بررسی مشخصات سدان وارداتی «هیوندای»
گجت نیوز/ کرمان موتور بهزودی سدان پرفروش Elantra را به ایران برمیگرداند. در ادامه شاهد مشخصات، امکانات و قیمت هیوندای النترا وارداتی این شرکت باشید.
اولین اتومبیلها بهدنبال آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ در راه ایران هستند. شرکتهای مختلف واردات خودروهایی با اصالت کرهای، ژاپنی، ایتالیایی و… به ایران را تدارک دیدهاند و مدتی قبل لیست خودروهای تاییدشده برای ورود به ایران منتشر شد. کیا سونت، کیا پکانتو، کیا سلتوس، کیا سراتو، فیات ۵۰۰ و فیات تیپو برخی از نامهایی هستند که بهزودی در ایران خواهیم شنید. کرمان موتور هم قرار است طی واردات امسال خود ضمن خودروهای اکسنت، کنا و آی ۱۰ از هیوندای، النترا را به بازار ایران بیاورد.
هیوندای النترا یکی از پرفروشترین خودروهای این برند کرهای بوده که تا به اینجا 6 نسل را پشت سر گذاشته است و از سال 2020 در هفتمین نسل خود بهسر میبرد. Elantra که چند سالی از بازار ایران دور مانده بود، این بار در لباسی مدرن و نو به کشور باز میگردد. کرمان موتور بهعنوان نماینده هیوندای موتور در ایران، بهاحتمال زیاد مدل 2023 را روانه بازار ایران خواهد کرد. علت این است که احتمالاً مدل 2022 صفر کیلومتر خودروهای پرطرفدار و پرتقاضایی مثل النترا تاکنون باقی نمانده باشد. در ادامه نگاهی به جزئیات این سدان وارداتی به کشور، از مزایا و معایب تا طراحی و نهایتاً مشخصات و امکانات خواهیم داشت.
مزایا و معایب
مزایا
طراحی مطابق با المانهای روز طراحی
مصرف سوخت ۵.۶ لیتری در شهر و ۶.۳ لیتری در سیکل ترکیبی (خیلی بهینهتر از امثال هوندا سیویک)
امکانات ایمنی فراوان در تریم پایه
فضای بیشتر از حد متوسط بقیه اتومبیلهای کامپکت
معایب
پیشرانه ضعیفتر نسبت به رقیبها نظیر هوندا سیویک و مزدا ۳
قیمت نسبتا بالا (با توجه به امکانات، سطح طراحی و سایر موارد و در مقایسه با رقیبهای مذکور)
نبود صفحه آمپر تمام دیجیتال در تریم پایه
صندلیهای پارچهای
طراحی نمای بیرونی، ابعاد و وزن
طراحی نمای بیرونی هیوندای النترا مدل ۲۰۲۳ وارداتی جلوه سبک و سیاق طراحی نو این برند کرهای است. جدا از این، نشان میدهد که این کمپانی دیگر صرفاً کاربردی بودن را در اولویت قرار نمیدهد و بهدنبال ماجراجویی در طراحی است. این ماجراجویی را بیشتر از هر قسمت دیگری، در نمای بیرونی میتوان مشاهده کرد. در قسمت جلو چراغهای کشیده بهچشم میآیند که با جلوپنجره دارای الگو جواهرمانند به شکلی نرم ادغام شدهاند. خطوط تیز و زاویههای برجسته در قسمت سپر، طراحی اسپرت این ناحیه را کامل میکنند. رو هم رفته، نمای جلو ظاهری اسپرت و تهاجمی دارد.
در نمای کناری، خطوط برجسته با خط سقف النترا که به اتومبیلهای کوپه شباهت دارد، همراه میشوند تا به قسمت عقب برسیم. ستون C النترا با شیبی نامحسوس به ناحیه عقب متصل شده است. این رویکرد در طراحی، استایل فستبک را بهیاد میآورد که بین سدانهای گروه هیوندای، مدل 2023 کیا K5 یا اپتیما سابق هم از آن بهره گرفته است. در عقب نیز هیوندای النترا وارداتی چراغهای عقب سرتاسری با دیفیوزر مشکی در زیر بهکار رفته است. چراغها با شکل زاویهدار خود، همچنان به المان «اسپرت» و «تهاجمی» پایبند میمانند تا دست آخر Elantra سدان اسپرت جوانپسندی بشود.
سدان کامپکت کرهای هیوندای النترا وارداتی با ۴۶۷۳ میلیمتر طول، ۱۸۰۳ میلیمتر عرض و ۱۳۹۷ میلیمتر ارتفاع ساخته شده است. ضمن اینکه ۲۷۱۷ میلیمتر فاصله بین دو محور دارد و فاصله کف بدنه آن تا سطح زمین به ۱۳۹ میلیمتر میرسد. وزن خالص النترا مدل ۲۰۲۳ در حالت حداقلی، ۱۲۳۶ کیلوگرم است و تا ۱۳۰۰ کیلوگرم افزایش پیدا میکند.
طراحی فضای داخلی النترا مدل ۲۰۲۳ بورس کالا
ضای داخلی هیوندای النترا مدل ۲۰۲۳ (خصوصاً تریمهای بالارده) خط نمای بیرونی مدرن آن را دنبال میکند. اول از همه، در فضای داخلی اثری از شلوغکاری بیش از حد بهچشم نمیخورد. دریچههای هوا بهشکلی عریض و یکپارچه با داشبورد ادغام شدهاند. افزون بر این، در قسمت میانی داشبورد نمایشگر لمسی ۸ اینچی اطلاعات و سرگرمی متصل به صفحه آمپر تعبیه شده است. زیر نمایشگر مرکزی، دکمههای مربوط به کنترل آب و هوا قرار گرفتهاند. ضمناً فرمان دارای دکمههایی جهت تنظیم سیستم صوتی، بلوتوث و کروز کنترل است.
البته درحالی که نسخههای پایه نمایشگر کوچکی پشت فرمان برای نمایش اطلاعات به راننده دارند، نسخههای بالاردهتر با صفحه آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی موجودند. سیستم اطلاعات و سرگرمی هیوندای النترا، گزینه کرمان موتور برای واردات به ایران، بهصورت استاندارد از اندروید اوتو و اپل کارپلی بیسیم پشتیبانی میکند. علاوه بر اینها، باید گفت که نسخههای SE و SEL این سدان کامپکت دارای صندلیهای پارچهای هستند. حالا اینکه فرد بین صندلیهای پارچهای هیوندای و چرم مصنوعی خودروهای چینی کدام را ترجیح میدهد، مسئله دیگری است.
هیوندای النترا وارداتی در زمینه فضای حمل بار نیز حرفهایی برای گفتن دارد. این خودرو کرهای از صندوق عقب ۴۰۰ لیتری برخوردار است که حجم آن کمی بیشتر از حجم میانگین خودروهای کامپکت بهحساب میآید. با این حجم، بهراحتی میتوان بستههای خرید یا چمدانهای سفر را در آن جا داد. قسمت جلو النترا مدل ۲۰۲۳ بهاندازه قابل قبولی جادار است؛ بهطوری که رانندگان و سرنشینان میتوانند آزادی زیادی در حرکت داشته باشند. حتی صندلیهای عقب، حداقل با توجه به کلاس این خودرو فضای کافی دارند. با این حال، شاید فضای چشمگیری برای سر سرنشینان عقب وجود نداشته باشد.
مشخصات فنی، امکانات و مصرف سوخت
هیوندای النترا مدل ۲۰۲۳ از یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی بهره میبرد. این پیشرانه قادر به تولید قدرت ۱۴۷ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۳۲ نیوتون متر در ۴۵۰۰ دور بر دقیقه است. این قدرت با استفاده از یک گیربکس متغیر پیوسته هوشمند، به محور جلو انتقال پیدا میکند. همچنین سه حالت نرمال، اسپرت و اسمارت برای نیروی محرکه این سدان کامپکت کرهای وجود دارد. برای توقف این قدرت، ترمزهای دیسکی برای هر ۴ چرخ بهصورت استاندارد در نظر گرفته شده است.
خودرو Elantra وارداتی کرمان موتور با این پیشرانه، در شهر و بزرگراه بهترتیب 7.1 لیتر و 5.6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر مصرف میکند. گذشته از اینها، مصرف سوخت آن در یک سیکل ترکیبی 6.3 لیتر در هر 100 کیلومتر برآورد شده است.
مدل جدید سدان پرفروش هیوندای النترا وارداتی با امکانات و تجهیزات استاندارد متعددی بهعرضه میرسد که در ادامه شاهد لیستی از آنها خواهید بود:
سیستم جلوگیری از برخورد از جلو با تشخیص عابران پیاده
دستیار حفظ خودرو بین خطوط
جلوگیری از برخورد از نقطه کور
دستیار نور بالا
دستیار حفظ توجه راننده
جلوگیری از برخورد از عقب
هشدار خروج امن
ترمز ضد قفل (ABS)
سیستم رصد باد تایر (TPMS)
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
سیستم کنترل کشش (TCS)
مدیریت پایداری خودرو (VSM)
دستیار شروع حرکت در سربالایی
ناحیههای ضربهگیر در جلو و عقب (Crumple Zones)
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی ۸ اینچی
پشتیبانی بیسیم از اندروید اوتو و اپل کارپلی
دو پورت USB
رینگهای آلیاژی ۱۵ اینچی
تریمها و قیمت احتمالی هیوندای النترا کرمان موتور
هیوندای النترا مدل 2023 در تریمهای بنزینسوز SE ،SEL ،Limited و N Line و چند تریم هیبرید دیگر در دسترس قرار دارد. با توجه به سقف 20 تا 25 هزار دلاری مصوب برای واردات خودرو به ایران، فقط امکان ورود تریم SE یا SEL این سدان کامپکت در ایران مهیا است.
تریم SE و SEL بهترتیب دارای قیمت 20 هزار و 500 دلاری (820 میلیون تومان) و حدود 22 هزار دلاری (880 میلیون تومان) هستند، اما بهوضوح قیمت تمامشده آنها در بازار ایران فاصله فاحشی با قیمت اصلی آن خواهد داشت. مدلهای چندساله قدیمی رقیبهای این سدان نظیر تویوتا کرولا، هوندا سیویک، مزدا 3 و… هماکنون همگی با قیمتهای نزدیک به 2 میلیارد تومان بهفروش گذاشته میشوند.