زوميت/ فياتکرايسلر قصد دارد در ازاي تشکيل ائتلاف با تسلا، صدها ميليون دلار به اين شرکت پرداخت کند
ايلان ماسک، مديرعامل تسلا ميگويد پولسازي از فروش خودرو الکتريکي کاري دشوار است. بااينحال طي چند سال گذشته، تسلا ميليونها دلاري از شرکتهاي خودروسازي رقيب دريافت کرد؛ بدون اينکه واقعا وسيله يا خودرويي دراختيار آنها قرار دهد.
در ايالات متحدهي آمريکا، چند ايالت شرکتهاي خودروسازي را به توليد تعداد مشخصي خودرو با انتشار آلايندگي صفر ملزم کردهاند و درصورتيکه شرکتي نتواند چنين کاري انجام دهد، بايد جريمه پرداخت کند. البته، شرکتها ميتوانند اعتبارات ساخت خودرو الکتريکي را از ساير خودروسازان بخرند و چون تسلا فقط خودروهاي الکتريکي توليد ميکند، اعتبارات زيادي دراينزمينه دراختيار دارد. تسلا طي يک سال گذشته، بيش از ۱۹۰ ميليون دلار، يعني تقريبا بيش از دوسوم سود فصلي خود، از اين اعتبارات را به رقبايش اختصاص داد.
هماکنون، تسلا راهي براي سودآوري ازطريق بازوي اروپايي خود پيدا کرده است؛ يعني ازطريق توافق جديد با گروه فياتکرايسلر (FCA)، ميتواند به سود هنگفتي دست يابد. فياتکرايسلر که مالکيت برندهاي آلفا رومئو، فيات، جيپ و مازراتي را برعهده دارد، صدها ميليون دلار براي دسترسي به اعتبارهاي تسلا ميپردازد.
اتحاديهي اروپا شرکتهاي خودروسازي را ملزم کرده که تا سال ۲۰۲۱، متوسط انتشار گازهاي گلخانهاي و کربندياکسيد خودروهاي جديد خود را به ۹۵ گرمبرکيلومتر يا کمتر از آن کاهش دهند. البته ميزان متوسط انتشار کربندياکسيد باتوجهبه تعداد خودروهاي توليدي و اعتبارات استفادهشده در گذشته، براي شرکتها متفاوت خواهد بود. در گذشته، هدف اروپا دستيابي به ميانگين ۱۳۰ گرمبرکيلومتر بود و اکنون سختگيرانهتر ميشود. مجازات ناکامي در دستيابي به اين هدف، پرداخت جريمهي ۹۵ يورويي بهازاي تعداد خودروهايي است که بيش از ۹۵ گرمبرکيلومتر آلايندگي توليد ميکنند.
فياتکرايسلر و تسلا بهتازگي موافقت کردند ناوگان اروپايي خود را در يک «ائتلاف» گروهبندي کنند؛ درنتيجه هنگام تعيين ميزان انتشار آلايندگي ناوگان جديد، دو شرکت در يک واحد توليدي دستهبندي ميشوند و درواقع، فياتکرايسلر حق استفاده از خودروهاي الکتريکي تسلا براي کاهش متوسط انتشار کربندياکسيد را ميپردازد.
بهگفتهي تحليلگران، فيات کرايسلر سال گذشته ۹۶۱ هزار دستگاه خودرو در اتحاديهي اروپا فروخت که ميانگين توليد آلايندگي آن را به ۱۲۵.۳ گرمبرکيلومتر ميرساند. با درنظرگرفتن اينکه هيچ تغييري در تيراژ توليد فياتکرايسلر اتفاق نيفتد، اين شرکت بايد در سال ۲۰۲۱، به ميانگين ۸۹.۸ گرمبرکيلومتر دست يابد؛ درغير اينصورت با جريمه احتمالي ۳.۶ ميليارد دلاري مواجه خواهد شد.
تسلا سال گذشته، تنها ۲۹ هزار دستگاه خودرو الکتريکي در اتحاديهي اروپا فروخت؛ زيرا خودروهايي با انتشار آلايندگي کمتر از ۵۰ گرمبرکيلومتر با پاداش اعتباري فوقالعاده روبهرو ميشوند و اين ميزان توليد براي کاهش ميانگين آلايندگي ناوگان ترکيبي تسلا و فياتکرايسلر به ۱۲۱.۶ گرمبرکيلومتر کافي خواهد بود. درحاليکه هدف ۲۰۲۱ آنها تا ۹۱.۶ گرمبرکيلومتر ميرسد، مجازات بالقوه تا ۲.۹ ميليارد دلار کاهش مييابد. بهعبارتِديگر، صرفهجويي بيش از ۶۴۵ ميليون دلاري براي فياتکرايسلر بههمراه خواهد داشت.
فليپ مونوز، تحليلگر صنعت خودرو در مؤسسه Jato، يادآور ميشود:ميزان موفقيت فياتکرايسلر در دستيابي به اهداف اتحاديهي اروپا، بستگي زيادي به ميزان پرداختي اين شرکت به تسلا دارد. آمار سال ۲۰۱۸ بدون احتساب تأثير شگرف فروش تسلا مدل ۳ در اروپا در نظر گرفته شده است. با فروش بيشتر خودروهاي برقي، توان ائتلاف براي مقابله با جريمه احتمالي افزايش مييابد. تا سال ۲۰۲۱، قرارداد تسلا احتمالا موجب صرفهجويي بيشتري براي فياتکرايسلر خواهد شد.
فيات کرايسلر همچنين قصد دارد توليد مدلهاي پلاگين هيبريد جيپ و آلفا رومئو به همراه فيات ۵۰۰ الکتريکي را تا سال آينده آغاز کند. برنامه اخير اين شرکت کمک ميکند با افزايش توليد مدلهاي برقي، در آينده بيشتر صرفهجويي کند.
مونوز يادآور ميشود فياتکرايسلر، تنها شرکت خودروسازي نيست که با جريمههاي بزرگ ناشي از انتشار آلايندگي در اتحاديهي اروپا مواجه است. هنوزهم بسياري از شرکتهاي بزرگ براي دستيابي به اهداف سال ۲۰۲۱ اتحاديه آماده نيستند. گروههاي خودروسازي پژو سيتروئن و فولکسواگن بهطور ويژه درمعرض خطر جريمههاي سنگين قرار دارند. درهمينحال، تويوتا و مزدا نيز موافقت کردند ائتلاف مشابهي تشکيل دهند.
مونوز ميافزايد:تا زمانيکه خودروهاي برقي بهطور واقعي جايگزين خودروهاي مجهز به پيشرانهي احتراق داخلي شوند، ممکن است براي خودروسازان خيلي دير شود و بسياري از آنها بايد بهدنبال راهحل مناسبي مانند ائتلاف تسلا با فياتکرايسلر باشند. توافق اخير ميتواند بهخوبي براي فيات کرايسلر کار کند و قدرت آنها را در مقابله با شرکتهاي رقيب افزايش دهد.
بازار