نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دخترونه زنونه

بی‌هدفی؛ یکی از نشانه‌‌های زوال عقل در آینده

منبع
خراسان
بروزرسانی
بی‌هدفی؛ یکی از نشانه‌‌های زوال عقل در آینده

خراسان/ براساس مطالعه‌ای که روز سه‌‌شنبه در مجله «جراحی مغز و اعصاب و روان‌پزشکی» منتشر شد، شرکت‌کنندگانی که به اختلال شناختی خفیف دچار شدند، در مقایسه با افرادی که از نظر قدرت شناختی مشکلی نداشتند، به ترتیب از سه و شش سال قبل از ابتلا، هدف‌های کمتری را در زندگی و رشد شخصی‌شان دنبال می‌کردند.
افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف، در مراحل اولیه از دست دادن حافظه یا سایر توانایی‌های شناختی قرار می‌گیرند، اما همچنان توانایی انجام دادن بیشتر فعالیت‌های روزمره‌شان را دارند، این وضعیت اغلب پیش‌درآمد شروع زوال عقل است. به گزارش ایندیپندنت، بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل دچارند که یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر است و به نظر می‌رسد تا سال۲۰۵۰  این آمار تقریبا سه برابر شود. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما به باور نویسندگان این پژوهش، در فاصله زمانی که این بیماری از نظر بیولوژیکی رخ می‌دهد با آشکار شدن علایم، وقفه‌ای طولانی وجود دارد و همین می‌تواند «پنجره زمانی حیاتی» برای انجام مداخلات درمانی را به وجود آورد تا بتوان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد یا آن را به تاخیر انداخت. این تحقیق نشان می‌دهد که سلامت روان ضعیف‌، به‌ویژه نداشتن هدف و رشد شخصی، می‌تواند عامل پیش‌بینی‌کننده ابتلا به اختلال شناختی در آینده باشد. همچنین پس از ابتلا به اختلال شناختی، روابط مثبت با دیگران به‌سرعت کاهش یافته، در حالی که میزان کاهش سایر عناصر سلامت روان‌شناختی قبل و بعد از تشخیص یکسان بوده است. طبق همین تحقیقات، پس از تشخیص اختلال شناختی خفیف در افراد، زندگی اجتماعی آن ها تحت تاثیر قرار گرفت. به گفته محققان، این وضعیت فعالیت‌های اجتماعی این افراد را دشوارتر کرد.
برای جلوگیری از زوال عقل چه کنیم؟
کارشناسان توصیه می‌کنند که به دنبال فعالیت‌های اجتماعی باشید تا مغزتان سالم‌تر بماند و به این ترتیب سلامت‌تان را تقویت کنید. فعالیت‌هایی را بجویید که مشارکت در آن ها برای شما معنا‌دار است، اما در عین حال به دنبال راه‌های جدید برای یادگیری و رشد فردی باشید. برای مفید و معنادار بودن لازم نیست درپی فعالیت‌های جدید یا پیچیده باشید، این موارد می‌تواند در کارهای روزمره شما نمود پیدا کند. به گفته انجمن آلزایمر، بازی‌های استراتژیک، خواندن مطالب دشوارتر، یا یادگیری نحوه برخورد موثرتر در یک کار معمولی، ازجمله این موارد هستند. آموزش رسمی راه دیگری برای حفظ مهارت‌های شناختی و اجتماعی است و حتی برخی دانشگاه‌ها به دانشجویان مسن‌تر بورسیه می‌دهند. همچنین می‌توانید با شرکت در باشگاه‌ها، کارهای داوطلبانه، یا پیوستن به گروه‌های تناسب اندام، دوستان جدید پیدا کنید یا با دوستان قدیمی‌‌تان همگام و همراه شوید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره