logo
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

زخم‌کاری‌ روان‌شناس‌نماها به کودکان

منبع
خراسان
بروزرسانی
زخم‌کاری‌ روان‌شناس‌نماها به کودکان

خراسان/ رئیس کمیسیون پژوهش انجمن روان شناسی ایران گفته که در مقابل روان شناس‌نماها باید بیش از گذشته مراقب فرزندان خودتان باشید؛ والدین چرا و چگونه به‌هوش باشند؟
 دسترسی راحت به شبکه‌های‌اجتماعی و والدینی که دغدغه سلامت‌روان فرزندشان را دارند، گاهی‌اوقات باعث می‌شود تا فرزند کودک یا نوجوان خود را به دست مشاورانی در فضای‌مجازی بسپارند که صلاحیت این کار را ندارند. به تازگی، «حمید هاشمی» رئیس کمیسیون پژوهش انجمن روان شناسی تربیتی ایران در یک برنامه تلویزیونی گفته: «عده‌ای هستند که با لیسانس کشاورزی یا رشته‌های غیرمرتبط با روان شناسی در فضای‌مجازی روان شناس می‌شوند. والدین باید در مقابل این روان شناس‌نماها بیش از گذشته مراقب فرزندان خودشان باشند. مثلا اگر فرزندی در آستانه تصمیم به خودکشی باشد و به چنین مشاورهایی مراجعه کند و اتفاقی تلخ بیفتد، چون آن فرد تحت نظارت هیچ سازمانی نیست، شکایت از او به این راحتی ها نخواهد بود» اما چرا در مراجعه به روان‌شناس‌نماها، بچه‌ها بیشتر در خطر هستند و چرا خانواده‌ها برای انتخاب مشاور به خصوص در شبکه‌های‌اجتماعی باید دقت بیشتری داشته باشند؟
والدین به‌دنبال راهنمایی برای مسیر پر پیچ‌وخم تربیت‌فرزند
فراگیری صفحات کاری همه اصناف در فضای‌مجازی امکان عرضه و معرفی انواع خدمات را برای مخاطبان فراهم کرده است. در این میان صفحات تعدادی از مشاغل که استقبال بیشتری از آن‌ها شده  و نیاز بیشتری به آن‌ها احساس می‌شود، پر مخاطب‌تر از صفحات دیگر هستند. یکی از این مشاغل پربازدید، روان شناسی و به ویژه روان شناسی کودک و نوجوان است. والدین مستاصل و بی‌تجربه، صفحه به صفحه دنبال فردی می‌گردند که بتوانند آن‌ها را در این مسیر پر پیچ و خم تربیت فرزند همراهی کند.
مدارک لازم را حتما بررسی کنید
در این میان روان شناس‌هایی با عناوین پر طمطراق و پر زرق و برق والدین را مطمئن می‌کنند که فرد مد نظر خود را پیدا کرده‌اند و می‌توانند درباره مشکلات فرزند خود با آن‌ها مشورت کنند. غافل از این که حیطه روان شناسی به قدری در سال‌های اخیر بی‌نظارت و بدون چهارچوب شده است که هر کسی به خود اجازه اظهارنظر در این حیطه به خصوص در فضای‌مجازی را می دهد. در این آشفته بازار کسی نمی‌تواند بر رفتارهای غیراصولی و مدارک غیرمربوط آن‌ها کنترلی داشته باشد. البته سایت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، فهرست مشاوران و روان‌شناسان دارای پروانه از این مرکز را منتشر کرده است. اگر فردی که می‌خواهید به او مراجعه کنید، از این فهرست است، می‌توانید تا حد زیادی به تخصص او اعتماد کنید. در مقابل اگر فردی بدون پروانه خارج از مراکز مشاوره و به صورت فردی کار می‌کند، در کیفیت خدمات او تردید کنید و دست کم درباره تحصیلات او پرس‌وجوی دقیق‌تری داشته باشید.

نابودشدن آینده کودک با یک مشاوره غلط
همان طور که پزشکی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و با جسم مردم سر و کار دارد و اندکی اشتباه می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد، روان شناسی هم با جان و روان انسان‌ها در ارتباط است ولی به دلیل این که تاثیرات آن قابل مشاهده نیست اهمیت آن کمتر انگاشته می‌شود. در این میان روان شناسی کودک و نوجوان از حساسیت بیشتری هم برخوردار است؛ فرزندپروری‌های غیراصولی و برخوردهای اشتباه و راهنمایی‌های غلط کافی است تا آینده یک کودک دستخوش تغییر شود و شخصیت او به شیوه نادرستی شکل بگیرد. برهه حساس نوجوانی نیازمند مشاوری باتجربه و کارکشته است تا بتواند والدین و نوجوان را در مسیر پر فراز و نشیب نوجوانی هدایت و همراهی کند. تمام این موارد را به شکل‌گیری بی‌اعتمادی نسبت به قشر روان شناس و تغییر نظر مردم نسبت به این رشته اضافه کنید. وجود افراد سودجو و غیرحرفه‌ای صدمات جبران ناپذیر به آینده این رشته خواهد زد.
مشاورهای همه چیزدان مشکوک هستند
اگر مشاوری به شما معرفی شده یا با او در ارتباط هستید که در زمینه انتخاب همسر، کار با زوج‌ها، نوجوانان، کودکان، افسردگی و خلاصه همه چیز تخصص دارد، به انتخاب خود شک کنید. حوزه مشاوره و روان‌درمانی گستردگی زیادی دارد و کسی نمی‌تواند به تمام زمینه‌ها مسلط باشد. بر این مبنا اگر ادعای کار در همه زمینه‌ها هست، احتمال ارائه خدمات باکیفیت پایین هم بیشتر است.
گول میزان فالوئرها را نخورید
در پایان تاکید موکد می کنیم که صرفا به صفحات اینستاگرامی و میزان فالوئرها بسنده نکرده و حتما نام روان شناس را در میان روان شناسان عضو سازمان روان شناسی و سازمان بهزیستی جست‌وجو کنید و اگر مشخصات آن‌ها در این سازمان ها وجود نداشت حتما از آن‌ها درباره ه مدرک و دانشگاه محل تحصیل سوال کنید و جان و روان خود و فرزندان‌تان را بدون تحقیق و بررسی به آن‌ها نسپارید.
نویسنده : دکتر ساحل گرامی | ‌ روان‌شناس کودک

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره