «HMGA» طراحی و توسعه یافته است و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و بیانگر فصل جدیدی از محصولات این برند نچندان مطرح چینی از نظر سبک طراحی و استایل بیرونی بدنه و فضای داخلی بود.

با اینکه هایما ۸S در بازار چین محصول پرطرفدار و مطرحی نبوده، اما به واسطه طراحی نسبتا متفاوت و البته اسپرت خود، به یکی از از گزینه های معقول و قابل اطمینان در بازار محدود و تشنه ایران و در مدت زمان عرضه خود تبدیل شده است که در این مطلب قصد داریم تا به نقد و بررسی سبک طراحی و ویژگی های ظاهری آن بپردازیم.

ویدیوی معرفی هایما ۸S

طراحی ظاهری هایما ۸S در بدنه ؛ پویا و اسپرت اما نه چندان خاص
اگر به محصولات قدیمی تر هایما چه در بازار ایران و چه در بازار چین مانند S7 و یا S5 که به واسطه عرضه در کشور برای ما نیز آشنا تر هستند، نگاهی داشته باشیم متوجه این نکته می شویم که از نظر سبک طراحی و ویژگی های بصری، قطعا محصولات درجه یک و زیبایی به شمار نخواهند آمد.  اما اگر تمام تصوراتی که نسبت به طراحی محصولات هایما داریم را کنار بگذاریم و بدور از هرگونه تعصب بخواهیم در رابطه با طراحی هایما ۸S نظر دهیم، قطعا آن را خودرویی زیبا بخصوص در مقایسه با دو مدل قبلی قلمداد می کنیم و پیشرفت هایما را در طراحی محصول جدید خود ستایش خواهیم کرد.با این حال نباید منکر آن شد که هایما در زمینه طراحی حتی در مقایسه با برخی رقبای چینی خود نیز قطعا در جایگاه پایین تری قرار می گیرد.

اما بپردازیم به خود محصول. بر اساس گفته هایما، در برخی از جزئیات ظاهری و عناصر بصری کراس اوور ۸S از چهره و عضلات یوزپلنگ الهام گرفته شده است. در نمای جلو، ترکیب جلو پنجره شش ضلعی به همراه نوارهای «T» شکل کرومی که به چراغ های باریک روشنایی در روز ختم می شوند، الهام گرفته از دهان و چشمان یوزپلنگ در هنگام شکار و حمله می باشد! هر چند که این جزئیات حالتی تهاجمی را برای دماغه هایما ۸S ایجاد کرده است، اما نسبت دادن آن به چهره یوزپلنگ کمی اغراق شده به نظر می آید. ضمن اینکه تمامی این عناصر طراحی شده در نمای جلو که به آن اشاره کردیم، از ظاهری بدیع که امروزه به یک ترند در طراحی خودرو تبدیل شده برخوردار بوده و چندان خاص و متفاوت به چشم نمی آیند.

با این حال، استفاده از قطعات کرومی سه بعدی در جلو پنجره و نیز چراغ های اصلی جلو با فناوری LED و با عنوان ماتریس چهار هسته ای یا« Quad-core matrix headlights» چهره هایما ۸S را مدرن تر و اسپرت تر از انتظاراتمان نسبت به هایما کرده است. خطوط و سطوح با زوایای نسبتا تیز روی سپر نیز، در راستای سایر عناصر این نما طراحی شده اند و از هارمونی مناسبی برخوردار شده که نمی توان ایرادی به آن وارد کرد. با این حال، به دلیل استفاده از همین خطوط تیز و شارپ که نقطه اوج آن بر روی کاپوت می باشد و با وجود هماهنگی خطوط به کار رفته در این نما، اما پوزه و دماغه هایما ۸S از نظر بصری کمی بیش از حد شلوغ و پیچیده بخصوص برای کراس اووری در این سگمنت به نظر می‌رسد.

با گذر از نمای جلو و رسیدن به نمای جانبی، خطوط عضلانی، مواج و شارپ نمای جانبی کاملا جلب توجه می کند و نمای جانبی جذاب و شیکی را از ۸S به نمایش می گذارد. با این حال هایما ۸S در این نما هم به مانند نمای جلو که به آن اشاره کردیم، ویژگی متفاوت و خاصی را منتقل نمی کند. اما با وجود این، کمپانی هایما در توصیف ویژگی های نمای جانبی 8S، خطوط و سطوح به کار رفته در این نما را نیز به یوزپلنگ در حال حرکت و عقابی اوج گرفته تشبیه کرده است که به نوعی بیانگر طراحی تهاجمی آن در این نما نیز می باشد.

استفاده از خط سقف شناور در کنار فرم فریم شیشه های کناری «DLO» که همانند بسیاری از خودروهای چینی دیگر مانند تیگو ۷ پرو و یا فونیکس FX که پیش از این در بازار کشورمان شاهد بودیم، در ستون D و در قسمت شیشه لچکی عقب، یک برش را ایجاد کرده و در تمام طول بدنه امتداد یافته و در نهایت به شیشه های عقب متصل شده است، از دیگر ویژگی هایی است که هرچند بدیع اما زیبا و متناسب می باشد. یک خط شخصیتی که بر روی رکاب درهای جانبی اجرا شده است نیز در عین حال که ساده و مینیمال است، اما کاملا هماهنگ با سایر خطوط نمای جانبی به نظر می رسد و باید گفت که به درستی نیز بر روی خطوط سپر های جلو و عقب امتداد یافته است. با این حال باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که بر خلاف بسیاری از خودروهای چینی که از خطوط شخصیتی مواج با زوایای منحنی استفاده می کنند، در هایما ۸S این خطوط حالتی رها شده را منتقل نمی کند و می توان گفت که خطوط به خوبی با یکدیگر مرتبط و به اصطلاح مچ شده اند.

اما در نسخه عرضه شده در بازار ایران، طراحی رینگ ها با سایز ۱۹ هرچند ساده و زیبا می باشد، اما چندان با ذات و ماهیت اسپرت استایل بدنه هماهنگ نمی باشد. با رسیدن به نما عقب، می توان گفت که با مدرن ترین قسمت بدنه هایما ۸S روبه رو می شویم. چراغ های یک تکه و سرتاسری که به سبک هالبرد «Halberd» طراحی شده است، به همراه خطوط و زوایای تیز و شارپ به کار رفته در این نما، چهره این قسمت را قدرتمند تر و شیک تر کرده است.

با این وجود اما، خطوط نمای عقب به مراتب شارپ تر از خطوط نمای جلو و دماغه S۸ می باشد و به همین دلیل نمای جلو و عقب از هارمونی مناسبی با یکدیگر برخوردار نمی باشند. هرچند سعی شده تا با استفاده از چراغ های مه شکن و یا شبرنگ های عمودی بر روی سپر و نیز دیفیوزر بزرگ به همراه سراگزوز های کرومی، کمی از این عدم هماهنگی میان این دو نما کاسته شود، اما همچنان این ناهماهنگی بصری حس می شود.

ضمن اینکه طراحی نمای عقب به واسطه استفاده از قاب چراغ های تیره و نیز گرافیک متفاوت آن ها، در مقایسه با دو نمای دیگر خاص تر و مدرن از برخی رقبای آن دیده می شود. هر چند که طراحی مجموعه سپر و دیفیوزر عقب می توانست با استفاده از یک نوار کرومی کمی مدرن تر و جذاب تر از حالت موجود طراحی و اجرا شود.

طراحی ظاهری هایما ۸S در کابین؛ مدرن، همه پسند اما نه چندان با کیفیت
با ورود به کابین هایما ۸S، با فضایی مدرن و تا حدی اسپرت اما تا حدی تکراری و نچندان متفاوت رو به رو می شویم. هر چند که این اسپرت بودن به معنی آن نیست که تمامی جزئیات کابین یادآور خودروهای اسپرت دو نفره یا مسابقه ای می باشند، بلکه از این نظر که برخی از این جزئیات در مقایسه با رقبای هم رده ۸S نمای کلی کابین و فضای داخلی را هیجان انگیز تر از یک کراس اوور سایز متوسط خانوادگی کرده است.

از جمله این جزئیات که بر جذابیت کابین افزوده است می توان به دریچه های شش ضلعی سیستم تهویه که در مرکز داشبورد شامل سه عدد دریچه می باشد، کنسول و نمایشگر مرکزی با زاویه ای متمایل به راننده، قطعات تزئینی کرومی و مات آبکاری شده و نیز صندلی های یکپارچه که هایما از آن به عنوان صندلی های مسابقه ای یاد می کند اشاره کرد.

اما نکته جالبه توجه در کابین هایما ۸S که البته ممکن است به مذاق همه خوشایند نباشد این است که صندلی های ردیف دوم نیز از فرم و ارگونومی همانند صندلی های جلو برخوردار شده است و خب عدم تنظیم پشت سری ها از نکات منفی این سبک از طراحی صندلی ها به شمار می آید. نکته دیگری که در کابین هایما ۸S وجود دارد این است که همچنان شاهد استفاده از کلیدهای کنترل فیزیکی در داخل کابین هستیم و تمام سیستم های کنترلی به نمایشگر مرکزی منتقل نشده است و این از ویژگی هایی است که در راستای اسپرت تر شدن داخل کابین شکل گرفته است.

با این حال اما کیفیت متریال داخلی به هیچ وجه در حد و اندازه یک خودروی حتی چینی هم رده نبوده و همین نکته منفی، از مواردی است که در داخل کابین کاملا قابل لمس و البته آزار دهنده است. اما از نظر ابعاد و فضای سرنشینان در دو ردیف، به واسطه داشتن فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی متری می تواند انتظارات را تا حد زیادی برآورده کند.

ارزیابی کلی
بطور کلی هایما ۸S از نظر سبک طراحی و استایل خودرویی بدیع و نچندان خاص و متفاوت است که توانسته با الهام گیری از ترندهای روز طراحی محصولات مدرن خودروسازان مطرح، کراس اووری با طراحی نسبتا مدرن، متناسب و البته اسپرت را در این کلاس به نمایش بگذارد. هر چند با وجود اینکه برخی ویژگی های ظاهری آن، بخصوص در داخل کابین هنوز به مرز پختگی کامل نرسیده اند، که البته بخش عمده ای از آن مربوط قدیمی تر بودن محصول است اما می توان نمره ای قابل قبول به آن داد.

با این حال نکته ای که در رابطه با بسیاری از خودروهای چینی صدق می کند, در رابطه با هایما ۸S نیز وجود دارد و ان میزان پیشرفت از نظر ویژگی های طراحی و استایل برای خودروسازی است که تا پیش از این طراحی های آن نه به عنوان یک خودروساز مطرح، بلکه به عنوان یک برند چینی, کاملا درجه دو و حتی درجه ۳ به شمار می رفته, که نکته ای قابل ستایش است، بخصوص در بازار ایران که به دلیل عدم تنوعی که در تمامی سگمنت ها شاهدش هستیم، جزئیات و برخی عناصر ظاهری پویا و تا حدی مدرن آن جلب توجه می کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir