خودرو بانک/ مرسدس AMG GT پس از مدل SLS دومين خودرويي است که مراحل توسعهي آن به طور کامل توسط بخش خودروهاي اسپرت مرسدس يعني AMG انجام شده است. اين خودرو به عنوان جايگزين مرسدس بنز SLS، نخستين بار در نمايشگاه خودروي پاريس در سال 2014 رونمايي شد. با توجه به استقبال خوبي که از اين خودرو در بازار شد، مرسدس AMG ابتدا دو نسخه از آن را با نام هاي GT و GT S روانه بازار کرد اما بعدها مدل هاي ديگري هم با نام هاي GT4، GT3 و GT R نيز به بازار عرضه شدند.
توليد اين سوپراسپرت محبوب و قدرتمند در کارخانهي مرسدس بنز در زيندلفيگن آلمان انجام مي شود. مرسدس AMG GT S را بايد اصلي ترين رقيب آلماني پورشه 911 دانست. مدل رودستر AMG GT در بين محصولات روباز مرسدس بنز داراي بالاترين قيمت پايه است و مدل کوپه نيز پس از اس کلاس کوپه بالاترين قيمت پايه را در بين محصولات کوپهي اين خودروساز دارد. اما اخيرا خيابان هاي کشورمان ميزبان يک دستگاه از مدل AMG GT S بودند که به طور گذر موقت وارد کشور شده بود و در ادامه نگاهي به اين خودرو و توانايي هاي آن خواهيم داشت.
نگاهي به ببر آلمان ها
مرسدس AMG GTS با وجود داشتن 4.5 متر طول خودروي خيلي بزرگي نيست اما عرض آن زياد است و با احتساب آينه ها از 2 متر متجاوز است. ارتفاع 1.3 متري نيز سبب مي شود تا خودرو پهن تر و بزرگ تر از آنچه هست ديده شود. ظاهر خودرو پيرو سبک طراحي جديد مرسدس است و چراغ هاي بزرگ جلو در کنار جلوپنجرهي لانه زنبوري را بايد اصلي ترين بخش هاي طراحي دانست. در نماي جانبي نيز به سبک سوپر اسپرت هاي قبلي مرسدس بنز يعني مدل هاي SLR و SLS شاهد يک کاپوت کشيده و دراز هستيم. بخش عقبي اما قسمتي است که انتقادات بسياري به آن وارد شده است و حتي به باور برخي در نگاه اول ممکن است آن را با محصولات پورشه اشتباه بگيريد. چراغ هاي عقبي نازک و کشيده هستند و يک بالچه عقب فعال نيز روي در صندوق عقب قرار داده شده است که بسته به سرعت خودرو و در هنگام ترمز گيري بالا مي آيد. البته اين بالچه عقب را مي توان با يک کليد از داخل کابين نيز فعال کرد.
در داخل کابين نيز GTS با هر مرسدس بنز ديگري فرق دارد و تنها بخش هايي که به ساير مرسدس بنزها شباهت دارند غربيلک فرمان و خروجي هاي چهارگانه سيستم تهويه هستند. سراسر کابين GTS با بهترين چرم پوشيده شده است و کيفيت ساخت اين خودرو مثال زدني است. ارگونومي نيز در بهترين سطح قرار دارد و شايد تنها بخشي که بتوان بدان ايراد گرفت پشت آمپرهاي سادهي اين خودرو هستند چون اين روزها اکثر رقبا از پشت آمپرهاي تمام ديجيتالي استفاده مي کنند.
قلب AMG
مدل جديد 2018 مرسدس AMG GT به يک موتور V8 توربو با حجم 4 ليتر مجهز است که با کد M178 شناخته مي شود. اين موتور يکي از جديدترين موتورهاي اسپرت AMG است که در سال 2015 معرفي شده است. توربوشارژرهاي موتور M178 برخلاف بسياري از V8 ها در بخش داخلي V قرار دارند که به اين موتورهاي اصطلاحا Hot-V گفته مي شود. دو عدد توربوشارژر نصب شده در اين موتور ساخت کمپاني صاحب نام بورگ وارنر هستند و سيستم سوخت رساني نيز توسط شرکت بوش طراحي شده اند. اين انژکتورها از نوع پيزو الکتريکي بوده و عملکرد بسيار دقيق و کارآمدي دارند و مي توانند در هر سيکل احتراق 5 بار پاشش سوخت را انجام دهند.
قدرت اين موتور به صورت پايه 469 اسب بخار و گشتاور آن 669 نيوتن متر است اما در مدل GTS قدرت آن به 515 اسب بخار و گشتاور آن نيز به عدد 680 نيوتن متر ارتقا پيدا کرده است. قوي ترين مدل AMG GT نيز مدل GTR است که 577 اسب بخار قدرت دارد. تمامي مدل هاي AMG GT به صورت استاندارد به يک گيربکس دوکلاچه با 7 دنده مجهز شده اند که نيروي موتور را به چرخ هاي عقبي انتقال مي دهد.
يکي از امکانات جالبي که در AMG GTS وجود دارد سيستمي به نام Airpanel است که يک سيستم کمکي آيروديناميک بوده و مي تواند به صورت خودکار جلوپنجره را باز يا بسته کند تا به اين ترتيب ضريب درگ خودرو کاهش پيدا کرده و عملکرد بهتري در پيست و يا جاده داشته باشد. اين خودرو همچنين به صورت استاندارد به امکاناتي همچون سيستم تعليق اسپرت AMG، سيستم انتخاب حالت هاي رانندگي مختلف با نام AMG Dynamic Select، ديفرانسيل لغزش محدود و صندلي هاي اسپرت AMG مجهز شده است. مشخصات فني AMG GTS را مي توانيد در جدول زير مشاهده کنيد.
مشخصات فني
مدل مرسدس AMG GTS
پيشرانه V8 توربو
حجم موتور 3982 سي سي
حداکثر قدرت 515 اسب بخار در 6250 دور بر دقيقه
حداکثر گشتاور 670 نيوتن متر در 1800 تا 5000 دور بر دقيقه
شتاب رسمي 3.8 ثانيه
مصرف سوخت ترکيبي 9.6 ليتر در هر 100 کيلومتر
وزن 1570 کيلوگرم
قيمت حدود 132 هزار دلار
ايمني
در بخش ايمني، مرسدس AMG GT همانند هر محصول ديگر اين شرکت با دستي کاملا پر به ميدان آمده است. اين خودروي دو نفره داراي 8 عدد ايربگ است و ساير امکانات ايمني آن شامل چراغ هاي هوشمند، دوربين ديد عقب، سيستم هشدار نقطه کور، رادار بين خطوط، سيستم هشدار هوشياري راننده و سيستم پيشگيري از تصادف که مي تواند در صورت تشخيص حتمي بودن برخورد با خودروي جلويي به صورت خودکار ترمزها را فعال کند هستند. ترمزهاي مرسدس AMG GTS از نوع فعال هستند و اين سيستم در سرهاي زير 100 کيلومتر در ساعت فعال است. سيستم پيش فعالي ترمز نيز از ديگر فناوري هاي ايمني ييشرفته در اين خودرو است، اين سيستم در مي تواند فاصلهي لنت هاي ترمز با ديسک را کمتر کرده و به اين ترتيب سرعت عمل ترمزهاي خودرو را افزايش دهد. مرسدس سيستم خشک کردن خودکار ترمز را نيز روي AMG GTS به صورت استاندارد عرضه مي کند. اين سيستم مي تواند با استفاده از نزديک کردن لنت ها به ديسک، آب را از سطح ديسک ترمز پاک کرده و ديسک را خشک کند تا به اين ترتيب در روزهاي باراني خللي در عملکرد ترمزهاي ايجاد نشود. در انتها نيز بايد به سيستم اتوهلد اشاره کرد.
رانندگي AMG GTS، تلفيق تکنولوژي و مهارت
موتور خودرو با فشردن کليدي روي کنسول مرکزي روشن مي شود و غرش V8 مرسدس بنز حسابي آدرنالين خونتان را بالا خواهد برد. اين صدا به همين سادگي ها به دست نيامده است بلکه بخش ويژه اي در AMG به طور اختصاصي روي صداي اگزوز کار مي کنند و در AMG GT نيز صداي اگزوز از غرش شير الهام گرفته شده است.
سيستم لانچ کنترل را فعال کرده و تست شتاب را آغاز مي کنيم، AMG GTS با داشتن گشتاور 670 نيوتن متري براي رسيدن به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت تنها به 3.8 ثانيه زمان نياز دارد و موتور قدرتمند AMG جثهي 1570 کيلوگرمي اين خودرو را مي تواند به حداکثر سرعت 310 کيلومتر بر ساعت نيز برساند.
