نماد آخرین خبر

رتبه دوم آذربایجان شرقی در تولید آلبالو در کشور

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
رتبه دوم آذربایجان شرقی در تولید آلبالو در کشور

باشگاه خبرنگاران/ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از رتبه دوم استان در تولید محصول آلبالو در کشور خبر داد.

اکبر کرامتی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: سطح زیر کشت آلبالو در استان آذربایجان شرقی ۳ هزار و ۸۹ هکتار است که شامل ۲ هزار و ۹۸۸ هکتار باغ بارور و ۱۰۱ هکتار باغ غیر بارور است و میزان تولید آلبالو در استان طی امسال بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۶ تن برآورد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ارزش افزوده محصول فرآوری شده بیش از سه برابر فروش محصول خام برآورد می‌شود ادامه داد: ۲۰ درصد از محصول تولیدی آلبالوی استان مصرف تازه خوری داشته و ۸۰ درصد آن به صنایع فرآوری این محصول از جمله تولید شربت، مربا و مارمالات اختصاص می‌یابد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: شهرستان‌های شبستر و مرند قطب‌های مهم تولید آلبالو در استان هستند و استان با تولید بیش از ۱۵ هزار تن آلبالو حدود ۱۵ درصد سطح زیر کشت باغ آلبالو در سطح کشور را دارا است و بعد از استان اصفهان مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
کرامتی گفت: متوسط عملکرد این محصول طی امسال با توجه به خسارت‌های وارده در استان بیش از پنج تن در هکتار برآورد شده و عملکرد باغ‌های شاخص بیش از هشت تن در هکتار است.
وی افزود: بیشتر محصولات تولید شده در کارخانجات فرآوری میوه به شکل کنسانتره آلبالو، مربا، شربت و پوره به کشور‌های خارجی به ویژه کشور‌های حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.
کرامتی ادامه داد: ۹۰ درصد سطح زیر کشت استان را ارقام بومی تشکیل می‌دهند و ۱۰ درصد نیز شامل ارقام اصلاح شده آلبالو مجاری (رقم سیگانی و بوترمو) است.

آخرین خبر آذربایجان شرقی در اینستاگرام :
instagram.com/EAzerbaijan_Today