logo

مقایسه اچ سی کراس با ام وی ام 315 اتوماتیک

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
مقایسه اچ سی کراس با ام وی ام 315 اتوماتیک

باشگاه خبرنگاران/ در سال‌هاي اخير با افزايش حجم ترافيک در اغلب شهرهاي کشور، خودروهاي مجهز به گيربکس اتوماتيک يک بسيار محبوب شده‌اند. در اين ميان، هاچ‌بک‌هاي اتوماتيک يک نيز جايگاه ويژه‌اي نزد خريداران دارند؛ چراکه ابعاد مناسب اين دسته از خودروها باعث مي‌شود تا بهترين گزينه براي ترددهاي روزمره شهري باشند. به همين بهانه، در اين گزارش  به‌سراغ مقايسه اچ سي کراس  با ام وي ام 315 اتوماتيک رفته‌ايم که در شرايط فعلي، جزو ارزان‌ترين گزينه‌هاي موجود در سگمنت خود محسوب مي‌شوند. اگر شما نيز قصد خريد يک هاچ‌بک اتوماتيک يک نسبتاً مجهز را داريد، رقابت داغ مقايسه اچ سي کراس و ام وي ام 315 اتوماتيک را از دست ندهيد.

معرفي اچ سي کراس و ام وي ام 315 اتوماتيک

دانگ فنگ اچ سي کراس نخستين بار در نمايشگاه خودروي پکن سال 2010 معرفي شد و در سال 2013 يک فيس‌ليفت را تجربه کرد. اين خودرو نتيجه جوينت ونچر (شرکت مشترک) دانگ فنگ با پژو_سيتروئن است و از پلتفرمي مشترک با پژو 306 بهره مي‌برد. شرکت ايران خودرو نيز در سال 1395 قراردادي را با دانگ فنگ منعقد کرد و H30 cross را روي خط مونتاژ خود آورد.

قيمت خودرو تعيين‌شده از سوي ايران خودرو براي اچ سي کراس، هوشمندانه و رقابتي بود و همين موضوع در کنار امکانات رفاهي قابل‌قبول و گيربکس اتوماتيک اين خودرو، باعث شد تا اچ سي کراس فروش بسيار خوبي را در بازار کشور ما داشته باشد؛ اما متأسفانه تشديد تحريم‌ها، H30 cross را نيز مانند بسياري از خودروهاي مونتاژي ديگر، در سال 1398 به پايان راه خود در بازار ايران رساند. البته هنوز هم تعداد نسبتاً قابل‌توجهي از نسخه‌هاي صفرکيلومتر اين خودرو در بازار آزاد موجود است.

 

در سمت مقابل، mvm 315 را داريم که در بازار چين و برخي بازارهاي دنيا با نام‌هايي مثل چري فالوين 2 يا چري A13 شناخته مي‌شود. اين هاچ‎‌بک چيني از سال 2009 معرفي و براي سال 2012 دست‌خوش يک فيس‌ليفت نسبتاً گسترده شد. نسخه اوليه mvm 315 در سال 1391 و نسخه فيس‌ليفت آن از 1393 روي خط مونتاژ شرکت مديران خودرو آمد؛ اما ام وي ام 315 اتوماتيک يا به تعبير ديگر، ام وي ام 315 پلاس، اواسط سال جاري در بازار کشور ما عرضه شد و جزو جديدترين خودروهاي بازار محسوب مي‌شود. ام وي ام 315 پلاس علاوه بر بهره‌گيري از گيربکس اتوماتيک يک، با ظاهر فيس‌ليفت‌ شده و آپشن‌هاي بيش‌تر خود از مدل‌هاي قديمي متمايز مي‌شود.

مقايسه اچ سي کراس با ام وي ام 315 اتوماتيک در بخش طراحي

همان‌طور که از پسوند نام دانگ فنگ اچ سي کراس مشخص است؛ اين خودرو قصد دارد تا به هر قيمتي خود را در دسته کراس‌اوورها جاي دهد . از اين رو طراحان شرکت دانگ فنگ، انبوهي از ضربه‌گيرها و فلاپ‌هاي پلاستيکي مشکي رنگ را دورتادور اين خودرو کار کرده‌اند تا بتوانند اندکي از خشونت و سرسختي يک SUV را به H30 cross القا کنند. اما نتيجه اين کار چندان دل‌چسب ازآب درنيامده است و اچ سي کراس از جنبه هماهنگي و به‌روز بودن طراحي نسبت به بسياري از خودروهاي هم‌رده، نمره پايين‌تري کسب مي‌کند. البته در بازار محدود کشور ما و با وجود عادت خريداران به ديدن خودروهاي چند دهه پيش، همين طراحي نيز چندان قديمي محسوب نمي‌شود و کماکان براي بسياري از افراد جذابيت خاص خود را دارد.

خوشبختانه طراحي کابين دانگ فنگ اچ سي کراس نسبت به طراحي ظاهري آن، به‌روزتر به‌نظر مي‌رسد و المان‌هايي مثل غربيلک فرمان زيبا، طرح استوانه‌اي صفحه نشان‌دهنده‌ها و تزئينات طرح فيبرکربن، حس خوبي را به سرنشينان اين خودرو القا مي‌کند. تنها نکته انتقادبرانگيز در اين کابين، محل نصب مانيتور سيستم مالتي‌مديا است که راننده براي کارکردن با آن مجبور است نگاه خود را از مسير پيش‌رو منحرف و به سمت پايين متمايل کند.

در مقابل، ام وي ام 315 اتوماتيک به‌لطف فيس‌ليفت اخير خود، نمايي خشن‌تر و جسورتر از قبل پيدا کرده است که اين جسارت در نماي جلو با وجود سپر حجيم و ورودي‌هواي بسيار بزرگ روي آن، به نقطه اوج خود مي‌رسد. البته در نماهاي جانبي و عقب، به‌جز طرح جديد رينگ‌ها، اضافه‌شدن ورودي‌هواي تزئيني روي گلگير جلو و اصلاح جزئي طرح سپر عقب، با همان چهره سابق روبه‌رو هستيم که بعد از گذشت چند سال، کمي تکراري شده است.

کابين mvm 315 پلاس نسبت به نسخه‌هاي قبلي کاملاً دگرگون شده است. اين کابين به استثناي کنترلرهاي سيستم تهويه مطبوع، دقيقاً با کابين mvm x22 يکسان است و در مجموع، طرحي به‌روز و اسپرت دارد. استفاده از قطعات نارنجي رنگ در قسمت‌هاي مختلف اين کابين نيز ظاهري منحصربه‌فرد و پويا به آن بخشيده است.

در مجموع براي مقايسه اچ سي کراس با ام وي ام 315 اتوماتيک از نظر ظاهري مي‌توانيم بگوييم که هرچند نمي‌توان دانگ فنگ H30 cross را در زمره خودروهاي بدترکيب بازار جاي داد، اما بايستي پذيرفت که محصول mvm طراحي هماهنگ‌تر و عامه‌پسندتري را ارائه کرده است.

مقايسه اچ سي کراس با ام وي ام 315 اتوماتيک از جنبه مشخصات فني

دانگ فنگ اچ سي کراس قلب تپنده TU5 را در سينه دارد که سال‌ها است اين پيشرانه را روي محصولات مختلف ايران خودرو مي‌بينيم. اين پيشرانه 1.6 ليتري تنفس طبيعي، حداکثر قدرت 105 اسب بخار و حداکثر گشتاور 142 نيوتن‌متر را توليد مي‌کند و نيروي خود را از طريق يک گيربکس 4 سرعته اتوماتيک يک ساخته‌شده توسط شرکت آيسين (Aisin) ژاپن به محور جلوي اين هاچ‌بک کراس چيني انتقال مي‌دهد، اما متأسفانه اين گيربکس فاقد حالت تيپ‌ترونيک است. مصرف سوخت ترکيبي و شتاب صفرتاصد H30 cross با اين مشخصات فني نيز به‌ترتيب برابر با حدود 7 ليتر در صد کيلومتر و 12.5 ثانيه است.

ام وي ام 315 اتوماتيک نيز نيروي خود را از يک موتور 1.5 ليتري تنفس طبيعي تأمين مي‌کند. اين پيشرانه به‌کمک سيستم زمان‌بندي متغير بازوبسته‌شدن سوپاپ‌ها (VVT)، حداکثر قدرت 107 اسب بخار و حداکثر گشتاور 140 نيوتن متر را توليد مي‌کند و به يک گيربکس 4 سرعته اتوماتيک يک متصل مي‌شود. گيربکس اين خودرو نيز همانند رقيب خود، از سيستم تيپ‌ترونيک بي‌بهره است. mvm 315 پلاس براي طي‌کردن هر صد کيلومتر مسافت، نسبت به رقيب خود 0.3 ليتر سوخت بيش‌تري مصرف مي‌کند، اما در زمان مشابه با H30 cross به مرز سرعت 100 کيلومتر در ساعت مي‌رسد.

مدل خودرو

دانگ فنگ اچ سي کراس

ام وي ام 315 اتوماتيک

پيشرانه

4سيلندر تنفس طبيعي با آرايش خطي سيلندرها

4سيلندر تنفس طبيعي با آرايش خطي سيلندرها

حجم موتور (cc)

1587

1497

حداکثر قدرت

105 اسب ‌بخار در 5750 دور

107 اسب بخار در 6000 دور

حداکثر گشتاور

142 نيوتن‌متر در 4000 دور

140 نيوتن‌متر در 3000 دور

گيربکس

4سرعته اتوماتيک يک مجهز به حالت اسپرت و حالت برفي

4سرعته اتوماتيک يک

مصرف سوخت (ترکيبي)

7.04 ليتر در هر صد کيلومتر

7.3 ليتر در هر صد کيلومتر

شتاب صفرتاصد (ثانيه)

12.5

12.5

حداکثر سرعت (کيلومتر در ساعت)

183

170

مقايسه اچ سي کراس با ام وي ام 315 اتوماتيک در بخش امکانات رفاهي

دانگ فنگ اچ سي کراس نسبت به رده قيمتي خود، امکانات رفاهي مناسبي را ارائه مي‌دهد که از جمله اين امکانات مي‌توانيم به سيستم مالتي‌مديا مجهز به مانيتور لمسي 6.5 اينچي، تهويه مطبوع اتوماتيک يک، سانروف، دوربين ديد عقب و… اشاره کنيم. البته ايران خودرو از اواخر سال 1398 رينگ‌هاي 16 اينچي آلومينيومي را از اين خودرو حذف و رينگ 15 اينچي فولادي را جايگزين آن‌ها کرد.

ام وي ام 315 اتوماتيک نيز از نظر امکانات رفاهي نسبت به نسخه‌هاي مجهز به گيربکس دستي، ارتقا يافته است و آپشن‌هاي بسيار مناسبي را ارائه مي‌کند. کروز کنترل، فرمان با نيروي کمکي الکتريکي، تنظيم حالت رانندگي (Drive Mode) دوحالته، دي‌لايت، روکش چرمي صندلي‌ها و سنسور فشار باد لاستيک (TPMS) از جمله امکاناتي هستند که اين خودرو را در جايگاه بالاتري نسبت به H30 cross قرار مي‌دهد. تنها کمبود محصول مديران خودرو در برابر رقيب ايران خودرويي خود، بهره‌گيري از تهويه مطبوع دستي است.

تجهيزات

دانگ فنگ اچ سي کراس

ام وي ام 315 اتوماتيک

چراغ

مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌هاي عقب LED

مه‌شکن عقب، دي‌لايت، سنسور نور

سيستمهاي مولتي مديا

پخش DVD، USB، AUX، SD Card، بلوتوث، نويگيشن (GPS)، 6 بلندگو

پخش USB، بلوتوث، قابليت اشتراک محتويات تلفن همراه و تبلت روي مانيتور (Mirro Link)، نويگيشن (GPS)، 4 بلندگو

صفحه نمايش

6.5 اينچي لمسي

8 اينچي لمسي

رينگ ها

16 اينچي آلومينيومي – 15 اينچي فولادي (مدل‌هاي 1398 و اواخر 1397)

15 اينچي آلومينيومي

آينه

آينه‌هاي جانبي با تنظيم برقي و گرم‌کن

آينه‌هاي جانبي با تنظيم برقي و گرم‌کن

تهويه مطبوع

اتوماتيک يک

دستي

صندلي

روکش پارچه‌اي صندلي‌ها، تنظيم دستي صندلي‌هاي جلو، تنظيم ارتفاع صندلي راننده

روکش چرمي صندلي‌ها، تنظيم دستي صندلي‌هاي جلو، تنظيم ارتفاع صندلي راننده

شيشه

شيشه بالابرهاي برقي

شيشه بالابرهاي برقي

سيستم هاي هشدار دهنده

سنسور پارک عقب

سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستيک (TPMS)

ساير امکانات

سانروف، دوربين ديد عقب، کامپيوتر سفري، غربيلک فرمان با قابليت تنظيم در چهار جهت

سانروف، کروز کنترل، کامپيوتر سفري، فرمان با نيروي کمکي الکتريکي، دوربين ديد عقب، تنظيم حالت رانندگي (درايومد) دو حالته

مقايسه اچ سي کراس با ام وي ام 315 اتوماتيک از جنبه ايمني

دانگ فنگ اچ سي کراس از نظر تجهيزات ايمني نيز وضعيت مناسبي دارد و با وجود ترمزهاي ديسکي در هر دو محور مجهز به ABS+EBD و 4 عدد ايربگ، نسبت به بسياري از رقباي خود در جايگاه بالاتري قرار مي‌گيرد. البته ام وي ام 315 اتوماتيک نيز با دست پُر به ميدان آمده و هرچند فاقد ايربگ‌هاي جانبي است، اما با تجهيز به سيستم کنترل پايداري الکترونيکي (ESP)، ايمني فعال بهتري نسبت به رقيب خود دارد.

تجهيزات

دانگ فنگ اچ سي کراس

ام وي ام 315 اتوماتيک

تجهيزات ايمني و حفاظتي

سيستم کنترل پايداري الکترونيکي (ESP)

کيسه هوا

راننده و سرنشين جلو، جانبي رديف جلو (درمجموع 4 عدد)

راننده و سرنشين جلو (درمجموع 2 عدد)

سيستم ترمز

ترمزهاي ديسکي در هر دو محور، ترمز ضدقفل (ABS)، توزيع الکترونيکي نيروي ترمز (EBD)

ترمزهاي ديسکي در هر دو محور، ترمز ضدقفل (ABS)، توزيع الکترونيکي نيروي ترمز (EBD)

mvm 315 در ابتداي معرفي خود (سال 2009) موفق به کسب 4 ستاره ايمني از موسسه چيني C-NCAP شده است که نتيجه قابل‌قبولي محسوب مي‌شود اما هيچ تست ايمني رسمي از دانگ فنگ H30 cross منتشر نشده است.

مقايسه اچ سي کراس با ام وي ام 315 اتوماتيک در بخش تجربه رانندگي

تجربه رانندگي بخشي است که در آن، مقايسه اچ سي کراس با ام وي ام 315 اتوماتيک خيلي جذاب دنبال مي‌شود و هيچ‌يک از اين دو رقيب هم‌وطن قصد کوتاه‌آمدن در برابر ديگري را ندارد. از نظر فضاي کابين و نرمي سواري، وضعيت هر دو خودرو خوب است؛ درواقع H30 cross و mvm 315 پلاس به‌لطف فضاي جادار کابين و هم‌چنين سواري نرم خود، نسبت به رقبايي مثل پژو 207 و رنو ساندرو، هاچ‌بک‌هاي خانوادگي‌تري محسوب مي‌شوند. 

در بخش لذت رانندگي و هندلينگ نيز بايستي بگوييم که هر دو خودروي مورد بحث در سگمنت خودروهاي اقتصادي قرار مي‌گيرند و نبايد انتظار عجيب‌وغريبي از آن‌ها داشته باشيم اما با اين وجود، اچ سي کراس اندکي چابک‌تر و خوش‌دست‌تر از ام وي ام 315 اتوماتيک ظاهر مي‌شود. البته محصول mvm به‌لطف تجهيز به سيستم کنترل پايداري الکترونيکي، در مواقع بحراني عملکرد بهتر و مطمئن‌تري را به نمايش خواهد گذاشت.

مقايسه اچ سي کراس با ام وي ام 315 اتوماتيک در بخش بازار فروش

دانگ فنگ اچ سي کراس در ابتداي حضور خود در بازار کشور ما، در زمره خودروهاي پرتقاضاي بازار قرار گرفت اما پس از گذشت مدت نه‌چندان زياد و با عرضه يک‌سري رقباي خوش‌نام‌تر، تب اوليه اين خودرو به‌تدريج فروکش کرد. تشديد تحريم‌ها و خروج دانگ فنگ از بازار ايران نيز تير خلاصي بر پيکر H30 cross بود و باعث شد تا بسياري از افراد، اين خودرو را به‌عنوان يک گزينه پرريسک در بازار بشناسند.

در مقابل، ام وي ام 315 در طي اين 8 سال حضور خود در بازار ايران، روندي آهسته و پيوسته داشته و هرچند هيچ‌گاه جزو خودروهاي بسيار پرتقاضا و در اصطلاح «پول نقد» بازار نبوده است، اما همواره طرفداران خاص خود را داشته و آمار فروش قابل‌قبولي را ثبت کرده است. البته هنوز براي اظهار نظر در رابطه با وضعيت بازار دست‌دوم ام وي ام 315 اتوماتيک زود است، اما با توجه به سابقه نسخه‌هاي قبلي اين خودرو، مي‌توانيم وضعيت بازار اچ سي کراس را اندکي بهتر از 315 پلاس ارزيابي کنيم.

از نظر گستردگي خدمات پس از فروش و دسترسي به قطعات در سراسر کشور نيز هر دو خودرو فعلاً وضعيت خوبي دارند اما در صورت عدم بازگشت دانگ فنگ به بازار ايران در آينده، اوضاع براي اچ سي کراس روز‌به‌روز دشوارتر خواهد شد.

براي مقايسه اچ سي کراس با ام وي ام 315 اتوماتيک از نظر هزينه‌هاي نگهداري و قيمت قطعات يدکي نيز بايستي بگوييم که در بخش قطعات فني و سرويس‌هاي دوره‌اي، با توجه به حضور طولاني پيشرانه TU5 در کشور ما و داخلي‌سازي آن، برتري با محصول دانگ فنگ است. اما زماني که به قطعات بدنه احتياج پيدا کنيد؛ محصول mvm به‌مراتب اقتصادي‌تر ظاهر مي‌شود. درواقع برخي از قطعات تزئيني دانگ فنگ H30 cross قيمت‌هايي بسيار گران و غيرمنطقي دارند.

جمع‌بندي مقايسه اچ سي کراس با ام وي ام 315 اتوماتيک

در بخش پاياني مقايسه اچ سي کراس با ام وي ام 315 اتوماتيک و با نگاهي اجمالي به ويژگي‌هاي هريک از دو خودروي مورد بحث مي‌توانيم بگوييم که ام وي ام 315 اتوماتيک در بخش‌هاي طراحي، امکانات رفاهي، بازار فروش و قيمت قطعات بدنه، برتر از رقيب خود ظاهر شده است اما اچ سي کراس نيز در فاکتورهاي لذت رانندگي، قيمت قطعات فني و مصرف سوخت، برتري را در دست دارد. از نظر فضاي کابين، نرمي سواري و ايمني نيز مي‌توانيم امتياز تقريباً يکساني به اين دو خودرو بدهيم.

به‌عنوان کلام آخر و با توجه به اختلاف قيمت اندک اين دو خودرو مي‌توانيم ام وي ام 315 اتوماتيک را به‌عنوان برنده اين مقايسه اعلام کنيم اما اگر ديد کوتاه مدتي داريد و براي لذت رانندگي بيش‌تر، اهميت زيادي قائل هستيد؛ H30 cross نيز مي تواند گزينه قابل‌قبولي بري شما باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar