حدود ۳۰ سال است مسابقات جهاني خودروهاي خورشيدي بريجستون (The Bridgestone World Solar Challenge) ميزبان خلاقترين مهندسان جوان از سرتاسر جهان است تا تلاش خود را براي ساخت قدرتمندترين خودروهايي بهکار گيرند که تنها با انرژي خورشيدي حرکت ميکنند. سال ۲۰۱۹، سيودومين سالگرد برگزاري اين مسابقات جهاني بود.
در اين سري از مسابقات که در استراليا برگزار ميشود، شرکتکنندگان جوان بايد خودروهاي خود را براي طي مسيري سههزارکيلومتري از شهرهاي داروين (واقع در شمال) تا آدلايد (واقع در جنوب) آماده کنند. اين دانشآموزان بههمراه تيم مهندسي حاميشان، خودروهاي خورشيدي را با دستان خود ميسازند و آنها را آمادهي رقابت در يکي از بزرگترين مسابقات جهان ميکنند.
تصور رايج بر اين است که خودرو هزار واتي خورشيدي بايد بتواند اين مسير را در ۵۰ ساعت طي کند. برهميناساس، خودروهاي خورشيدي فقط اجازه دارند پنج کيلوواتساعت (معادل ۱۰ درصد از انرژي استحصالشدني در مسير) را در باتري خود ذخيره کنند و ساير انرژي موردنياز براي حرکت بايد بهصورت مستقيم از تابش خورشيد يا بازيافت انرژي مکانيکي خودرو تأمين شود. ازاينرو، شايد بتوان گفت خودروهاي اين مسابقات تقريبا پربازدهترين خودروهاي برقي جهان هستند.
در تمامي طول مدت مسابقه، خودروها زيرنظر بازرسان فني و ايمني خواهند بود و تمامي مراحل اين سفر ثبت و ضبط ميشود. تيمهاي شرکتکننده سفر خود را از شهر داروين در شمال استراليا آغاز ميکنند و تا آنجا که محدوديتهاي فني خودروشان اجازه ميدهد، تا ساعت ۱۷ به سفر خود ادامه ميدهند و با آغاز ساعات تاريکي، بايد خود را براي اردوزدن در دل بيابان آماده کنند تا فردا با طلوع آفتاب دوباره بتوانند سفر خود را از سر بگيرند.
در طول اين مسير سههزارکيلومتري، ۹ توفقگاه اجباري وجود دارد که در آن، تيمها ميتوانند از آخرين وضعيت تغييرات آبوهوايي و موقعيت مکاني خود در مسير مسابقه آگاه شوند. در اين توفقگاهها، شرکتکنندگان فقط مجازند تعمير و نگهداري اوليه شامل بررسي باد لاستيک خودرو و پاکسازي گردوغبار از سطح خودرو را انجام دهند.
گفتني است اين مسابقات در سه کلاس مختلف برگزار ميشود:
- Challenger Class براي خودروهاي خورشيدي تکسرنشين با حداکثر سرعت. حداکثر طول و عرض مجاز براي خودروهاي چهارچرخ اين کلاس بهترتيب ۵ و ۲/۲ متر است و سطح پنل خورشيدي بهکاررفته نبايد از چهار مترمربع تجاوز کند؛
- Cruiser Clas براي خودروهاي خورشيدي پربازده و کاربردي با دو سرنشين يا بيشتر. اين کلاس از مسابقات بيشتر با هدف تمرکز روي ساخت خودروهاي تجاري بهمنظور حملونقل پايدار برگزار ميشود و نيمنگاهي به چشمانداز آيندهي اين صنعت از خودروها در بازارهاي جهان دارد.
- Adventure Class که براي خودروهاي غيرمسابقهاي توليدشده در ادوار قبلي از اين رويداد در نظر گرفته شده است.
گفتني است امسال تيمهاي IVE Engineering Solar Car Team و Sunswift و Solar Team Eindhoven بهترتيب در مقامهاي اول تا سوم مسابقات کلاس کروزر و تيمهاي University of Michigan Solar Car Team و Tokai University Solar Car Team و Agoria Solar Team نيز بهترتيب در مقامهاي اول تا سوم مسابقات کلاس چلنجر جاي گرفتند.
درادامه، از شما همراهان دعوت ميکنيم مجموعه تصاوير منتخب اين رويداد هيجانانگيز را تماشا کنيد.
شرکتکنندگان بههمراه خودروهاي خورشيدي در Hidden Valley Motorsport Complex شهر داروين استراليا؛ لحظاتي قبل از آغاز مسابقات سال ۲۰۱۹
تصويري از رانندهي خودور خورشيدي تيم Arrow car از استراليا در ششمين روز از برگزاري مسابقات (بندر آگوستا)
خودرو Sophie 6s محصول تيم IVE Engineering از هنگکنگ در جريان مسابقات سري کروزر
رانندهي خودروي خورشيدي Eos II از تيم دانشگاه مينهسوتاي آمريکا در حال بررسي وضعيت فني خودرو در توفقگاه Barrow Creek در سومين روز از مسابقات سري کروزر
رانندهي تيم Twente از هلند در نقطهي شروع مسابقات در شهر داروين
اعضاي تيم Agoria از بلژيک (برندهي مسابقات کلاس چلنجر) در شهر دانمارا
خودرو Sun Shuttle-III محصول تيم The Sun Shuttle از چين در روز پنجم مسابقات کلاس کروزر
اعضاي تيم Violet از استراليا در حال تعويض لاستيک خودرو Sunswift در خلال مسابقات کلاس کروزر
خودرو Nuna محصول تيم Vattenfall Solar از هلند در حال رقابت در روز دوم مسابقات کلاس چلنجر
خودرو Ardingly Solar محصول تيم Ardingly College Sola از انگلستان در حال رقابت در کلاس ادونچر
واکنش تيم Vattenfall Solar به حادثهي آتشسوزي خودرو NunaX در فاصلهي ۲۵۰ کيلومتري از خط پايان (روز پاياني مسابقات)
خودرو Bluepoint محصول تيم Agoria از بلژيک در حال ورود به شهر Coober Pedy (روز چهارم مسابقات)
شادي اعضاي تيم Agoria از بلژيک پس از پيروزي در مسابقات کلاس چلنجر در شهر آدلايد