نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

شروع کم‌جان سریال «طوبی»

منبع
خراسان
بروزرسانی
شروع کم‌جان سریال «طوبی»

خراسان/ سریال جدید شبکه یک با بازی شبنم قربانی، امین زندگانی، فریبا متخصص، فرهاد آئیش، هومن برق‌نورد و پرویز فلاحی‌پور، در قسمت‌های اولیه چه ویژگی‌ها و ضعف‌هایی داشته است؟
تلویزیون در سال‌های اخیر به سراغ بهره بردن از ادبیات در نگارش فیلم نامه سریال‌ها رفته و توجه ویژه‌تری به تولید مجموعه‌های اقتباسی داشته است. بنابراین مجموعه‌هایی مانند «حکایت‌های کمال»، «وارش»، «بوم و بانو»، «مستوران»، «کاتب اعظم» و «سوران» تولید شدند و به پخش رسیدند. جدیدترین ساخته اقتباسی مجموعه «طوبی» به کارگردانی سعید سلطانی است که قصه آن با اقتباس از کتاب «اربعین طوبی» نوشته محسن امامیان روایت می‌شود. این سریال که اکنون تصویربرداری آن نیز ادامه دارد، از 13 مرداد روی آنتن شبکه یک رفته است. به بهانه پخش «طوبی»، شروع آن و کیفیت قسمت‌های اولیه سریال را بررسی کردیم.

شروع دیرهنگام قصه
قصه مجموعه «طوبی» در دهه 50 و دوران رژیم پهلوی می‌گذرد. وقوع اتفاقاتی در این دوره باعث می‌شود زندگی خانواده خوشبخت قصه تغییر کند و آن‌ها راهی عراق شوند. «طوبی» در قدم اول، شروع درگیرکننده و پرقدرتی نداشت. در آغاز سریال، شاهد تصویری کلیشه‌ای و اغراق‌شده از خانواده «عماد» بودیم. «عماد» در جوانی علاقه مند بوده صاحب فرزند پسر شود، اما پس از تولد اولین فرزندش، علاقه عجیبی به فرزند دختر پیدا کرده و صاحب «طوبی» و دو دختر دیگر شده است. تصویر سریال از رابطه عمیق و خوب «عماد» و سه فرزندش، باورپذیر نبود. علاوه بر این، نمایش زندگی آن‌ها و کلیشه‌هایی مانند علاقه یک طرفه پسر یکی از دوستان خانواده به «طوبی»، اتفاقاتی نبودند که در قدم اول مخاطب را به پیگیری سریال ترغیب کنند. تازه از اواخر قسمت سوم، تلاقی ماجرای پاپوش درست کردن برای «عماد» توسط شریکش برای از میدان به در کردن او و تصاحب قنادی، با موضوع همراهی اتفاقی «عماد» با «فخرالدین» برادرزاده یکی از دوستانش که مبارز فراری بود و از عراق به ایران آمده بود، باعث شد روایت سریال به جریان بیفتد. «طوبی» در آغاز، به شروع قوی‌تر و پرماجراتری نیاز داشت.

روایت کم‌ماجرا
پس از شروع کم‌جان سریال، انتظار می‌رود قسمت‌های بعدی «طوبی» با سرعت مناسب‌تری پیش برود و پرماجراتر باشد. فعلا پس از پخش شش قسمت این توقع برآورده نشده است و باید دید در قسمت‌های آینده با آغاز ماجراهای تازه، این ضعف کم رنگ خواهد شد یا خیر. بنابر اخباری که از ساخته سعید سلطانی منتشر شده، مجموعه «طوبی» در 50 قسمت تولید شده، اما حامد حسینی تهیه‌کننده سریال یک هفته قبل در بخشی از گفت‌‌وگو با جام جم گفته است: «قرار بود که «طوبی» در ۵۰ قسمت تولید شود و باتوجه به افزایش قصه که شامل مجموعه‌سفرهای ایران، عراق و جنوب ایران شد، قسمت‌های تولیدی بیش از ۵۰ قسمت شده است.» در هر صورت تعداد قسمت‌های سریال بالاست و در این شرایط «طوبی» باید در ادامه با ضرباهنگ بهتری پیش برود تا مخاطبان خود را حفظ کند.

امید به جذابیت‌های منبع اقتباس
بنابر قصه کتاب «اربعین طوبی»، شخصیت «طوبی» پس از اتفاقاتی که برای پدرش رخ می‌دهد و ناچار به سفر به عراق می‌شود، با مشکلات و چالش‌های فراوانی در زندگی خود مواجه خواهد شد. ازدواج با یک مرد عراقی، زندگی در عراق و آغاز جنگ تحمیلی، زندگی «طوبی» را زیر و رو خواهد کرد، او همچنین طی اتفاقاتی پای پیاده راهی سفر کربلا می‌شود. به این ترتیب می‌توان با پیشرفت قصه، نسبت به جذابیت بیشتر سریال امیدوار بود. البته به شرط این که مجموعه «طوبی» موفق شود روایت جذاب و درستی از زندگی این شخصیت داشته باشد.

بازگشت بازیگر صاحب سیمرغ
بازیگران اصلی «طوبی» شبنم قربانی و امین زندگانی هستند و چهره‌هایی مانند فریبا متخصص، پرویز فلاحی‌پور، سودابه بیضایی، هومن برق‌نورد، فرهاد آئیش، رامین راستاد و مهدی سلوکی نیز در سریال نقش‌آفرینی کرده‌اند. شبنم قربانی پیش از این با سریال «عشق کوفی» حضور موفقی در تلویزیون داشت و سال گذشته نیز سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در فیلم دفاع مقدسی «مجنون» از آن خود کرد. او حالا یک سال پس از «عشق کوفی» با «طوبی» به تلویزیون بازگشته است. قربانی بازی خوبی در این سریال دارد، اما این بازیگر در نقش یک دختر 18 ساله قابل پذیرش نیست. بهتر بود به کمک گریم تلاش بیشتری انجام می‌شد تا چهره او به دختری در این سن و سال نزدیک شود. امین زندگانی، فرهاد آئیش و هومن برق‌نورد نیز عملکرد خوبی دارند و فعلا ایراد خاصی در بازی آن‌ها به چشم نمی‌آید.
مائده کاشیان 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره