پدال/ برند «DS» از زيرشاخههاي شرکت سيتروئن فرانسه به شمار ميآيد که هماينک به توليد خودروهاي لوکس اشتغال دارد. از ساختههاي اين برند تاکنون دو مدل DS5 و DS6 به بازار ايران راه يافتهاند اما اخيراً سدان DS 5LS نيز به اين دو ملحق شده است.
سدان DS 5LS که در اين متن بدان ميپردازيم، براي نخستين بار، در ماه مارس سال 2014 ميلادي در بازار چين رونمايي شد. اين خودرو با سه پيشرانه متفاوت در اين بازار فروخته ميشود: 1.8 ليتري تنفس طبيعي،1.6 ليتري توربو (THP160) و 2 ليتري توربو (THP200). اين سه پيشرانه به ترتيب از تواني معادل 140، 165 و 200 اسب بخار برخوردارند. در کشور ما نيز فعلاً تنها نسخه THP160 آن به خريداران عرضه ميشود.
سايت «AUTOCAR» بريتانيا نسخه THP160 اين خودرو را در همان اوان ورود مورد بررسي خود قرار داد که در اينجا برگردان متنش را تقديمتان ميکنم.
ظاهراً اين خودرو نسخهاي سدان از سيتروئن DS5 است و همچون برادر هاچبک خود، توسط شرکت CAPSA (دانگ فنگ – PSA) و در کارخانهاي واقع در شهر شن زن چين ساخته ميشود. هدف از عرضه آن ارائه خودرويي با ماهيت لوکستر در راستاي مقابله با همتايان ژرمنياش بوده است.
خطوط شيک و مدرني را در بدنه خود جاي داده است که با حجم فراواني از کروم برجسته ميشوند، خطوطي که شامل باريکه نواري بر روي سقف نيز ميگردد؛ اما کماکان اين خودرو به ميزان زيادي بهظاهر سنتي خود وفادار مانده است. هرچند که به طرز شگفتي تنها لوگو DS بر روي بدنه LS قابل مشاهده است و نه نشان سيتروئن.
تغييرات داخل کابين شامل مواردي چون يک سامانه اطلاعات – سرگرمي است که بهواسطه يک صفحه نمايش لمسي ارتقاء يافته است. کنسول مرکزي آن فاقد جذابيت خودروي اصلي بوده و باآنکه فرمان و داشبورد آن مستقيماً از مدل استاندارد DS5 اخذ شدهاند ولي سامانه هدآپ ديسپلي اينگونه نيست.
توضيح: در اين متن هر جا که صحبت از خودروي اصلي است منظور همان مدل DS5 است؛ خودرويي هاچبک که چندي پيش به بازار کشورمان راه يافت.
معمولاً بدنه خودروهاي پريميوم در چين ” کشيده” ميشود. در اين کشور، نسخههايي از آئودي A4 و بامو سري 3 وجود دارند که فاصله بين دو محور آنها کشيدهتر از حد استاندارد خود است و حتي خودروي کوچکي همچون اشکودا يتي نيز با طول بلندتري عرضه ميشود. با اين حال، سيتروئن دراينباره تدبيري از خود به خرج نداده است. يکي از اصليترين انتقاداتي که به نسخه اصلي (هاچبک DS5) وارد ميشد مربوط به کمبود فضا در ناحيه عقب آن بود. باآنکه DS 5LS از آن خودرو بلندتر است اما درواقع، اندازه فاصله بين دو محور آن به ميزان 12 ميليمتر کوتاهتر است. فضاي زانو هم در بخش عقب، بهزحمت کافي و مناسب بوده و عليرغم حذف سقف پانوراماي DS5، همان حجم از فضا در اين بخش وجود دارد.
پيشرانههاي ديزلي در چين با اقبال خوبي مواجه نيستند و پيشرانههاي هيبريدي هم براي کسب فروشي بيشتر، تقلا ميکنند. از همين رو پيشرانههاي اين خودرو از نوع بنزيني بوده و در دو نسخه 1.8 ليتري تنفس طبيعي و 1.6 ليتري توربو (توسعه يافته توسط بامو و PSA) عرضه ميشوند. با رانندگي که با اين خودرو در پيرامون شهر شانگهاي انجام داديم، توان 161 اسب بخاري نسخه توربو، بيشازاندازه کافي به نظر ميرسيد و در زمان نياز هم شتابي فوري را براي راننده مهيا ميساخت.
گيربکس 6 سرعته اتوماتيک اين خودرو از حالت اسپرت (MODE SPORT) بهره ميبرد و امکاني ديگر مثل حالت دستي (MANUAL MODE) نيز در آن قابل گزينش است؛ اما شيفترهاي تعويض دنده در پشت فرمان وجود ندارند. فرمان اين خودرو حسي از سبکي را القاء ميکند اما بازخورد آن مثبت است. گو اينکه، فنربندي آن براي حرکت در جادههاي چين نرم و تعديل شده و به نحو خوبي نيز سطوح سخت جادهاي در خود جذب و مستهلک ميکند. همچنين، حرکت در سر پيچها نيز بهبود يافته و به نظر، نسخه کشيده DS5 خودروي تکامليافتهتري نسبت به نسخه اصلي خود ميباشد.
گرچه تکنولوژي ارتقاء يافته در کابين DS5 بهخوبي کار ميکند اما موردي را که در هنگام آزمونمان با آن مواجه شديم مربوط به سامانه ناوبري آن بود که از کار بازماند و براي راهاندازي مجددش نياز به استارت چندباره خودرو بود.
درنهايت ميتوان گفت که سدان LS خصلت و ژن خود را از هاچبک DS5 اخذ نموده است. باآنکه خودروي بدي نيست ولي واقعاً نميتوان آن را يک DS5 خطاب نمود. بدين معنا که اين خودرو حقيقتاً يک نسخه سدان از نمونه هاچبک DS5 نيست بلکه يک خودروي کاملاً متفاوت است.
درواقع، اين خودرو در چين در جايگاهي پايينتري نسبت به نسخه هاچبک ميايستد و به نحو درخوري نيز قادر به جذب مشتريان هدف خواهد بود. بيشک اين رويهاي براي عمده خودروسازان خواهد بود که محصولات جهاني خود را براي جذب مصرفکنندگان چيني بسازند.
مشخصات فني DS 5LS (نسخه THP 160)
حجم موتور: 1598 سيسي
توان: 165 اسب بخار
گشتاور: 240 نيوتن متر در 1400 الي 4000 دور در دقيقه
شتاب صفر تا صد: 8.8 ثانيه
حداکثر سرعت: 205 کيلومتر بر ساعت
سيستم فنربندي جلو: مکفرسون استرات
سيستم فنربندي عقب: محور پيچشي
نوع کاليپرهاي ترمزهاي جلو و عقب: ديسکي خنک شونده
مصرف ترکيبي سوخت: 7.7 ليتر در هر يکصد کيلومتر مسافت
نوع گيربکس: 6 سرعته اتوماتيک (SPORTS/SNOW MODE)
خروجي گاز CO2: 183 g/km
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4702/1840/1510 ميليمتر
فاصله بين دو محور: 2715 ميليمتر
وزن خالص: 1475 کيلوگرم
گنجايش محل بار: 466 ليتر
حجم باک بنزين: 60 ليتر 255/5
اندازه تايرهاي جلو و عقب: 255/50 R 17
ايمني
6 عدد کيسه هواي ايمني (راننده، سرنشين جلو، جانبي و پردهاي)
سيستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سيستم کنترل پايداري (ESP)
سيستم توزيع الکترونيکي نيروي ترمز (EBD)
سيستم کمکي شروع حرکت در سربالاييها (HAC)
سيستم پايش و هشدار نقاط کور (BLIS)
سيستم کنترل فشار باد لاستيکهاي خودرو (TPMS)
ترمزدستي الکترونيک اتوماتيک (EPB)
سنسورهاي پارک جلو و عقب
چرخ زاپاس کمحجم
سامانه هشدار پيراموني
و…
تجهيزات رفاهي (سفارش ايران)
سانروف برقي
شيشههاي عقب دودي
دوربين ديد عقب
سيستم ورود و استارت بدون سوئيچ (KEYLESS START)
کروز کنترل مجهز به محدودکننده سرعت
صندليهاي جلو مجهز به گرمکن و قابليت تنظيم الکتريکي
روکش صندلي از چرم اعلاي ناپا با طرح بند ساعت
داشبورد، پنل دربها و تکيهگاه دست با روکش چرمي
سيستم تهويه هواي دوگانه اتوماتيک مجهز به مجراهاي عقب
سيستم کنترل کيفيت هوا
فرمان هيدروليک با قدرت متغير
ساپورت ناحيه کمر صندليها با تنظيم برقي و امکان ماساژ در صندليهاي جلو
آينههاي جانبي تاشوي برقي مجهز به گرمکن و چراغ راهنماي LED
دکوراسيون داخلي با روکش چوبي
فرش کفپوش جلو
قاب کرومي محافظ پادري جلو
غربيلک فرمان چرمي با دکمههاي کنترل
بازکن دريچه باک الکترونيک
فرمان چندکاره
صفحه نمايش لمسي رنگي به سايز 7 اينچ با قابليتهاي پخش راديو، سي دي، بلوتوث و هندزفري + DVD،MP3،AUX و USB
چراغهاي جلو از نوع زنون دوکاره با امکان جهتيابي
چراغهاي روشنايي در روز LED
چراغهاي اتوماتيک جلو مجهز به سامانه نور بدرقه راننده در نقاط تاريک
مه شکنهاي جلو با گردش اتوماتيک
آينه وسط الکتروکروميک با تنظيم درخشندگي خودکار
لولههاي اگزوز دوگانه طرح کروم
رينگ آلياژي طرح الماس 17 اينچي
و…
قيمت
در ايران: 192,800,000 تومان (مدل 2017 – نسخه THP160)
در چين: 184,900 الي 199,900 يوآن (نسخه THP 160)
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد