موتور باجاج اونجر ۲۲۰ ؛ مشخصات فنی, امکانات

آخرین خودرو/ یکی از محصولات باجاج، اونجر ۲۲۰ است که جزء موتورسیکلتهای خوشنام بازار ایران محسوب میشود و از سال ۱۴۰۰ حضور آن در بازار ایران پرنگ تر شد.
در حال حاضر شاهد حضور برندهای مختلفی از صنعت موتورسیکلت در ایران هستیم و باجاج از جمله برندهای هندی محسوب میشود که محصولات خود را وارد ایران کرده است. یکی از محصولات باجاج، اونجر ۲۲۰ است و تا حدودی میتوان گفت این موتور از موتورسیکلتهای خوشنام بازار ایران محسوب میشود. با اونجر ۲۲۰ میتوانید مسیرهای طولانی را طی کنید و از سفر خود لذت ببرید. این موتور نسخهای کپی برداری شده از موتور کاوازاکی المیناتور محسوب میشود و حاصل کار مشترک کاوازاکی و باجاج در بازار هند است. بین سال های ۹۶ تا ۹۹ شاهد حضور این موتورسیکلت در ایران نبودیم، ولی از سال ۱۴۰۰ حضور آن پررنگ تر شده و ما در این مقاله قصد داریم نسخه جدید باجاج اونجر ۲۲۰ را بررسی کنیم.
طراحی ظاهری باجاج اونجر ۲۲۰
اگر به ظاهر باجاج اونجر ۲۲۰ نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بسیار شبیه به کاوازاکی المیناتور ساخته و طراحی شده است. در واقع باجاج خوب توانسته از عهده طراحی این محصول بر بیاید. این موتور، یک موتور کلاس کروزر است و در نسخه جدید با وجود حفظ بدنه تلاش کردهاند تا ظاهری مدرنتر به موتور بدهند. به طور کلی چراغهای باجاج اونجر ۲۲۰ نیو فیس با نسخه قبلی تفاوت پیدا کردهاند و ما شاهد یک چراغ جلو سه ضلعی نرم به همراه دو دیلایت الایدی هستیم. نور بالا و نور پایین نیز در بخش مرکزی چراغ جلو قرار گرفتهاند و چراغهای راهنما دیگر نارنجی نیستند. تقریبا بیشتر لامپهای استفاده شده از نوع معمولی محسوب میشوند و فقط برای دیلایتهای جلو و چراغ خطر قسمت عقب از الایدی استفاده شده است.
آینههای اونجر ۲۲۰ زاویه دار هستند و دید نسبتا خوبی را در اختیار راکب میگذارند و همچنین فرمان این موتور از نوع چامپ محسوب میشود. در بخش سمت راست فرمان، شاهد کلید قطع و وصل برق موتور هستیم، کلید استارت و روشن کردن چراغ نیز در همین سمت قرار دارد. از طرف دیگر در سمت چپ فرمان اونجر ۲۲۰، بوق، تعویض نور پایین به نور بالا، کلید PASSING و همچنین راهنما قرار گرفته است. در قسمت صفحه کیلومتر دیگر خبری از آن صفحه کیلومتر قدیمی نیست و به طور کلی شاهد یک صفحه دیجیتالی هستیم که یک پس زمینه فیروزهای دارد. در این صفحه کیلومتر دیجیتال اطلاعاتی مثل سرعت، آمپر بنزین، کیلومتر طی شده و ساعت قابل مشاهده هستند و چراغهای هشدار اطراف کیلومتر حذف و به بخش بالای درب باک منتقل شدهاند.
باک اونجر ۲۲۰ از نظر ظاهری همان باک قدیمی است، ولی آمپر بنزین حذف و در صفحه کیلومتر قرار داده شده است. حجم کلی باک این موتورسیکلت ۱۳ لیتر است و تقریبا ۲.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت دارد که به نظر میرسد حجم مناسبی محسوب شود. یک سری گارد فابریکی نیز در قسمت بدنه برای حفظ امنیت راکب تعبیه شدهاند که در مدل قدیمی نیز شاهد آن بودهایم.
زین اونجر ۲۲۰ یک زین بزرگ، یک تکه و نسبتا راحت است و برای سرنشین عقب نیز فضای راحتی فراهم شده و تکیه گاه موجود در قسمت انتهایی زین، امنیت سرنشین و راحتی او را تامین میکند. زین این موتور از زمین ۷۳.۷ سانتی متر ارتفاع داشته و تقریبا ارتفاع مناسبی برای حفظ تعادل موتور توسط راکب محسوب میشود.
به نظر میرسد در طراحی جدید اونجر ۲۲۰ شاهد اگزوز کوچکتر هستیم و در قسمت عقب موتور نیز همان چراغهای قدیمی را میبینیم که تغییر خاصی هم پیدا نکردهاند. وزن این موتور ۱۶۳ کیلوگرم محاسبه شده و ابعاد آن به شرح زیر است:
طول: ۲۲۱۰ میلیمتر، عرض: ۸۰۶ میلیمتر، ارتفاع: ۱۳۲۱ میلیمتر.
مشخصات فنی باجاج اونجر ۲۲۰
اونجر ۲۲۰ دارای یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه ۲ سوپاپ و روغن خنک محسوب میشود و ۲۲۰ سیسی حجم کل آن است. این انجین میتواند ۱۸.۷ اسب بخار قدرت در دور موتور ۸۵۰۰ تولید کند و گشتاوری معادل ۱۷.۵۵ نیوتن متر در دور متر ۷۰۰ داشته باشد. سیستم انتقال قدرت در انجین اونجر ۲۲۰ مشابه سایر محصولات باجاج، یک سیستم انژکتوری ساخت شرکت بوش است. گیربکس این موتورسیکلت، از نوع ۵ دنده است و به کمک سیستم زنجیر، نیرو به چرخها منتقل میشود. متاسفانه اونجر ۲۲۰ از سیستم اسلیپر کلاچ بی بهره مانده، ولی در عوض تعویض دندهها بی صدا صورت میگیرد و کلاچ نسبتا نرمی دارد.
حداکثر سرعت این موتور از ۱۳۰ تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت متغیر است و در طول مدت ۱۲ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ میرسد. انجین و متعلقات موتور، بر روی یک شاسی گهوارهای دوبل سوار شدهاند و در قسمت چرخ جلو شاهد دو کمک فنر تلسکوپی هستیم. در قسمت عقب نیز دو کمک فنر ۵ حالته تعبیه شده است و تمامی کمک فنرهای استفاده شده از برند Endurance هستند.
عملکرد کمک فنرهای اونجر ۲۲۰ در ناهمواریها و دفع ضربه نسبتا مناسب گزارش شده است و دشواری چندانی را برای راکب ایجاد نمیکند. سایز لاستیک جلو در این موتور، ۹۰/۹۰/۱۷ و همچنین سایز لاستیک عقب موتور، ۱۳۰/۹۰/۱۵ است و از برند MRF محسوب میشوند. کیفیت این برند نسبتا مطلوب بوده و لاستیکهای آن حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار کیلومتر مسیر را طی میکنند.
ترمزهای ABS برای چرخهای جلو و عقب فعال شدهاند و ترمز چرخ جلو از نوع دیسکی و چرخ عقب از نوع کاسهای است. همچنین میتوان گفت سنسور RLP برای ترمز عقب تعبیه شده و در کنار ABS ایمنی را افزایش میدهد.
تجربه سواری و رانندگی با اونجر ۲۲۰
ارتفاع زین از زمین در باجاج اونجر ۲۲۰، مناسب طراحی شده است و همین مسئله باعث میشود تا کنترل موتور نسبتا راحت باشد. قدرت و شتاب اونجر ۲۲۰ برای سواری دو نفره چندان جالب به نظر نمیرسد، ولی اگر تنها سفر میکنید میتوانید روی این موتور حساب باز کنید. زین راحت و فرمان چامپ این موتور تجربه خوبی را برای راکب ایجاد میکند و در حالت کلی میتوان سواری لذت بخشی را تجربه کرد.
رقبای باجاج اونجر ۲۲۰
اکثر کروزرهای موجود در بازار ایران میتوانند رقیب خوبی برای باجاج اونجر ۲۲۰ محسوب شوند و تقریبا با توجه به دو سیلندر بودن کروزرها، شاهد قیمتهای مشابهی هستیم و اگر مسئله قیمت برای شما اهمیتی ندارد، پیشنهاد میکنیم نگاهی به موتور بندا BD 249 که یک موتور در کلاس کروزر است بیندازید.
نقاط ضعف، قوت و جمع بندی
مزایا:
سواری راحت، ترمزهای ایمن.
معایب:
شتاب و قدرت پایین در سواری دو نفره، قیمت بالا.
در پایان باید بگوییم که موتور باجاج اونجر ۲۲۰ با وجود افزایش قیمتها و شتاب پایینی که دارد، میتواند گزینه نسبتا خوبی برای سفرهای تک نفره و مسیرهای شهری محسوب شود. از طرفی قطعات این موتور دور از دسترس نیستند و میتوان گفت باید دسترسی به قطعات را نیز از نقاط مثبت اونجر ۲۲۰ محسوب کرد. همچنین وجود دو سیستم ایمنی در ترمز نکته قابل توجهی محسوب میشود.
نظر شما درباره این موتور کلاس کروزر چیست؟ به نظر شما باجاج اونجر ۲۲۰ یک گزینه مناسب برای خرید محسوب میشود؟