نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
سیاسی

نماینده اهل سنت مجلس یازدهم: چه اشکالی دارد سفیران از میان مسیحیان و ارامنه انتخاب شوند؟

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
نماینده اهل سنت مجلس یازدهم: چه اشکالی دارد سفیران از میان مسیحیان و ارامنه انتخاب شوند؟

خبرآنلاین/ نماینده اهل سنت مجلس یازدهم می‌گوید: خود من به شخصه برایم سخت بود که بپذیرم ممکن است چنین اتفاقی بیافتد و در کردستان استاندار اهل سنت بگذارند چراکه استان‌های مرزی حساسیت‌های خاص خودشان را دارند.

صبح امروز خبری مبنی بر انتصاب جوان کرد اهل سنت در استانداری کردستان منتشر شد. اهمیت این  خبر از این جهت بود که برای اولین بار یک جوان اهل سنت که اصالتاً کرد است در سمت استانداری استان کردستان منصوب می شود.

البته این اولین بار نیست که در دولت وفاق ملی یک کرد اهل سنت پست می‌گیرد کما اینکه عبدالکریم حسین‌زاده نیز پیش از این به عنوان معاون رییس جمهور انتخاب شده بود، اما استفاده از ظرفیت آرش زره تن لهونی در استانداری کردستان چه پیامی برای مردم این استان دارد؟

در پاسخ به این پرسش رحیمی جهان آبادی از جمله نمایندگان اهل سنت مجلس یازدهم می‌گوید « پیام واضح این انتخاب این است که نظام جمهوری اسلامی و دولت پزشکیان اراده و نیت واقعی برای به کارگیری شایستگان ملت ایران دارند و صرف نظر از ویژگی‌های مذهبی و گرایش‌های سیاسی می‌خواهند اعتماد به ملت و شایستگان ملت را در تمام ارکان حاکمیت داشته باشند.»

رحیمی جهان آبادی که در این گفتگو تاکید می‌کند در مجلس بارها در مورد استفاده از ظرفیت اقلیت‌های دینی نظیر ارامنه و مسیحیان گله کرده و در نهایت با اشاره به آگاهی پزشکیان از این درخواست‌ها و گله‌مندی‌ها، می‌گوید حرف جدیدی با رییس جمهور ندارد چراکه پزشکیان قبلا در فراکسیون مستقلین این موارد را گفته و شنیده است.

حضور در دولت چهاردهم آخرین نکته‌ای است که رحیمی جهان آبادی مطرح می‌کند و اعلام می‌کند تاکنون پیشنهادی از طرف دولت نداشته اما این آمادگی را دارد که در صورت نیاز در مناصبی که با تخصصش همخوانی دارد، به دولت و نظام کمک کند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با جلیل رحیمی جهان‌آبادی از جمله نمایندگان اهل سنت در مجلس‌های دهم و یازدهم را می‌خوانید:

*****

*آقای رحیمی جهان‌آبادی! از شعارهای اصلی آقای پزشکیان در ایام انتخابات و بعد از آن وعده هایشان در ابتدای شکل گیری دولت استفاده از اقلیت اهل سنت در کابینه بود، تاکنون دو عضو کابینه در رده های مدیران میانی از اهل سنت انتخاب شده اند، معاون رئیس جمهور و استاندار، این اقدام رئیس جمهور چه سیگنالی به فضای سیاسی و مشخصا اهل سنت می دهد؟

خوشبختانه اقدامات شایسته و خوبی از طرف پزشکیان در راستای همگرایی و وفاق در کشور اتفاق می‌افتد. به کارگیری اهل سنت در پست‌های مختلف بر پایه شایستگی و سوابقی که دارند، یکی از مطالبه‌های مهم مردم بود که برای اولین بار در دوره روحانی این طلسم شکست و دو سفیر و دو معاون وزیر در آن دولت منصوب شدند.

به نظر من در دولت پزشکیان یک گام اساسی و مهم برداشته شد چراکه برای اولین بار معاون رییس جمهور و فردی که در کابینه حضور دارد، از میان اهل سنت انتخاب شد، که منظور همان آقای عبدالکریم حسین‌زاده که از نمایندگان و جوانان بسیار شایسته اهل سنت است که اصالت کردی دارد.

الان هم خبری مبنی بر اینکه آرش زره تن لهونی نماینده دوره یازدهم از حوزه پاوه و اورمانات بود، به عنوان استاندار کردستان منصوب شد که این هم اقدام مبارک و بسیار شایسته است. اعتماد حاکمیت، رهبری و دولت به اهل سنت امر بسیار مبارک و ارزشمند است چراکه جامعه اهل سنت بابت اینکه نیروهای شایسته اهل سنت می‌توانند مانند سایر هموطنان در ارکان دولت حضور داشته باشند، خوشحال است.

پزشکیان به کارگیری اهل سنت را در وزارتخانه‌های مختلف و استانداری‌ها ادامه دهد

نکته دیگر اینکه این انتخاب به همگرایی بیشتر و اینکه در سطوح میانی و پایین جامعه کسی تعصبات و تفاوت‌های مذهبی را ملاک قرار ندهد و افراد را حذف نکنند و فرصت‌های شغلی را از آنها نگیرند، قطعاً بر سطوح میانی و پایین جامعه اثرگذار خواهد بود.

امیدواریم پزشکیان دامنه انتصابات و به کارگیری اهل سنت را در وزارتخانه‌های مختلف به عنوان معاونین وزرا و یا در استان‌های سنی‌نشین مانند استان‌های هرمزگان، گلستان و سیستان و بلوچستان ادامه دهند و پیام وحدت و همدلی را به جامعه اهل سنت ایران بدهند.

قدر مسلم دشمنان ما همیشه خواهان این بودند که این قبیل تفاوت‌ها تبدیل به چالش شود، لذا این اقدام شایسته پزشکیان در راستای وحدت، همگرایی،همدلی و ایجاد وفاق ملی گام ارزشمندی است. انشاالله سفیران، معاونین وزرا و سایر استانداران و مدیران باز هم از بین چهره‌های اهل سنت استفاده شود و بتوانند در کنار هموطنان خودشان بتوانند برای پیشرفت و توسعه ایران گام بردارند.

انتصاب زره تن لهونی نشان‌دهنده این است که پزشکیان اراده واقعی برای به کارگیری شایستگان دارد

*انتخاب استاندار اهل سنت و البته یک چهره جوان برای استانداری کردستان که همیشه حساسیت زیادی بر روی این استان وجود داشته است چه پیامی داد؟

خود من به شخصه برایم سخت بود که بپذیرم ممکن است چنین اتفاقی بیافتد و در کردستان استاندار اهل سنت بگذارند چراکه استان‌های مرزی حساسیت‌های خاص خودشان را دارند اما پیام واضح این انتخاب این است که نظام جمهوری اسلامی و دولت پزشکیان اراده و نیت واقعی برای به کارگیری شایستگان ملت ایران دارند و صرف نظر از ویژگی‌های مذهبی و گرایش‌های سیاسی می‌خواهند اعتماد به ملت و شایستگان ملت را در تمام ارکان حاکمیت داشته باشند. 

به نظر من این اقدام دولت نشان دهنده اعتماد نظام و دولت به همه مرزنشینان و مناطق تلفیقی و سنی‌نشین و به ویژه کردهای عزیز است، و این روش می‌تواند بسیاری از چالش‌ها، دلخوری‌ها و توقعات را برآورده کند و قدر مسلم گام تاریخی، ماندگار و ارزشمندی برای وحدت و همگرایی در جامعه ایران خواهد بود.

انتصاب استاندار اهل سنت در کردستان بازتاب مثبت خود را در جامعه خواهد داشت

*فکر می‌کنید زره تن لهونی براساس شناختی که پزشکیان از او در مجلس یازدهم داشته، به عنوان استاندار کردستان انتخاب شده است؟ ضمن اینکه خود شما از او شناخت دارید؟

من ۴ سال در مجلس با زره تن همکار بودم، او فارغ‌التحصیل اقتصاد بین‌الملل است و دکترا دارد، سوابق کاری به عنوان فرماندار و مدیر ارشد استانی داشته و ۴ سال هم در مجلس نماینده بود، لذا جوان بسیار شایسته، با سواد، آگاه و دلسوزی است و نسبت به مسائل مرزی نگرش توسعه محور و اقتصادی دارد.

زره تن در ایامی که در مجلس بود در فراکسیون مرزنشینان به شدت پیگیر رفع مشکلات کولبران و مسائل مرزی مربوط به غرب کشور بوده است. فکر می‌کنم پزشکیان انتخاب بسیار شایسته و درستی انجام داده است. البته من روال انتخاب استانداران را نمی‌دانم به چه صورت است اما به نظر من خروجی کار فوق‌العاده خوب بوده، قابل تقدیر است و بازتاب مثبت خود را در جامعه خواهد داشت.

حاکمیت از تنگ نظری ها در انتخاب استانداران، وزرا و معاونان دولت عبور کرده است

*بعد از اعتراضات سال ۱۴۰۱ مردم کردستان گلایه‌هایی داشتند و حتی مشارکت آنها در انتخابات پایین بود، انتخاب یک جوان کرد اهل سنت به عنوان استاندار را می توان سیگنال حاکمیت به مردم این استان محسوب می‌شود؟

بر این باور هستم که نظام جمهوری اسلامی ایران به آن مرحله از پختگی، رشد و توسعه سیاسی رسیده که بتواند یکسری تنگ‌نظری‌ها و مشکلاتی که از قبل بود و اجازه نمی‌دادند استاندار، وزیر و معاون رییس جمهور از اهل سنت باشد، را خوشبختانه پشت‌سر گذاشته است.

البته سیگنال اصلی به جامعه زمانی اتفاق افتاد که پزشکیان برای ریاست جمهوری تایید صلاحیت شد و وارد این عرصه شد. به نظر من این بزرگترین سیگنال و پیام به مردم بود، مبنی بر اینکه نظام به دنبال تعامل و حل مشکلات جامعه است و می‌خواهد از همه ظرفیت‌ها اعم از منتقدین، همراهان و آنها که ممکن است در سیاست‌های جاری کشور دیدگاه‌های متفاوت داشته باشند، استفاده کند و این فرصت را در اختیار همه قرار بدهد که بتوانند در راستای توسعه و پیشرفت ایران گام بردارند.

انتخاب یک اهل سنت در پست استانداری، پیام همراهی و وفاق در جامعه است

در مجموع باور بنده بر این است که حضور پزشکیان به عنوان رییس جمهور و حضور یک اهل سنت در پست استانداری کردستان، معاونت ریاست جمهوری و سایر پست‌هایی که نیروهای مختلف در آنجا حضور پیدا می‌کنند، یک پیام واضح همراهی،همدلی و وفاق در جامعه است.  

البته خطاب به مردم کردستان هم، به نظر من نظام با تمام وجود حسن نیت خود را نشان می‌دهد، الان زمان این است که مردم کردستان مانند همیشه که وفادار، همراه و سال‌های مختلف در کنار نظام بودند، این همدلی و همراهی را تقویت کنند و از این انتخاب شایسته استقبال کنند که باعث دلگرمی و وحدت بیشتر شود و این روند در سایر موقعیت‌های سیاسی و فرصت‌ها هم ادامه پیدا کند.

*مثلا می شود پیش بینی کرد که در انتخاباتی که در آینده صورت می‌گیرد، میزان مشارکت در استان کردستان افزایش پیدا می‌کند؟

مشارکت و عدم مشارکت مردم علل مختلفی دارد، به این معنی که وقتی در استانی میزان مشارکت پایین است، کارشناسان و جامعه‌شناسان سیاسی، امنیتی و خود نمایندگان مجلس آن حوزه، باید ارزیابی کنند. بنده شناخت دقیقی از کردستان ندارم که بدانم چه دلایلی باعث شده که میزان مشارکت پایین باشد. اما به نظر من قدر مسلم یکی از این دلایل توقعی بود که همیشه برای واگذاری فرصت‌ها به جوانان و نیروهای خود کرد، داشتند، البته پیش از این استاندار کرد شیعه در کردستان داشتیم اما اولین بار است که استاندار کرد اهل سنت منصوب می‌شود.

به نظر من این اقدام می‌تواند بخشی از آن توقعات و دلخوری‌ها را رفع کند اما قدر مسلم در کردستان مسائل و مشکلات اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی فراوانی وجود دارد که انشالله حضور زره تن لهونی می‌تواند در آنجا حلقه‌ای برای حضور نخبگان کرد، اهل سنت و شیعه و همه کسانی که دلسوز این آب و خاک هستند، شکل بگیرد تا بخشی از این مشکلات متعدد حل شود و میزان دلگرمی، مشارکت  و همراهی مردم تقویت شود و نظامی که متعلق به مردم است و پایه و اساس قدرت آن مردم سالاری دینی است، با این اقدامات ارزشمند بتواند تثبیت و تقویت شود و حمایت روزافزون را در آن مناطق هم داشته باشیم.

بارها پیشنهاد به کارگیری ارامنه ومسیحی‌ها در ارکان مختلف حکومت را دادم

*چقدر موافق هستید که اقلیت های مذهبی دیگر هم در ساختارهای حاکمیت فراتر از یک نماینده مجلس بودن حضور داشته باشند؟

در مجلس که بودم بارها به صورت گلایه و پیشنهاد این نکته را مطرح می‌کردم که چه اشکال دارد ما در بین سفیران از هموطنان مسیحی و ارامنه در کشورهای مختلف و مخصوصاً کشورهایی که مسیحی هستند، داشته باشیم و یا اینکه چه اشکالی دارد که ما از وجود زرتشتیان و سایر اقلیت‌ها استفاده کنیم.

باور بنده این است که رشد هر ملت و کشوری زمانی اتفاق می‌افتد که از همه ظرفیت‌های خودش استفاده کند. در حال حاضر که به کارگیری بانوان به عنوان وزیر اتفاق افتاده، موج شادی و امیدواری را میان زنان جامعه ایجاد کرده، چه اشکالی دارد که این روند ادامه پیدا کند چه اشکالی دارد که حتی استاندار زن انتخاب شود و هم این امید را هم به زنان، هم اهل سنت و هم اقلیت‌ها مانند مسیحیان و زرتشتیان در جامعه بدهند که ما ملت واحد هستیم.

بسیاری از کشورهایی که در جهان رشد کردند، نه تنها از ظرفیت‌های ملی خودشان بلکه حتی از نخبگان و ظرفیت‌های سایر کشورها استفاده می‌کنند کما اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی در بالاترین سطوح، حتی نخست وزیر، رییس جمهور و شهردار پایتخت از مهاجرین انتخاب می‌شوند، یعنی کسانی که اصالتاً هندی، آفریقایی یا عرب هستند. اما ما هموطنان خودمان را که قرن‌ها و سال‌ها در این کشور زندگی می‌کنند و متعلق به این آب و خاک هستند را به دلیل این تفاوت‌های دینی، مذهبی، سیاسی و یا جنسیتی درباره زن و مرد، آنها را محدود می‌کنیم و فرصت‌ها را از آنها می‌گیریم که این بزرگترین ظلم در حق ایران است که این فرصت‌ها را از افراد بگیریم و اجازه ندهیم که به توسعه و پیشرفت کشور کمک کنند. به نظر من خیلی عالی خواهد بود که از هموطنان مسیحی، زرتشتی و زنان در سایر پست‌ها استفاده شود و انشاالله به کارگیری اهل سنت تداوم داشته باشد.

به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان گلایه می‌کردیم که شما از اهل سنت رأی می‌گیرید اما بعد از انتخابات...

*در واکنش به گله‌هایی که می‌کردید چه پاسخی دریافت می‌کردید؟

در مجلس همه طیف‌های سیاسی، گروه‌ها و افراد شاخص که قبلا یا وزیر بودند و یا در پست‌های کلیدی بودند، حضور دارند. وقتی که پزشکیان در مجلس بود، بنده، پزشکیان و نوری قزلجه در فراکسیون مستقلین فعالیت می‌کردیم و همان زمان هم همین ایده‌ها رادر آنجا مطرح می‌کردیم، بنابراین اگر الان پزشکیان را ببینم حرف جدیدی نداریم چراکه همان زمان همه حرف‌ها را مطرح می‌کردیم و همه ایده‌ها هم گفته می‌شد.

مجلس کانون بزرگی برای تبادل فکری میان طیف‌های مختلف سیاسی است و ما در مجلس که صحبت می‌کردیم خطاب به طیف‌های مختلف بود کما اینکه بارها از دوستان اصولگرایان بارها گلایه می‌کردیم که چرا در نهادهایی که در اختیار اصولگرایان است، شما از اهل سنت استفاده نمی‌کنید و یا خطاب به گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب گلایه می‌کردیم که شما همیشه از اهل سنت رأی می‌گیرید اما بعد از انتخابات بلافاصله اهل سنت را فراموش می‌کنید، به چه دلیل این اتفاق می‌افتد؟

چراکه این اقدام منجر به یاس و سرخوردگی می‌شود و عقبه سیاسی و اجتماعی نظام را تضعیف می‌کند، به این ترتیب که مردم ناامید می‌شوند. لذا همان زمان در مجلس همه این حرف‌ها را در قالب گفتگوها در فراکسیون‌ها، کمیسیون‌ها و نشست‌ها بیان می‌کردیم. باور بنده بر این است که انسان می‌تواند از طریق گفتگو بسیاری از مسائل و مشکلات را حل کند و آثار همین گفتگوها و رایزنی‌هایی که ظرف چندین سال گذشته اتفاق افتاده،در عرصه عمل خودش را نشان می‌دهد و ما خوشحال هستیم که مسیری در کشور در حال باز شدن است که این مسیر همیشه مطالبه مردم بود و به نفع کشور بود که این اتفاق بیافتد و همه تفکرات مختلف سیاسی و مذهبی در کشور برای پیشرفت و آبادانی دست در دست هم بدهند.

هر جا که پزشکیان صلاح بداند می‌توانم کمک کنم، استقبال می‌کنم

*برای حضور در دولت به عنوان سفیر، معاون وزیر و سایر پست‌ها به شما پیشنهادی صورت گرفته است؟

بنده علی رغم اینکه در شورای مرکزی ستاد پزشکیان حضور داشتم اما بعد از انتخابات به دانشگاه برگشتم و هیچ درخواستی از دولت نداشتم و هیچ پیشنهادی هم از طرف دولت نداشتم اما هر جا که پزشکیان صلاح بداند و من فکر کنم که با تخصصم سازگاری دارد و می‌توانم به دولت کمک کنم قطعا از کمک به دولت پزشکیان و خدمت به نظام جمهوری اسلامی استقبال می‌کنم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar