نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

آریل E نومد؛ آفرودر برقی سبک‌وزن با قدرت 280 اسب بخار

منبع
پدال
بروزرسانی
آریل E نومد؛ آفرودر برقی سبک‌وزن با قدرت 280 اسب بخار

پدال/ به تازگی آفرودر مفهومی و بدون آلایندگی آریل E نومد با قدرت ۲۸۱ اسب بخار رونمایی شده است.

خودروهای برقی معمولاً وزن بالایی دارند اما آریل E نومد با همه آن‌ها فرق می‌کند. جدای از حذف اکثر پانل‌های بدنه سنتی از جمله درها، این آفرودر فقط دارای دو صندلی است و بر پایه مدل جدید نومد ۲ ساخته شده هرچند فاقد پیشرانه فورد فوکوس ST بوده و بجای پیشرانه ۲.۳ لیتری توربوی یاد شده از یک موتور برقی استفاده می‌کند. موتور برقی آریل E نومد قدرت ۲۸۱ اسب بخار و گشتاور ۴۹۰ نیوتون متری خود را راهی چرخ‌های عقب می‌کند اما نکته مهم‌تر اینکه خودروی یاد شده فقط ۸۹۶ کیلوگرم وزن دارد. با توجه به قدرت تولیدی قابل‌توجه و وزن بسیار پایین، محصول جدید آریل در عرض ۳.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد که به‌طور اتفاقی همین عملکرد با نسخه درون‌سوز نومد برابر است.

به منظور کاهش وزن، آریل تصمیم گرفته تا از باتری نسبتاً کوچکی استفاده کند. این مجموعه باتری ۴۱ کیلووات ساعتی با یک‌بار شارژ توان پیمایش ۲۴۱ کیلومتری را فراهم خواهد کرد. البته خریداران نباید از بابت شعاع حرکتی نگرانی خاصی داشته باشند زیرا E نومد برای تردد روزمره ساخته نشده بلکه محصولی برای تعطیلات آخر هفته و لذت بردن از مسیرهای خارج شهر و جنگلی است. با وجود گشتاور آنی زیاد، راندن چنین خودرویی در مسیرهای خشن و ناهموار می‌تواند هیجان زیادی داشته باشد.

وزن باتری به کمتر از ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسد و بنابراین حدود یک‌سوم وزن کل خودرو را تشکیل می‌دهد. باتری خودرو برای توزیع وزن بهتر پشت سرنشینان نصب شده و برای رساندن شارژ ۲۰ درصدی باتری به ۸۰ درصد تنها به حدود ۲۵ دقیقه زمان نیاز است. نکته دیگر اینکه وزن موتور برقی، گیربکس تک سرعته و اینورتر هم حدود ۹۲ کیلوگرم خواهد بود. در لیست تجهیزات آریل E نومد دیفرانسیل لغزش محدود هم دیده می‌شود. به منظور دستیابی به وزن بسیار پایین این کمپانی بریتانیایی از بدنه‌ای ساخته شده از فیبرهای طبیعی بیو کامپوزیت استفاده کرده است. به این ترتیب آریل توانسته وزن بدنه را ۹ درصد نسبت به پانل‌های فیبر کربنی کاهش داده و دی‌اکسید کربن ناشی از فرایندهای تولید هم تا ۷۳ درصد کاهش یابد. استفاده از متریال یاد شده باعث می‌شود بدنه خودرو قابل بازیافت باشد. این بدنه سبک‌وزن همچنین آیرودینامیک بهتری نسبت به بدنه نومد استاندارد دارد زیرا نرم CFD به مهندسان این شرکت کمک کرده تا ضریب درگ را تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

آریل علاقه‌ای به فروش E نومد ندارد اما واکنش مشتریان به این خودرو را بررسی خواهد کرد تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای محصولات آتی خود را انجام دهد. در همین اثنا پروتوتایپ های این خودرو همچنان تست خواهند شد تا بهبود یابند. معرفی E نومد نشان می‌دهد که این برند بریتانیایی تولید محدود در دنیای برقی‌ها نیز به دنبال تولید محصولاتی سبک‌وزن است. شرکت کاترهام هم با پروجکت V خود قول تولید محصولی مشابه را می‌دهد. کوپه اسپرت و برقی کاترهام ۲۶۸ اسب بخار قدرت داشته و وزن نسخه مفهومی آن به ۱۱۹۰ کیلوگرم می‌رسد. قرار است نسخه نهایی این خودرو اواخر سال آینده میلادی یا اوایل سال ۲۰۲۶ عرضه شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره