نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

بهترین لباس دوچرخه‌سواری سرعت برای ورزشکاران المپیکی ساخته شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بهترین لباس دوچرخه‌سواری سرعت برای ورزشکاران المپیکی ساخته شد

ایسنا/پژوهشگران هنگ‌کنگی در آستانه برگزاری المپیک پاریس ۲۰۲۴ بهترین لباس دوچرخه‌سواری سرعت جهان را برای ورزشکاران خود ساخته‌اند که دارای حالت آیرودینامیکی پیشرفته است.

از آنجایی که کشور هنگ کنگ به دنبال طلای المپیک پاریس در رشته دوچرخه‌سواری است، دانشمندان دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ(HKUST) یک لباس مخصوص برای قهرمانان خود در این رشته ساخته‌اند.

به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، آنها یک لباس آیرودینامیکی پیشرفته برای دوچرخه سواران خود ساخته‌اند که از آن به عنوان «Savile Row» یاد می‌شود.

پروفسور شین ژانگ و ژو پنگ از دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ این لباس را «بهترین در جهان» توصیف کرده‌اند که ثانیه‌های ارزشمندی را از زمان دوچرخه سواری کم می‌کند.

پروفسور ژانگ که یک مهندس هوانوردی مشهور است، این پروژه را رهبری می‌کند. ژانگ تخصص و تجربه بی‌نظیر خود را به این پروژه افزوده است، چرا که قبلاً در رشته اتومبیل‌رانی فرمول یک کار کرده و نقش مهمی در توسعه تونل باد مورد استفاده تیم برنده طلای British Cycling داشته است.

چالش مقاومت در برابر هوا

مقاومت در برابر باد بزرگترین چالش برای یک دوچرخه‌سوار است. مقاومت هوا نیرویی است که در برابر حرکت رو به جلوی دوچرخه سوار مقاومت ایجاد می‌کند.

در دهه ۱۹۹۰ یک دوچرخه‌سوار اسکاتلندی به نام گریم اوبری(Graeme Obree) که به « اسکاتلندی پرنده» شهرت داشت به دلیل وضعیت غیرمعمول دوچرخه‌سواری خود با انتقاد مواجه شد. با این حال روش تجربی او برای به حداقل رساندن مقاومت در برابر باد در مسابقات بزرگ دوچرخه سواری تأثیر گذاشت و عامل بسیاری از پیشرفت‌های کنونی شد.

نوع دوخت و پارچه‌ای که برای این لباس جدید انتخاب شده است، پس از یک مجموعه ارزیابی‌های دقیق انتخاب شده است. این کار ترکیبی از علم و مد است که برای به حداقل رساندن اصطکاک و بهبود عملکرد طراحی شده است.

این لباس با استفاده از مفاهیم آیرودینامیکی مدرن طراحی شده است و با شکل بدن هر دوچرخه سوار مطابقت دارد.

سسی لی زه‌وینگ(Ceci Lee Sze-wing) ستاره نوظهور دنیای دوچرخه سواری هنگ کنگ اولین کسی خواهد بود که این لباس را در المپیک پاریس ۲۰۲۴ خواهد پوشید.

این لباس برای کاهش مقاومت هوا تا حدود ۳ درصد طراحی شده است و می‌تواند سرعت او را یک درصد افزایش دهد و کاری کند تا او در دور ۲۵۰ متری به اندازه ۱.۵ برابر طول دوچرخه‌اش جلو بیفتد.

ژانگ می‌گوید: این رقم با اینکه کم به نظر می‌رسد، اما تفاوت قابل‌توجهی ایجاد می‌کند. این لباس جدید چندین نوع پارچه و طرح دارد. همه چیز با توجه به مقاومت هوا طراحی و انتخاب شده است و لباس هر ورزشکار به صورت جداگانه طراحی شده است.

گفتنی است که نسخه قبلی این لباس توسط سارا لی وای‌زه که برنز المپیک توکیو را کسب کرده بود، پوشیده شده بود.

آزمایشات فراوان

ساخت این لباس که از جدیدترین فناوری بهره می‌برد، فرآیند ساده‌ای نبود. توسعه دهندگان از ترکیبی از آزمایش تونل باد، شبیه‌سازی رایانه‌ای و بازخورد ورزشکاران برای تکمیل طراحی آن استفاده کردند.

تونل باد پیشرفته دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ که ادعا می‌شود بهترین تونل باد در جهان است، در اصلاح طراحی این لباس بسیار موثر بوده است. قسمت آزمایشی این تونل باد ۲.۵ متر عرض و ۲.۰ متر ارتفاع دارد.

این تیم پارچه، الگو و تناسب این لباس را از طریق آزمایش‌های دقیق ساخته است که شامل آزمایش‌هایی بر روی مانکن‌ها برای شبیه‌سازی دوچرخه سواران بود. علاوه بر این، ابررایانه تیان‌هه-۲(Tianhe-۲) نقش مهمی در ایجاد یک نسخه دیجیتالی از دوچرخه سواران و لباس ایفا کرد و امکان شبیه‌سازی و بهینه‌سازی دقیق را فراهم کرد.

در نهایت، همکاری دانشگاه علم و فناوری هنگ‌کنگ با تولید کننده پوشاک ورزشی بوسینی(Bossini) منجر به ایجاد یک لباس شخصی و سفارشی برای هر ورزشکار شد.

اکنون با نزدیک شدن به آغاز المپیک پاریس، جهان منتظر است ببیند آیا این شگفتی آیرودینامیک می‌تواند مدال طلا را برای کشور هنگ کنگ به ارمغان بیاورد یا خیر.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره