نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
خودرو

قطعی برق تولید خودرو را مختل کرد

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
قطعی برق تولید خودرو را مختل کرد

دنیای اقتصاد/ قطعی برق، تولید در واحدهای خودروسازی و قطعه را مختل کرده است. دو روز گذشته یکی از قطعه‌سازان کشور از تعطیلی واحد صنعتی خود به دلیل کمبود برق خبر داد و حالا مدیرعامل کرمان‌موتور نیز کمبود برق را منجر به اختلال در تولید این خودروسازی خوانده است.

در دو روز گذشته اظهار‌نظر یک فعال حوزه قطعه خودرو که عنوان کرده بود از کارخانجات صنعتی مشهد خواسته شده که از ۷ صبح تا ۷ شب، به مدت ۲هفته، به علت کمبود برق، کارخانه‌ها را تعطیل کنند، بازتاب گسترده‌ای در شبکه های اجتماعی داشت. به دنبال این اظهار‌نظر، مدیر عامل کرمان موتور نیز با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داده است.

سامان فیروزی با اشاره به قطعی برق در روزهای تابستان، تاکید کرده که قطعی برق در این روزهای گرم تابستان، اثرات مخربی روی خط تولید کارخانجات گذاشته و تولید خودرو را مختل کرده است.

وی تصریح کرده که به علت قطعی مکرر برق شاهد کاهش یا توقف تولید در شرکت‌های قطعه‌سازی هستیم و به دنبال آن، این شرکت‌ها با مشکلات تولید و اولویت‌بندی در تحویل قطعات به خودروسازان مواجه شده‌اند که این مسائل مانع از فعالیت منظم در خطوط تولید کرمان موتور نیز شده است.

اظهارات مدیرعامل کرمان موتور در شرایطی مطرح می‌شود که قطعی پیاپی برق در جاده ‌مخصوص نیز، که محل استقرار بسیاری از کارخانجات تولید خودرو و قطعه و البته دیگر واحدهای صنعتی است، فعالیت بسیاری از صنایع را دچار مشکل کرده است. حتی در اواخر تیرماه عنوان شد که برق کارخانه خودرو‌سازی سایپا حداقل پنج ساعت قطع بوده و این موضوع باعث ایجاد مشکلات جدی در روند تولید شده و کارگران ساعت‌ها بیکار و بلاتکلیف بودند. هر چند قطعی برق در جاده مخصوص بسیاری از خودروسازان (منهای ایران‌خودرو که نیروگاه مختص خود را دارد) و قطعه‌سازان را در این منطقه با مشکلاتی همراه کرده، بااین‌حال خودروسازان بخش خصوصی نیز گریزی از قطعی برق ندارند.  بنابراین با توجه به وضعیت کنونی می‌توان پیش‌بینی کرد که همراه با قطعی برق باید در آینده نزدیک در انتظار افت تولید در واحدهای قطعه و خودرو باشیم. در شرایط کنونی خودروسازان تعهدات معوقه زیادی دارند، با‌این‌حال قطعی برق و توقف خطوط تولید می‌تواند بیشتر از گذشته به تعهدات معوق دامن بزند. در حال حاضر تولید خودرو به دلیل عدم اصلاح قیمت و به دنبال آن کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز وضعیت مناسبی ندارد؛ این در شرایطی است که قطعی برق در واحدهای تولید خودرو و قطعه نیز به طور حتم، افت بیشتر تولید را به دنبال خواهد داشت.

در این زمینه، سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، با اشاره به شرایط جغرافیایی و اقلیم خاصی که در ارگ جدید بم وجود دارد، عنوان کرده روزهای گرم تابستان و قطعی برق، مشکلات و آسیب‌پذیری این منطقه و کارخانه را افزایش می‌دهد و از این رو خطوط تولید کرمان موتور نیز با آسیب‌های بیشتری روبه‌رو می‌شوند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره