نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

نتیجه نوسانات ارزی بر بازار باتری خودرو / آیا امکان عرضه باتری تقلبی در بازار وجود دارد؟

منبع
پرشين خودرو
بروزرسانی
نتیجه نوسانات ارزی بر بازار باتری خودرو / آیا امکان عرضه باتری تقلبی در بازار وجود دارد؟

پرشین خودرو/ یک مقام صنفی با تاکید بر تعادل و ثبات نسبی در بازار باتری، وجود هرگونه باتری تقلبی در بازار را تکذیب کرد و گفت: با وجود نظارت‌های سازمان استاندارد امکان تقلب در تولید باتری خودرو تقریبا صفر است.

صنعت باتری در ایران قدمت حدود ۷۰ ساله دارد هم اکنون ۲۷  کارخانه تولید باتری در سطح کشور وجود دارد که هر یک با برندهای خاص و در بسته بندی مشخص تولیداتی را به بازار عرضه می‌کنند.

باتری خودرو از جمله محصولاتی است که اغلب بازار آن در دست بنگاه‌های تولیدی بوده و برندهای خارجی کمتر در آن مشاهده می‌شود.

بر اساس آمار منتشره سالانه به حدود ۱۲ میلیون انواع مختلف باتری خودرو در کشور نیاز است که با توجه به توان داخل در تامین نیاز بازار، هرگونه غفلت در این بخش منجر به از دست رفتن بازار بزرگی در کشور خواهد شد.

البته بازار باتری همانند بسیاری از بازارهای موازی در سال‌های اخیر با چالش‌هایی همراه بوده است. افزایش قیمت دلار سبب افزایش هزینه تمام‌شده و در نهایت رشد بهای باتری شده است چرا که گفته می شود همچنان بخش بزرگی از نیاز تولیدکننده در این بخش از طریق واردات تامین می‌شود.

سایه ثبات و تعادل قیمت بر بازار باتری
با این حال رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باتری خودرو تهران از ثبات قیمت باتری در بازار از ابتدای امسال خبر می دهد و معتقد است اگر چه از ابتدای سال تا کنون قیمت ها در بازار باتری تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی همراه بوده اما به دلیل توازن در عرضه و تقاضا، ثبات خوبی به لحاظ قیمتی در بازار باتری حاکم است.

حسین علی اکبری، تاکید کرد: خوشبختانه وضعیت عرضه و تقاضا در بازار باتری به جهت تولید مازاد بر مصرف از سوی تولیدکنندگان در وضعیت مناسبی قرار دارد و تولیدکنندگان علاوه بر تامین نیاز داخل، مازاد تولیدات خود را صادر می کنند.

۲ عامل موثر در کیفیت و قیمت باتری
وی در ادامه به موضوع کیفیت باتری های موجود در سطح بازار اشاره و بیان کرد: کیفیت باتری خودرو وابستگی زیادی به مواد اولیه مصرفی کارخانجات تولیدی دارد بنابراین باتری های باکیفیت، قیمت بالاتری نیز دارند.

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان باتری و خدمات برق تخصصی خودرو تهران همچنین هر گونه وجود باتری تقلبی در بازار را رد کرد و گفت: تولیدات داخل توسط کارخانجات بزرگ باتری سازی و با نظارت سازمان استاتدارد تولید می شوند بنابراین امکان تقلب در تولید باتری تقریبا صفر است.

به گفته علی اکبری هم اکنون حدود ۲۷ کارخانه تولید باتری در سطح کشور وجود دارد که هر یک برندهای خاص با بسته بندی مشخص را تولید می کنند از این جهت کالایی به عنوان باتری تقلبی در بازار وجود ندارد.

وی همچنین اجرای قانون درج شناسه کالا نیز از قوانینی خوبی نام برد که تاکنون توانسته مانع از قاچاق قطعاتی مثل باتری خودرو شود.

این مقام صنفی در پایان با تاکید بر ثبات نسبی در بازار باتری خاطرنشان کرد: اگر چه قیمت هر آمپر باتری خودرو در بازار بسته به نوع مواد اولیه مصرفی کارخانجات تولید کننده باتری متفاوت اعلام می شود اما به دلیل تعادل در عرضه و تقاضا ثبات نسبی در این بازار حاکم است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره