نماد آخرین خبر

چینی‌ها با صنعت خودرو ایران چه خواهند کرد؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
چینی‌ها با صنعت خودرو ایران چه خواهند کرد؟

ايسنا/ عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران مي‌گويد در هر قراردادي، دو طرف به فکر منافع ملي خود هستند و ايران نيز بايد همين هدف را دنبال کند.

محمدرضا نجفي منش اظهار کرد: آنچه که فعلا ميان ايران و چين امضا شده، يک توافق کلي يا سند همکاري ۲۵ ساله است که نه در آن عدد و رقمي وجود دارد و نه از قرارداد همکاري در حوزه‌هاي مختلف حکايت مي‌کند. از اينرو تحليل جنبه‌هاي مثبت يا منفي ماجرا وقتي هنوز قراردادي وجود دارد به دور از واقعيت خواهد بود.

به گفته وي، بخش خصوصي همواره اين موضوع مهم را مطرح کرده که رابطه اقتصادي با کشورهاي مختلف جهان به عنوان يک اولويت شناخته مي‌شود و همانطور که بايد با چين به عنوان يک قدرت بزرگ اقتصادي تعامل داشت، رابطه بايد با ديگر کشورهاي جهان و ديگر قطب‌هاي اقتصادي جهان نيز ادامه يابد.

عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران درباره جايگاه فعلي چين در صنعت خودروسازي، گفت: اين کشور در سال‌هاي گذشته فعاليت گسترده‌اي را در حوزه خودرو آغاز کرده و ميزان توليدات خود را نيز افزايش داده است. با اين وجود از زمان شيوع کرونا با کاهش جهاني تقاضا، توليدات چين نيز کاهش يافته و در اين مدت، ايران در کنار دو کشور ديگر، تنها توليدکنندگان خودرويي بوده‌اند که با وجود کرونا، توليدات خود را افزايش دادند.


نجفي منش در پاسخ به اين سوال که آيا پس از اين توافق همکاري، چيني‌ها ساختار صنعت خودرو ايران را تغيير خواهند داد، بيان کرد: چيني‌ها در هر توافقي به دنبال منافع خود هستند، همانطور که ما نيز در قراردادها بايد به منافع خود فکر کنيم. از اين رو اينکه ايران شرايط صنعت خودرو خود را به چه سمتي ببرد و از توليدکنندگان چگونه حمايت شود که امکان عقد قرارداد يا مشارکت با طرف‌هاي چيني را داشته باشند اهميت فراواني دارد. از سوي ديگر ما باز تاکيد مي‌کنيم که قراردادن تمام تخم مرغ‌ها در سبد چين، منطقي نيست و بايد اين مشارکت و همکاري با ساير کشورهاي جهان نيز ادامه يابد.

وي افزود: در دوره تحريم، بسياري از قطعاتي که ورود آنها به ايران دشوار شده بود، با توليد داخل پوشش داده شد، هرچند ما هنوز در مواد اوليه، واردات داريم و چين يکي از تامين کنندگان اين مواد است. از اين رو ديگر نه چين مانند سال‌هاي گذشته، در صنعت خودرو حرفي براي گفتن ندارد و نه ما مانند سال‌هاي نه چندان دور براي توليد خودرو، نياز به واردات گسترده قطعه داريم. تا زماني که قرارداد با چين نهايي شود، آنچه که بيشترين اهميت را دارد، حفاظت از داشته‌ها و دستاوردهاي کشور در توليد و تلاش براي به دست آوردن منافع در قرارداد با خارجي‌هاست.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar