نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

چرا گاهی اسامی افراد را با شخص دیگری اشتباه می‌گیریم؟

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
چرا گاهی اسامی افراد را با شخص دیگری اشتباه می‌گیریم؟

آخرین خبر/ نامگذاری اشتباه یکی از مشکلات رایج این دوره و زمانه شده که کم و بیش عموم ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، شاید خود شما هم جزو کسانی باشید که خود یا گرفتار این مشکل باشید یا از طرف دیگران با اسامی اشتباه خطاب شوید. در اینجا بررسی می‌کنیم که مغز ما چگونه افراد را دسته‌بندی می‌کند، ارتباط بین عشق و نام‌گذاری نادرست، و دلایلی که گاهی اوقات افراد را به نام اشتباه صدا می‌زنیم، حتی کسانی که بیشتر دوستشان داریم.

به نقل از ایندیا اکسپرس، آیا تا به حال از سوی والدینتان حتی در بزرگسالی با نام خواهر یا برادرتان صدا زده شده اید؟ یا شاید شما به طور تصادفی دوست خود را به نام همکار خود صدا کرده اید. باید بدانید که این موضوع به این دلیل نیست که والدین شما خواهر و برادرتان را بیشتر دوست دارند یا شما را کمتر دوست دارند. پس چرا این اتفاق می افتد؟ به خصوص در مورد افرادی که ما به خوبی آنها را می شناسیم و آنها هم به خوبی ما را می شناسند؟؟ در این مقاله سعی کردیم دلیل پیش آمدن این موضوع را توضیح دهیم.

اشتباه در نام بردن افراد، برخلاف تصور رایج، همیشه نشانه فراموش کاری یا عدم توجه نیست. روانشناسان توضیحات جالبی برای این مسئله دارند، که گاهی اوقات به آن «لغزش های فرویدی» گفته می شود.

به گفته دکتر مظهر علی، متخصص روانپزشک، مغز ما اطلاعات افرادی را که می شناسیم در یک شبکه پیچیده ذخیره می کند. این شبکه که به شبکه «معنایی ذهنی» معروف است. نام ها، چهره ها، شخصیت ها و روابط ما با آن افراد را به هم مرتبط می کند.

گاهی اوقات، هنگام بازیابی نام شخصی، اطلاعات نزدیک دیگری فعال می شود که منجر به لغزش می شود. به عنوان مثال، اگر در حالی که سعی می کنید نام والدین خود را به خاطر بسپارید، به دستاورد اخیر خواهر یا برادر خود فکر می کنید، ممکن است نام آنها ناخواسته در ذهنتان ظاهر شود.

 

علم پشت عشق و نامگذاری نادرست عزیزانمان

تحقیقات سامانتا دفلر، دانشمند شناختی، لایه دیگری به داستان اضافه می کند. مطالعه او که در مجله Memory and Cognition منتشر شده است نشان می دهد که نامگذاری اشتباه می تواند تحت تأثیر وضعیت عاطفی ما باشد. والدینی که فرزندان خود را با نام خواهر یا برادر صدا می زنند ممکن است ناخودآگاه در حال انعکاس زمانی با فرزند دیگر خود باشند.

نکته مهم، دکتر علی تأکید کرد که این لزوماً نشان دهنده احساسات منفی نسبت به کودکی نیست که نامش اشتباه گرفته شده است. بلکه می تواند یک ارتباط عاطفی موقتی باشد که باعث ایجاد نام اشتباه می شود تحقیقات دفلر حتی یک ارتباط شگفت‌انگیز بین نام‌گذاری نادرست و عشق پیدا کرد! افراد در روابط عاشقانه گاهی اوقات شریک زندگی خود را با نام یکی از اقوام صدا می زنند، که نشان می دهد مغز ممکن است عزیزان را در همان بخش عاطفی در شبکه معنایی ذهنی دسته بندی کند که در نتیجه بر اثر یک اشتباه شناختی، نام ها اشتباه به ذهن می‌آیند.

 

موضوعی فراتر از خانواده؛ اثر گروهی

نامگذاری اشتباه به خانواده محدود نمی شود. این مطالعه همچنین نشان داد که مغز ما افراد را در گروه‌های اجتماعی دسته‌بندی می‌کند. اگر دوستانی با نام‌های مشابه مانند «تاب» و «توبی» دارید، ممکن است به‌دلیل شباهت آوایی، به‌طور تصادفی آنها را با هم مخلوط کنید.

در حالی که نام غلط ممکن است کمی دردسرساز باشد، دکتر علی به ما اطمینان داد که معمولاً یک نقص بی ضرر در فرآیندهای شناختی ما یا بازتابی از وضعیت عاطفی ما است.

مهم است که به یاد داشته باشید که نام اشتباه ممکن است اصلاً مربوط به شما نباشد. اگر کسی که به او اهمیت می دهید به طور تصادفی شما را با نام اشتباه صدا می کند، کمی درک و شوخ طبعی می تواند مسئله را با راحتی حل کند. هرچند که علم به ما می گوید که این موضوع ممکن است حتی نشانه ای از محبت باشد!

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره