پدال نيوز/ به کاهش يا افزايش ارتفاع خودرو از حالت استاندارد يا معمولي، اصطلاحا ارتفاع زدن يا ارت زدن گفته ميشود. شايعترين روشي که براي ارتفاع زدن استفاده ميشود، کم کردن و يا بريدن کمک فنر خودرو ميباشد که بسيار غير استاندارد بوده و معمولا سبب ميشود تا خودرو در سواري دچار مشکلات گوناگوني شود.
هر خودرو داراي يک سري اندازه هاي استاندارد است که خارج کردن آن ها از استاندارد ممکن است گاها باعث ايجاد مشکلاتي براي خودرو شود. يکي از اين استانداردها، ارتفاع خودرو از سطح زمين مي باشد که معمولا توسط افراد دستکاري شده و کم و زياد مي شود. اکثرا دستکاري ارتفاع خودرو به سبب اهدافي همچون اسپرت کردن يا تيونينگ خودرو انجام مي شود. اگر اين تغيير ارتفاع به درستي انجام نشود، قطعا باعث بروز مشکلاتي در آيروديناميک و سواري خودرو خواهد شد که راننده را مجاب مي کند تا ارتفاع را به حالت استاندارد خود برگرداند. با ما در ادامه همراه باشيد تا در رابطه با ارتفاع زدن خودرو مباحثي را عنوان کرده و معايب ارتفاع زدن ماشين را مورد بررسي قرار دهيم.
ارتفاع زدن به چه معني است؟
به کاهش يا افزايش ارتفاع خودرو از حالت استاندارد يا معمولي، اصطلاحا ارتفاع زدن يا ارت زدن گفته مي شود. شايع ترين روشي که براي ارتفاع زدن استفاده مي شود، کم کردن و يا بريدن کمک فنر خودرو مي باشد که بسيار غير استاندارد بوده و معمولا سبب مي شود تا خودرو در سواري دچار مشکلات گوناگوني شود. روش هاي ديگري نيز براي کم کردن ارتفاع خودرو وجود دارد که بعضا مشکلات زيادي را براي خودرو و سواري آن پيش نمي آورند، اما به دليل هزينه نسبتا بالاي اين روش ها، معمولا طرفدار چنداني ندارد و افراد به استفاده از همان روش هاي غير استاندارد بسنده مي کنند.
استانداردترين روش براي ارتفاع زدن ماشين ، استفاده از کمک فنر هاي مخصوص و اسپرت است که معمولا باعث مي شوند تا ارتفاع خودرو از حالت معمول کمتر شده و در نتيجه سطح زيرين خودرو به زمين نزديک تر شود. کمک فنرهاي اسپرت با طراحي خاصي که دارند سبب مي شوند تا خودرو علاوه بر اينکه از ارتفاع کمتري برخوردار شود، سواري نرم تري را نيز به خودرو ببخشد و در نتيجه در دست انداز ها کمتر متوجه غير استاندارد بودن خودرو شويد.
البته ارتفاع زدن ماشين ، هميشه با معايب بسيار همراه نيست و اگر اين کار به صورت استاندارد و اصولي انجام شود، در پاره اي از موارد حتي عملکرد خودرو را بهبود نيز مي بخشد. ما در ادامه ابتدا به معايب ارتفاع زدن ماشين پرداخته و پس از آن مزايايي که از ارتفاع زدن بدست مي آيند را نيز مورد بررسي قرار خواهيم داد.البته ارتفاع زدن ماشين ، هميشه با معايب بسيار همراه نيست و اگر اين کار به صورت استاندارد و اصولي انجام شود، در پاره اي از موارد حتي عملکرد خودرو را بهبود نيز مي بخشد. ما در ادامه ابتدا به معايب ارتفاع زدن ماشين پرداخته و پس از آن مزايايي که از ارتفاع زدن بدست مي آيند را نيز مورد بررسي قرار خواهيم داد.
معايب ارتفاع زدن ماشين
همانطور که اشاره شد، اگر ارتفاع زدن ماشين بدون در نظر گرفتن شيوه اصولي آن انجام شود، مي تواند هم براي راننده و هم براي خودرو، مشکلاتي را ايجاد کند که پس از مدتي، راننده را مجاب مي کند تا عطاي ارتفاع پايين خودرو را به لقاي آن بخشيده و دوباره ارتفاع خودرو را به حالت استاندارد خود در بياورد. از جمله مشکلاتي که پس از ارتفاع زدن خودرو و کم کردن ارتفاع آن مي توان به آن ها اشاره کرد، در ادامه معرفي شده است:
حرکت خشک و همراه با ضربه به اتاق در هنگام سواري
خشکي حرکت خودرو در هنگام عبور از دست انداز ها
وارد شدن ضربه به زير خودرو در هنگام حرکت از روي سرعت گير ها و موانع جاده
ايجاد مشکلات مربوط به ستون فقرات راننده در اثر حرکت خشک و همراه باضربه خودرو
خراب شدن جلوبندي خودرو
افزايش استهلاک خودرو
تحت فشار بودن سيستم زيربندي و فنر هاي خودرو
ايجاد صداهاي اضافي از خودرو
وجود منع قانوني و در نظر گرفتن جريمه براي خودروهايي که ارتفاع کمتري از حد استاندارد دارند از سوي پليس راهنمايي و رانندگي
شکستن و ترک خوردن متعلقات سيستم تعليق و چرخ هاي خودرو در اثر ضربه يا عبور از دست اندازهاي شديد
کم شدن ميزان چرخش فرمان
امکان ايجاد لاستيک سائي در اثر کم شدن فاصله لاستيک نسبت به گلگير
علاوه بر مواردي که ذکر شد، بايد اين نکته را نيز در نظر داشته باشيد که معمولا اتومبيل هايي که ارتفاع يا ارت زده باشند مشتري چنداني نداشته و تنها افرادي که به اين اتومبيل ها علاقه مند هستند نسبت به خريد آن ها اقدام مي کنند. از آنجا که بيشتر افرادي که به دنبال خريد اتومبيل کارکرده هستند، ترجيح مي دهند تا اتومبيل به حالت استاندارد خود نزديک باشد، در نتيجه بايد اين موضوع را نيز در نظر بگيريد.
مزاياي ارتفاع زدن ماشين
اما همانطور که اشاره شد، ارتفاع زدن خودرو تنها داراي معايب نيست و برخي مزايا نيز دارد که اگر در حالت استاندارد و از روي اصول انجام شود، مي تواند حس بسيار خوبي را نيز به راننده القا کند. در ادامه تعدادي از مزاياي ارتفاع زدن خودرو ذکر شده است که با يکديگر به بررسي آن ها خواهيم پرداخت.
افزايش ويژگي هاي زيبايي ظاهري خودرو
بهتر شدن وضعيت آيروديناميک خودرو و حالت باد شکني آن
افزايش ميزان فرمان پذيري و هندلينگ خودرو
بهبود عملکرد خودرو در پيچ هاي تند
انواع روش هاي ارتفاع زدن
اما همانطور که پيش تر نيز به آن اشاره کرديم، ارتفاع زدن ماشين به چند روش انجام مي شود. در روش اول که معمولا ارزانترين و شايع ترين روش هست، با برش فنر، اقدام به کاهش ارتفاع فنر مي کنند. اين کار باعث مي شود تا فنر حالت ارتجاعي کمتري داشته باشد و در نتيجه سيستم تعليق، عملکرد خود را در دست اندازها و ناهمواري هاي جاده از دست بدهد. بريدن فنرها اصلا روش استانداردي نبوده و به هيچ وجه توصيه نمي شود.
روش ديگري که براي اين کار وجود دارد، گرم کردن فنر است. با گرم کردن فنر، فاصله دورهاي فنر به يکديگر نزديکتر شده و در نتيجه ارتفاع فنر کاهش مي يابد، اما اين روش نيز به دليل اينکه ميزان کارايي فنر را در دست اندازها و ناهمواري هاي جاده کاهش مي دهد، اصلا توصيه نمي شود و کاملا غير استاندارد است.
اما روش استاندارد و بهتري که براي ارتفاع زدن خودرو پيشنهاد مي شود، استفاده از کمک فنر هاي اسپرت به جاي کمک فنرهاي معمولي خودرو است. در اين روش، کليه کمک فنرها، با کمک فنر هاي اسپرت، تنظيم شونده و يا هيدروپنوماتيک تعويض مي شوند و ارتفاع خودرو کاهش داده مي شود. اين روش استانداردترين روش ممکن براي کاهش ارتفاع خودرو است که اگر فنرها از جنس مرغوبي انتخاب شوند مي توانند لذت سواري را براي راننده به ارمغان بياورند.
بازار