نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

ادعای نشریه صهیونیستی درباره «فرار السنوار به ایران» جعلی از آب درآمد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
ادعای نشریه صهیونیستی درباره «فرار السنوار به ایران» جعلی از آب درآمد

ایرنا/ بررسی‌های یک روزنامه انگلیسی از احتمال جعلی بودن مقاله یک نشریه صهیونیستی درباره احتمال فرار رهبر حماس به ایران حکایت دارد.

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی است ارتش رژیم صهیونیستی تحقیقات درباره احتمال جعلی بودن گزارش‌های نشریه‌ای به نام «جوئیش کرونیکل» را آغاز کرده است. رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که جوئیش کرونیل که به «قدیمی‌ترین روزنامه یهودی‌ها» معروف است ممکن است بر مبنای «اطلاعات ساختگی» مقالاتی را درباره حماس منتشر کرده باشد.
جنجالی‌ترین مقاله‌ای که به تازگی در این نشریه مستقر در انگلیس به انتشار رسیده ادعاهایی است مبنی بر اینکه «یحیی السنوار»، رهبر حماس در غزه ممکن است آماده فرار به ایران به همراه اسرای اسرائیلی باشد. این گزارش هفته گذشته در جوئیش‌کرونیکل منتشر شد. «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم گاه ادعاهایی در همین زمینه مطرح کرده است.
روزنامه گاردین نوشته این مقاله توسط فردی به نام «الون پری» نوشته شده است. در سوابق کاری نویسنده او به عنوان یک روزنامه‌نگار و فرد دانشگاهی معرفی شده که زمانی هم نظامی مخفی اسرائیل بوده است. با این حالُ، سوابق پری با تردید روبرو شده‌اند. بررسی‌های گاردین نشان می‌دهد او هیچ‌گاه مقاله مهمی به عنوان روزنامه‌نگار در رسانه‌های انگلیسی‌زبان یا عبری‌زبان منتشر نکرده و تنها مقاله‌های او چند مقاله در جوئیش‌کرونیکل هستند که گفته می‌شود بر اطلاعات ساختگی مبتنی هستند.
یکی از مقاله‌هایی که پری در ماه‌های اخیر نوشته گزارشی است که ادعا می‌کند جزئیات مفصلی از ترور «اسماعیل هنیه»، رهبر سیاسی سابق حماس در تهران ارائه می‌دهد. اما گاردین نوشته صحت این مقاله هم اکنون مورد تردید واقع شده است. گاردین نوشته جنجالی‌ترین مقاله جوئیش‌کرونیکل ادعای این رسانه مبنی بر قصد یحیی سنوار برای فرار به ایران به همراه اسرا است.


 دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت که اطلاعی از هیچ گزارشی که در آن چنین ادعایی مطرح شده باشد ندارد. در گزارش جوئیش‌کرونیکل ادعا شده حرف‌های نتانیاهو درباره احتمال فرار السنوار به ایران بر اساس بازجویی‌های به عمل آمده از یک مقام ارشد حماس و همچنین اسناد به دست آمده از غزه مطرح می‌شوند.
چند روز بعد از انتشار این مقاله، روزنامه‌های صهیونیستی اعم از هاآرتص و یدیعوت آحارونوت به نقل از مقام‌های اسرائیلی گزارش دادند که به نظر می‌رسد گزارش جوئیش‌کرونیکل ساختگی است. تحلیلگران و روزنامه‌نگاران اسرائیلی هم گفته‌اند هدف این نشریه حمایت از ادعاهای نتانیاهو و توجیه کردن حضور اسرائیل در کریدور فیلادلفیا، در مرز بین مصر و غزه بوده است.
نتانیاهو در روزهای گذشته مدعی شده که عقب‌نشینی نظامیان اسرائیلی از این کریدور موجب خواهد شد اسرائیل نتواند مانع خروج اسرای اسرائیلی از غزه شود. نتانیاهو گفته بود: «آنها در صحرای سینا محو می‌شوند و بعد سر از ایران یا یمن درمی‌آورند.
برای همیشه آنها را از دست می‌دهیم.»یکی از مشهورترین افرادی که روایت جوئیش‌کرونیکل را به چالش کشیده «رونان برگمن»، روزنامه‌نگار نزدیک به دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است. یک مقام اسرائیلی به برگمان گفت: «درک این مسئله سخت نیست که چنین گزارشی چه فشار روانی سنگینی به پدر، مادر یا همسر هر یک از گروگان‌ها وارد می‌کند. این یک سوء‌استفاده آشکار است و هدف آن ظاهراً تنها اعتبار بخشیدن به محاسبات سیاسی کوته‌بینانه و خودخواهانه است.»گزارش رسانه صهیونیستی مستقر در انگلیس و مجادلات بر سر آن از طرف دیگر کشمکش‌ها و اختلاف‌های داخلی در فلسطین اشغالی را نشان می‌دهد.
در هفته‌های گذشته گزارش‌های مختلفی از عمق اختلافات در کابینه نتانیاهو در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شده است.
روزنامه گاردین نوشته ادعاهایی که پری در یک بیوگرافی آنلاین از خودش نوشته مورد تردیدهای فراوان از سوی روزنامه‌نگاران اسرائیل قرار گرفته است. گزارش جوئیش‌کرونیکل در رسانه‌های اجتماعی توسط یائیر نتانیاهو، پسر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بازنشر شده است. چند روز بعد از انتشار این مقاله همسر نتانیاهو هم در دیدار با خانواده‌های اسرا مدعی شده بود که اسرا ممکن است به ایران منتقل شوند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar