نماد آخرین خبر

۳۴۰ هکتار از مراتع همدان خاکستر شد!

منبع
ايرنا
بروزرسانی
۳۴۰ هکتار از مراتع همدان خاکستر شد!

ایرنا/ فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: ۳۴۰ هکتار از مراتع این استان از ابتدای سال تاکنون طعمه آتش شده است.

سرهنگ مهدی نوری، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار کرد: ۳۰ فقره آتش سوزی در مراتع این استان سال جاری رخ داده است که بیشتر آنها ناشی از عوامل انسانی و سهوی بوده است.

وی با بیان اینکه ۶۶۰ هزار هکتار از اراضی ملی و مراتع تحت حفاظت یگان حفاظت منابع طبیعی است از شهروندان خواست در صورت مشاهده دود یا آتش سوزی عمدی موضوع را از طریق تماس با سامانه ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از افزایش شمار آتش سوزی در مراتع خبرداد و یادآوری کرد: این در حالیست که آمار آتش سوزی ها در اراضی ملی و مراتع استان سال گذشته هشت فقره به وسعت ۱۵ هکتار بود.

رضا الوندی گفت: افزایش نزولات جوی به پیوست آن افزایش پوشش گیاهی، گرم شدن هوا، آتش زدن پس چر مزارع توسط کشاورزان و بی احتیاطی طبیعت گردان عوامل اصلی افزایش حریق در طبیعت این استان است.

وی بیان کرد: میزان بارش ها در فصل های پاییز، زمستان پارسال و بهار امسال تا حد قابل توجهی افزایش یافت و موجب سیراب شدن زمین و افزایش پوشش گیاهی در عرصه ها و اراضی ملی شد و به دنبال آن با گرم شدن هوا و خشک شدن علوفه ها خطر پذیری طبیعت نیز در برابر حریق بیشتر شده است.

معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: آتش زدن اراضی پس از چرا از دیگر کارهای غیر علمی است که برخی مواقع این اقدام موجب تسری دامنه آتش به اراضی مجاور و حریق مراتع می شود.

الوندی اظهارکرد: بسیاری از خانواده ها روزهای پایانی هفته را در طبیعت سپری می کنند و آنها برای گرم کردن غذا و دم کردن چایی اقدام به شکستن شاخه های درخت و برافروختن آتش کرده و برخی مواقع افراد بدون مهار کامل آتش، محل را ترک می کنند در حالی که با وزش یک نسیم، آتش زیر خاکستر وارد طبیعت شده و اراضی ملی را تبدیل به خاکستر می کند.

وی گفت: اداره کل منابع طبیعی همدان با ورود به فصل گرم سال با پیش بینی احتمال افزایش آتش سوزی در طبیعت اقدام به افزایش شمار نیروها به ۲ برابر کرده است و علاوه بر این از تجهیزات به روز از جمله دمنده، آتش کوب پتروفایر به خصوص در مناطق بحرانی از نظر حریق استفاده کرد.

معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه یگان حفاظت از منابع طبیعی ۲۴ ساعته فعال است،اضافه کرد: عوامل انسانی بیشتر از عوامل طبیعی در حریق مراتع همدان تاثیر داشته است.

الوندی تاکیدکرد: بیشترین میزان آتش سوزی ها امسال به ترتیب در مراتع شهرستان های اسدآباد، همدان و ملایر رخ داده اما با وجود افزایش وسعت حریق در تابستان امسال با تدابیر صورت گرفته و هماهنگی بین منابع طبیعی، محیط زیست، مدیریت بحران، دادگستری و نیروی انتظامی آتش سوزی ها کنترل و مدیریت شده است.

وی یادآور شد: در صورت سوختن اراضی ملی و مراتع سال ها طول می کشد تا آن محدوده به وضعیت اولیه بازگردد همچنین در صورت از بین رفتن پوشش گیاهی، فرسایش خاک، ایجاد ریزگرد، بروز سیلاب در این مناطق افزایش می یابد.

آخرین خبر همدان در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/hamedan_today