نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

وضعیت قرمز در بازار مسکن شهر تهران

منبع
جهان صنعت
بروزرسانی
وضعیت قرمز در بازار مسکن شهر تهران

جهان صنعت/ در زمستان ۱۴۰۲، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در تهران کاهش چشمگیری داشته، اما در کل نقاط شهری کشور، تعداد و مساحت واحدهای مسکونی افزایش یافته است. 

 بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در زمستان ۱۴۰۲، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در تهران با کاهش چشمگیری همراه بوده و تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی‌شده در این پروانه‌ها نیز کاهش یافته است. در مقابل، در کل نقاط شهری کشور، تعداد پروانه‌های ساختمانی و واحدهای مسکونی پیش‌بینی‌شده افزایش یافته و مساحت زیربنای این پروانه‌ها نیز رشد قابل‌توجهی داشته است. 

کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران و افزایش آن در کل کشور
سرویس مسکن : مرکز آمار ایران نتایج طرح گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده در زمستان ۱۴۰۲ را منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که تعداد پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در تهران به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. در این دوره، تنها ۸۱۷ پروانه توسط شهرداری تهران صادر شده که این میزان در مقایسه با فصل گذشته ۵۹.۵ درصد و نسبت به زمستان سال گذشته ۵۵.۳ درصد کاهش یافته است. همچنین، تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی‌شده در این پروانه‌ها به ۶۶۰۶ واحد رسیده که نشان‌دهنده کاهش ۵۴.۷ درصدی نسبت به فصل قبل و ۵۰.۷ درصدی نسبت به زمستان سال گذشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر پروانه ساختمانی در این دوره ۸.۱ واحد بوده است.

کاهش مساحت زیربنا در پروانه‌های تهران
در زمستان ۱۴۰۲، مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در تهران بالغ بر ۱۴۴۳ هزار مترمربع بوده است که این رقم نسبت به فصل گذشته ۴۴.۲ درصد و نسبت به زمستان سال گذشته ۳۸.۹ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در هر پروانه در این دوره ۱۷۶۶ مترمربع بوده که نشان‌دهنده کاهش فعالیت‌های ساختمانی در تهران است.

افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی در کل نقاط شهری کشور
در حالی که تهران شاهد کاهش فعالیت‌های ساختمانی بوده، در کل نقاط شهری کشور روندی معکوس مشاهده شده است. در زمستان ۱۴۰۲، تعداد ۴۹۹۱۶ پروانه احداث ساختمان در سراسر کشور صادر شده است که نسبت به فصل گذشته ۲۰.۸ درصد و نسبت به زمستان سال گذشته ۲۲.۵ درصد افزایش یافته است. همچنین، تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی‌شده در این پروانه‌ها به ۱۴۲۴۷۶ واحد رسیده که نسبت به زمستان سال گذشته ۱۱.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. مجموع مساحت زیربنا در این پروانه‌ها نیز حدود ۲۶۲۴۲ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته ۱۶.۹ درصد و نسبت به زمستان سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ۵۲۶ مترمربع بوده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره