نماد آخرین خبر

اعلام تمایل شرکت آلمانی به احداث زباله‌‎سوز در رشت

منبع
برنا
بروزرسانی
اعلام تمایل شرکت آلمانی به احداث زباله‌‎سوز در رشت

برنا/ جمعی از نمایندگان شرکت آلمانی Reccontec با حضور در ساختمان شورای شهر رشت و طی دیدار با رئیس و جمعی از اعضای شورا تمایل خود را به منظور احداث زباله سوز رشت اعلام کردند.

محمد حسین واثق کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی شهر رشت امروز در نشست با نمایندگان شرکت آلمانی Reccontec که در حوزه ساخت زباله سوز و تبدیل زباله به انرژی فعالیت می‌کند اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم رشت معضل پسماند است که به علت تصمیم اشتباهی که در سال‌های گذشته گرفته شد به یک چالش بزرگ و به کوه زباله ۱۱۰ متری در سراوان تبدیل شده است.
وی به سفر شهید رئیسی، رئیس جمهور پیشین کشور به استان گیلان اشاره کرد و گفت: در دوران فعالیت دولت پیشین ، شخص رئیس جمهور با حساسیت ویژه ای این معضل را در دست بررسی قرار داد و طی بازدید میدانی از رودخانه های رشت که فاضلاب و شیرابه های ناشی از زباله سراوان به آن ها سرازیر می شدند، با اختصاص اعتبارات خوبی به رفع بخشی از مشکلات دفنگاه سراوان کمک شایانی انجام داد‌.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه با بهره مندی از اعتبارات دولتی و با اقدامات انجام شده توسط شورا و شهرداری رشت بخشی از مشکلات پسماند در دفنگاه سراوان تا حدود زیادی برطرف شده است افزود: از سال ۹۲ با شرکت تی تی اس قرار داد احداث زباله سوز در رشت و چند شهر دیگر کشور به طور همزمان منعقد شد ، که در دیگر شهرها این مهم به سرانجام رسید اما متاسفانه در شهر رشت به دلیل مشکلاتی از جمله عدم صدور به موقع مجوزهای لازم و عدم اختصاص اعتبار دولتی مورد نیاز تا کنون این مسئله ابتر مانده است.
کارگرنیا با اشاره به اینکه قرار داد در آن سال و با دلاری به قیمت سه هزار تومان حدود چهل میلیون دلار ارزیابی و منعقد شد تصریح کرد: در آن سال قیمت دلار بسیار کمتر از شرایط فعلی بود و دولت تا کنون ده میلیون دلار بابت این مسئله به شرکت طرف قرارداد پرداخت کرده است که برای اجرایی شدن این پروژه باید بخش دیگری از مبلغ نیز پرداخت شود تا شرکت مربوطه نسبت به انجام این مهم وارد فاز عملیاتی شود که البته تا کنون این مهم تحقق پیدا نکرده است.
وی با بیان اینکه در دوران فعالیت شورای ششم رشت تا کنون چند کشور تمایل خود را به منظور احداث زباله سوز در رشت اعلام کرده است افزود: در رشت روزانه ششصد تن زباله تولید می شود و طبق قرار دادی که برخی از شهرها با کارخانه کودالی رشت دارند ، زباله آن شهرها نیز طبق قرار داد به کودالی رشت وارد می شود و در مجموع روزانه حدود یکهزار و دویست تن زباله در رشت سرازیر می شود.
کارگرنیا به نگاه دولت پیرامون عدم فسخ قرار داد با شرکت تی تی اس اشاره کرد و گفت: ما تمایل داریم این قرار داد فسخ و با کشوری دیگر وارد قرار داد شویم اما متاسفانه برابر اعلام معاون حقوقی ریاست جمهوری به جهت معاذیر قانونی این موضوع امکانپذیر نیست .

آخرین خبر گیلان در اینستاگرام :
https://instagram.com/gilan_today