اولين موردي که در هنگام رانندگي با مرسدس AMG GTS توجه راننده را به خود جلب خواهد کرد ديناميک بالا و عملکرد بسيار خوب شاسي آلومينيومي اين خودرو است. پيشرانهي AMG GTS به دليل استفاده از طراحي کارتل خشک داراي نقطه ثقل پاييني است و همين مورد سبب شده تا نقطه ثقل کلي خودرو نيز پايين تر بيايد و عملکرد خودرو در پيچ ها بهبود پيدا کند. چيدمان خاص موتور و گيربکس نيز به مهندسين مرسدس اين امکان را داده است که به تقسيم وزن فوق العاده خود 47/53 دست پيدا کنند و اين مورد سبب شده تا کنترل خودرو در پيچ ها بسيار خوب باشد به طوري که با کمي راندن AMG GTS متوجه خواهيد شد که چنين سطح پايداري و چسبندگي براي يک خودروي موتور جلوي ديفرانسيل عقب بسيار عالي است و حتي در سرعت هاي بالاتر از 200 کيلومتر بر ساعت نيز خودرو همچنان در دست بوده و کنترل عالي دارد.
برخي فناوري ها وترفندهايي که AMG در GTS بکار برده است اين خودرو را از نظر فناوري در سطح خودروهاي مسابقه اي و در زمرهي پيشرفته ترين سوپراسپرت هاي بازار قرار مي دهند. مرسدس بنز در AMG GTS نيز همانند مدل SLS از ميل گاردان فيبر کربني استفاده کرده است که اين ميل گاردان تنها حدود 3 کيلوگرم وزن دارد. ديوارهي سيلندرهاي اين خودرو نيز از نانواسلايد ساخته شده اند که دو برابر سيلندرهاي فولادي متداول استحکام دارند. استفاده از نانواسلايد همچنين اصطکاک کمتري را ايجاد مي کند و به اين ترتيب عمر و راندمان موتور بهتر از موتورهاي عادي است. نانواسلايد قابليت اطمينان موتور را به طرز چشمگيري افزايش داده است. لازم به ذکر اين موضوع است که مرسدس بنز از سال 2014 اين فناوري را در خودروهاي فرمول يک خود نيز استفاده مي کند.
عملکرد همهي بخش ها در GTS از دريچه گاز گفته تا سيستم تعليق دوبل جناغي و فرمان هيدروليک همگي در بهترين شرايط ممکن هستند و با وجود دماغهي بلند خودرو اصلا حس راندن يک خودروي موتورجلو را نمي دهند. موتور خودرو به لطف گشتاور بالا در قبال فشار به پدال گاز اصلا تاخيري از خود نشان نمي دهد و توربوشارژرهاي نيز بهترين پاسخگويي را دارند. به اين ترتيب در حالي که عملکرد GTS در خط مستقيم و در شتاب گيري بسيار رضايت بخش است با ورود به پيچ ها بيشتر نيز شگفت زده خواهيد شد که مرسدس چگونه چنين چيزي را ساخته است.
مرسدس AMG GTS يک سوپر اسپرت فوق العاده با عملکردي عادي است که بيشتر از آنکه به محصولات مرسدس شباهت داشته باشد، عملکرد آن شبيه به محصولات پورشه است. با اين وجود اما نبايد اينطور فکر کرد که مرسدس بنز سعي کرده از پورشه 911 کپي برداري کند و تجربه رانندگي با AMG GTS کاملا خاص و متفاوت با محصولات پورشه است.
AMG GTS را بايد نسخهاي تکامل يافته از SLS دانست که البته از زبان طراحي مدرن تري بهره مند است و به خوبي شايستگي ستاره سه پر مرسدس را دارد. موتور پيشرفته و قوي، چسبندگي بالا، صداي گيرا و جذاب، کيفيت ساخت بالا و گيربکس بسيار هوشمند از نقاط قوت اين خودرو هستند. اگر بخواهيم به نقاط ضعف GTS نيز اشاره کنيم، قيمت بالا، اپشن هاي گران قيمت و البته بهتر بودن پورشه 911 ! را بايد از نکات منفي اين خودرو دانست.
بازار