نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

پشت پرده فروش پررونق خودرو در چین ؛ آیا آمارها واقعی هستند؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
پشت پرده فروش پررونق خودرو در چین ؛ آیا آمارها واقعی هستند؟

آخرین خودرو/ در حالی‌ که آمار فروش خودروهای ساخت چین در ماه‌های اخیر توجه بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های جهانی را به خود جلب کرده، گزارش تازه‌ای از خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که ابهامات زیادی درباره درستی داده‌ها وجود دارد. به گفته منابع آگاه، برخی از خودروسازان چینی با ترفندی حساب‌شده، آمار فروش خود را به‌ شکل غیرواقعی بالا می‌برند.

به گزارش آخرین خودرو، بر اساس این گزارش، برخی شرکت‌های چینی خودروهایی را به ‌عنوان «فروخته‌شده» ثبت کرده‌اند که هنوز به دست مشتری نرسیده و صرفاً برای آنها بیمه صادر شده است. این موضوع باعث شده تا آمار فروش نهایی بیشتر از واقعیت جلوه کند، در حالی‌ که برخی خودروها همچنان در انبار باقی مانده‌اند یا در حال انتقال به نمایندگی‌ها هستند.
 
ثبت بیمه، معادل فروش واقعی نیست!
بر اساس مقررات رایج در صنعت خودرو چین، ثبت فروش زمانی انجام می‌شود که خودروها در سیستم بیمه اجباری ثبت شده باشند. اما حالا مشخص شده شرکت‌هایی مانند نتا و زیکر در مقیاسی گسترده از این مسیر برای ثبت زود هنگام فروش استفاده کرده‌اند. به عنوان مثال، شرکت نتا بین ژانویه ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴، بیش از ۶۴٬۷۱۹ دستگاه خودرو را قبل از تحویل واقعی به مشتریان بیمه کرده و به ‌عنوان فروش نهایی گزارش داده است. این رقم بیش از نیمی از کل فروش این شرکت در دوره مذکور (۱۱۷ هزار دستگاه) را شامل می‌شود.

در بررسی‌های اختصاصی رویترز، ۹۷ شکایت ثبت مشتریان در این زمینه بررسی شده که در بیش از ۱۲ مورد آنها، مشتریان پس از خرید پی برده‌اند خودرو پیشتر بیمه شده بوده است. حتی در برخی موارد، نمایندگی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که این روش برای کمک به شرکت در دستیابی به اهداف فروش مورد استفاده قرار گرفته است!

اعتراف‌ها و انکارها
برخی نمایندگی‌های برندهای بزرگ مانند هونگچی، سایک رووی، سایک فولکس واگن، دانگ فنگ نیسان، جی ای سی تویوتا، جی ای سی هوند و سایک جنرال موتورز، در مصاحبه با رسانه‌های رسمی چین تأیید کرده‌اند که بیمه کردن خودروهای به‌فروش‌نرسیده برای بالا بردن آمار فروش یک روش مرسوم است.

در مقابل، سخنگوی هوندا اعلام کرده که نمایندگی‌های جی ای سی هوندا مجاز به صدور بیمه برای خودروهای فروش‌نرفته نیستند. همچنین شرکت هونگچی نیز هرگونه استفاده از این روش را رد کرده است. جنرال موتورز چین نیز گفته در آمار فروش خود تنها به تحویل واقعی خودرو به مشتری استناد می‌کند، نه ثبت بیمه.

تشدید جنگ آماری در صنعت خودروی چین
در چین دو نوع آمار برای سنجش فروش خودرو وجود دارد: یکی گزارش‌هایی که خودروسازان به انجمن خودروسازان ارائه می‌کنند (فروش به نمایندگی‌ها) و دیگری داده‌های مبتنی بر بیمه اجباری که نشان‌دهنده فروش واقعی به مصرف‌کننده نهایی است. استفاده از داده‌های بیمه برای رتبه‌بندی عمومی فروش، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی، از سال ۲۰۲۳ و با آغاز جنگ قیمتی خودروسازان، به شدت افزایش یافته است.

برندهایی مانند لی اتو به‌صورت هفتگی جدول فروش خود را منتشر می‌کنند که در آن فقط به داده‌های بیمه استناد می‌شود. همین مسئله واکنش انجمن خودروسازان چین (CAAM) را در پی داشته که این داده‌ها را غیرقابل اعتماد دانسته و اعلام کرده‌ چنین روشی باعث تشدید فضای رقابتی ناسالم در بازار شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره