نماد آخرین خبر

مقام سابق وزارت خارجه: آتش بس در عزه به نفع ایران هم هست

منبع
انتخاب
بروزرسانی
مقام سابق وزارت خارجه: آتش بس در عزه به نفع ایران هم هست

انتخاب/ قاسم محبعلی، مدیرکل اسبق بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه می گوید چند مسأله همزمان در اولویت ایران است. اول امنیت ملی و دوری از جنگ است. مسأله پاسخ به اسرائیل یک بحث و مسأله امنیت ملی یک بحث دیگر است. آرامش و امنیت در منطقه هم مسأله است.

محبعلی، درباره وضعیت پاسخ ایران به اسرائیل در صورت آتش بس میان غزه و اسرائیل گفت: باید مسائل از هم تفکیک شوند؛ چند مسأله همزمان در اولویت ایران است. اول امنیت ملی و دوری از جنگ است. مسأله پاسخ به اسرائیل یک بحث و مسأله امنیت ملی یک بحث دیگر است. آرامش و امنیت در منطقه هم مسأله است. آتش بس به نفع فلسطینی هاست و هر روز مردم غزه در حال از بین رفتن هستند. هیچ چشم‌اندازی در صحنه جنگ نیست. اگر اسرائیل فشار‌هایش را کاهش دهد، وضعیت فلسطینی‌ها تغییر می‌کند.

او افزود: غزه به قبل از ۷ اکتبر برنخواهد گذشت. وضعیت جدیدی در غزه شکل می‌گیرد که پس از توافق ابعاد آن روشن می‌شود. در هر حال آتش بس به نفع فلسطینی هاست. این آتش بس به نفع ایران و مردم منطقه هم هست؛ بنابراین اگر از این ابزار استفاده شود، حتماً ارزش بیشتری از پاسخی دارد که نتیجه‌ی آن مشخص نیست.

وی درباره تلاش نتانیاهو برای عدم اجرای آتش بس بیان کرد: نتانیاهو نمی‌خواهد مذاکرات به نتیجه برسد. به خصوص تا زمانیکه بایدن سر کار است، عده‌ای نمی‌خواهند جنگ تمام شود. نتانیاهو نیز پایان جنگ را پایان خود می‌داند. این فشاری که الان برای کاهش شدت جنگ از سوی اعراب و اروپایی‌ها و دموکرات‌ها وجود دارد، مذاکرات را به نتیجه می‌رساند. عربستان در این بین دنبال توسعه اقتصادی است و علاقه‌ای به افزایش تنش در منطقه ندارد. مردم شیعه از جنگ گریزان هستند و تجربه جنگ ۲۳ روزه وجود دارد؛ بنابراین هیچکس در منطقه و غرب جنگ نمی‌خواهد، باید دولت نتانیاهو را مجبور کرد که آتش بس را بپذیرد. در آن صورت دولت نتانیاهو و پیروزی ترامپ تحت تأثیر قرار می‌گیرد و جمهوری خواهان شکست می‌خورند.

محبعلی درباره شرایط خاورمیانه پس از سقوط دولت نتانیاهو گفت: اگر قرار باشد که سیاست بر پایه صلح، امنیت و ثبات در منطقه باشد، حتماً یک دولت معتدل‌تر به نفع منطقه است. دولت اسرائیل هیچوقت صلح طلب نخواهد شد و مطالبات فلسطینی‌ها را هم نمی‌پذیرد، اما اگر دولتی روی کار بیاید که مثل نتانیاهو جنگ طلب نباشد وضعیت سوریه و لبنان و غزه به سرعت بهبود پیدا می‌کند. روابط ما با غرب هم در آن صورت بهبود پیدا می‌کند. اگر تمرکز بر سقوط نتانیاهو شود، گام مثبتی برای حل مسائل خاورمیانه برداشته می‌شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره