نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

در تقدیر از شاهرخ خان چه گذشت؟  

منبع
ايسنا
بروزرسانی
در تقدیر از شاهرخ خان چه گذشت؟  

ایسنا/ جشنواره بین‌المللی فیلم «لوکارنو» از شاهرخ خان بازیگر مطرح سینمای هند با اعطای یوزپلنگ افتخاری به پاس یک عمر دستاورد سینمایی، تقدیر کرد.
 شاهرخ خان که به عنوان یکی از چهره‌های نمادین بالیوود شناخته می‌شود در حضور هشت هزار نفر در میدان پیازاگراند جشنواره لوکارنو با دریافت جایزه یوزپلنگ طلایی افتخاری مورد تقدیر قرار گرفت تا یک جایزه دیگر به جمع دستاوردهای این سوپراستار سینمای هند اضافه شود.
شاهرخ خان پس از دریافت جایزه افتخاری لوکارنو گفت: «لوکارنو یک شهر بسیار زیبا، فرهنگی، هنری و بسیار گرم است. مردم زیادی در یک میدان کوچک جمع شده‌اند حس در خانه بودن را به من می‌دهند. واقعاً معتقدم سینما عمیق‌ترین و تأثیرگذارترین رسانه هنری عصر ما بوده است. من این افتخار را داشتم که سال ها در این کار باشم و این سفر چند درس به من آموخت»
این بازیگر با تاکید بر جهانی بودن هنر و فیلمسازی گفت: «هنر بیش از هر چیز عمل تأیید زندگی است که از مرز ساخته شده توسط انسان فراتر می رود. سینما لازم نیست حتما سیاسی و بحث برانگیز باشد و نیازی به موعظه، روشنفکری و اخلاقی سازی ندارد. هنر و سینما فقط باید آنچه را که از صمیم قلب صادقانه دارد بیان کند تا حقیقت خودش را بیان کند و این برای من بزرگترین خلاقیت است». 
شاهرخ خان همچنین در مورد ارتباط ذاتی بین خلاقیت و احساسات صحبت کرد و گفت: «هیچ خلاقیتی بدون عشق وجود ندارد، زبانی که فراتر از همه زبان‌ها است و همه در سراسر جهان آن را درک می‌کنند. بنابراین خلاقیت، عشق و شادی بخشیدن برای به من یک چیز است».
این بازیگر با اشاره به ۳۵ سال فعالیت خود در صنعت فیلم به نقش های متنوعی که بازی کرده اشاره کرد و عنوان کرد که نقش‌هایی از یک شرور، قهرمان و ابرقهرمان تا یک انسان صفر، طرفدار طرد شده و یک عاشق بسیار بسیار مقاوم را بازی کرده‌ است. 

 حضور شاهرخ خان در جشنواره بر تعهد لوکارنو به ادای احترام به سینمای عامه پسند در کنار آثار هنری تاکید دارد. جونا آ. نازارو مدیر هنری جشنواره فیلم لوکارنو، استقبال از اسطوره زنده‌ای مانند شاهرخ خان را در هفتاد و هفتمین دوره این جشنواره "یک رویای به حقیقت پیوسته" خواند و ستاره بالیوودی را به دلیل "نقش چشمگیر در سینمای هند" مورد تمجید قرار داد و گفت: «شاهرخ خان پادشاهی است که هرگز ارتباطش را با تماشاگرانی که آن را به تاج و تخت رسانده‌اند، از دست نداده است. این هنرمند شجاع و جسور همیشه حاضر بوده خود را به چالش بکشد و در عین حال به آنچه طرفدارانش در سراسر جهان مشتاقانه از فیلم هایش انتظار دارند وفادار بماند. شاهرخ خان یک قهرمان واقعی مردمی و اسطوره است».
شاهرخ خان ۵۸ ساله از زمان نقش‌آفرینی موفقیت آمیز خود در فیلم‌ «بازیگر»(۱۹۹۳) و فیلم رمانتیک کلاسیک «داماد عاشق عروس را می‌برد» (۱۹۹۵) ستاره گیشه و سفیر جهانی سینمای هند بوده است. او برای فیلم‌هایی مانند «دیوادس» که در آن نقش یک معتاد الکلی را بازی می‌کند و برای بازی در نقش یک مرد مبتلا به سندروم آسپرگر در فیلم «نام من خان است» (۲۰۱۰) مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.
این جایزه پس از فیلم‌های بسیار موفق «شاهرخ خان» در سال ۲۰۲۳، که شامل سه فیلم پرفروش «دونکی»، «پاتان» و «جاوان» به این بازیگر اعطا شد. فیلم سینمایی «جاوان» طبق برخی تخمین‌ها با درآمدی نزدیک به ۱۴۰ میلیون دلار به پرفروش‌ترین فیلم هندی تمام دوران تبدیل شد.
طبق اعلام پیشین، جشنواره لوکارنو امسال با اعطای جایزه یوزپلنگ افتخاری از «جین کمپیون» کارگردان مطرح استرالیایی نیز تقدیر خواهد کرد. برناردو برتولوچی، کن لوچ، ژان لوک گدار، ورنر هرتزوگ، کلی رایکارد، جان واترز، مارکو بلوکیو و انیس واردا از دریافت کنندگان قبلی جایزه یوزپلنگ افتخاری لوکارنو هستند.
هفتاد و هفتمین جشنوار فیلم لوکارنو از تاریخ ۷ تا ۱۷ آگوست (۱۷ تا ۲۷ مرداد) در کشور سوئیس برگزار می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره