کاهش سود لامبورگینی با وجود رکوردشکنی فروش

پدال/ لامبورگینی در نیمه اول 2025 با فروش 5,681 دستگاه خودرو رکورد فروش تاریخ خود را شکست اما سود عملیاتی 5 درصد کاهش یافت.
لامبورگینی نتایج مالی نیمه اول 2025 را منتشر کرده و از شکستن رکورد فروش در این دوره خبر داد. بااینحال، در سنت آگاتا همهچیز مثبت نیست زیرا هرچند درآمد نسبت به سال گذشته ثابت ماند اما سود عملیاتی نزدیک به 5 درصد کاهش یافت. این خودروساز ایتالیایی کاهش سود را بیشتر به دلیل روند نامطلوب نرخ ارز در سهماهه دوم سال عنوان کرد هرچند که بهاحتمالزیاد تعرفههای دولت دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا نیز عاملی تأثیرگذار بوده است. استفان وینکلمن، مدیرعامل لامبورگینی، در بیانیهای گفت:
نتایج شش ماه اول 2025 با وجود بیثباتی اقتصادی و سیاسی جهانی، محکم هستند و تأیید میکنند که تصمیم برای هیبریدی کردن کل محصولاتمان درست بوده است.
لامبورگینی در شش ماه اول 2025 تعداد 5,681 خودرو تحویل داد که بیش از 2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان میدهد. منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا با 2,708 دستگاه پیشتاز بود، پسازآن قاره آمریکا با 1,732 دستگاه و منطقه آسیا اقیانوسیه با 1,241 دستگاه قرار گرفتند. وینکلمن دو مدل روئلتو و اوروس SE را دلیل موفقیت فروش لامبورگینی میداند او افزود:
موفقیت روئلتو و اوروس SE نشان میدهد که دیدگاه ما با مشتریانمان همراستاست و حالا منتظر عرضه تمراریو هستیم که اولین سبد محصولات تمام هیبریدی در این سگمنت را تکمیل میکند.
با وجود افزایش فروش، سود عملیاتی لامبورگینی حدود 27 میلیون یورو نسبت به سال گذشته کاهش یافت و به 431 میلیون یورو رسید. بااینحال، سودآوری شرکت همچنان بالا است و تنها اندکی از 28.2 درصد به 26.6 درصد افت کرده است. پائولو پوما، مدیر مالی لامبورگینی، در بیانیهای گفت:
در شرایط کنونی اقتصاد کلان و ژئوپلیتیک، عملکرد مالی و تجاری نیمه اول 2025 نشاندهنده انعطافپذیری است که طی سالها ساختهایم و بار دیگر جایگاه برند را در میان پیشتازان بخش لوکس تأیید میکند.
اگرچه پیشبینی آینده لامبورگینی دشوار است اما انتظار نمیرود رشد این شرکت به این زودیها متوقف شود. جانشین هوراکان یعنی تمراریو، بهزودی تحویل مشتریان خواهد شد که باید حتی با وجود تعرفهها فروش را در نیمه دوم سال تقویت کند. بااینحال، برنامههای آینده لامبورگینی چندان روشن نیست. اوایل این ماه، لامبورگینی از برنامه قبلی برای عرضه نسخه تمام الکتریکی اوروس عقبنشینی کرد و حالا این خودرو که قرار بود در سال 2029 معرفی شود، هیبریدی خواهد بود. همچنین هفته گذشته، وینکلمن گفت که اولین خودروی الکتریکی این شرکت یعنی لانزادور هم ممکن است اصلاً الکتریکی نباشد و از پیشرانهٔ هیبریدی استفاده کند. با توجه به موفقیت کنونی رویکرد هیبریدی لامبورگینی، این تصمیمات شاید چندان اشتباه نباشند.