نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

حضور کاروان رباتیک ایران در مسابقات جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا ۲۰۲۴ برزیل

منبع
ايسنا
بروزرسانی
حضور کاروان رباتیک ایران در مسابقات جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا ۲۰۲۴ برزیل

ایسنا/  نائب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا از اعزام کاروان رباتیک ایران به مسابقات جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا ۲۰۲۴ در کشور برزیل خبر داد.

دکتر سروش صادق نژاد، رئیس کمیته ملی ایران در این خصوص اظهار کرد: مسابقات جهانی رباتیک فیرا امسال، برای بیست و نهمین سال متوالی، به همت فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا، در شهر سائولوئیس کشور برزیل برگزار می شود. این مسابقات در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی و در تاریخ های ۱۵ الی ۱۹ مردادماه جاری در حال برگزاری است. ایران نیز در بخش دانش آموزی با ۱۵ تیم و در بخش دانشجویی با حضور ۷ تیم در این رقابتها حضور دارد.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون جهانی رباتیک فیرا افزود: برگزاری منظم این رقابت ها در ایران و همچنین حضور گروه های موفق ایرانی در رقابتهای بین المللی می تواند زمینه ساز تبادل اطلاعات بین تیم ها؛ حضور تیم های موفق در کنار یکدیگر و شکل گیری فعالیت های مشترک با دانشگاه ها و مراکز علمی دیگر کشورها باشد. همچنین با توجه به توسعه علوم هوش مصنوعی و رباتیک در دنیا و نگاه ویژه ایران به این مقوله، توسعه و ترویج این موضوع و همچنین نگاه آموزشی و مهارتی در میان نسل جوان کشور می تواند زمینه کشف استعدادها، هدایت آنها به سمت نیازهای واقعی کشور و همچنین توسعه اقتصاد دانش بنیان را رقم بزند. این علم روز دنیا که بسیاری از صنایع مختلف را در بر می گیرد؛ علاوه بر توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد خودکفایی در بسیاری از صنایع؛ به نخبگان ایرانی برای راه اندازی کسب و کارهای نوپا کمک خواهد کرد که زمینه ساز ایجاد نگرشی جدید در فعالیتهای علمی و پژوهشی، توسعه هرچه بهتر و مطلوبتر استارت آپ های این حوزه و توسعه دانشگاه های نسل سوم کشور را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: امسال در کنار برگزاری مسابقات جهانی در کشور برزیل، آکادمی بین المللی آموزشی فیرا نیز برای چندمین سال متوالی در روزهای پیش از مسابقات، اقدام به برگزاری کمپ آموزشی فیرا کرد تا علاقه مندان به این حوزه بتوانند با جدیدترین و بروزترین موضوعات علمی و آموزشی این حوزه در رده های مختلف سنی کودکان و نوجوانان آشنا شوند. همچنین سمپوزیوم بین المللی فیرا در کنار مسابقات نیز مکانی برای ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاهیان علاقه مند به این حوزه بود که به عنوان یکی از برنامه های جانبی این دوره از رقابت ها جهت تبادل دستاوردهای محققان برنامه ریزی شده بود.

رئیس کمیته ملی رباتیک فیرا اظهار کرد: با برگزاری منظم مسابقات بین المللی فیراکاپ آزاد ایران که امسال نیز در اوایل آذرماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد و بناست که یازدهمین دوره این رقابت ها اوایل اسفندماه ۱۴۰۳ برگزار شود، کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران فیرا سعی دارد تا با همکاری مجامع بین المللی بتواند در توسعه این دانش در کشور و افزایش مهارت علاقه مندان به این حوزه گام بردارد. برنامه های استاندارد و مدون آموزشی آکادمی بین المللی آموزشی فیرا در ایران در چند سال گذشته که در راستای توسعه نظام آموزشی این حوزه در کشور و ارائه خدمات آموزشی معطوف بوده است و همچنین عمق بخشیدن به همکاری های صورت گرفته با نهادهای بالادستی کشور در دولت و همچنین بخش خصوصی می تواند آینده روشنی را برای این صنعت در کشور رقم بزند.

به نقل از روابط عمومی کمیته ملی رباتیک ایران فیرا، نائب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک و هوش مصنوعی فیرا افزود: نگاه ویژه کشورهای منطقه به این علم و همچنین برنامه های راهبردی تدوین شده آن در برخی از کشورهای همسایه، نشان دهنده اهمیت این حوزه در صنعت و توسعه کشورها بوده و سیاست گذاران را ملزم می کند که برنامه ریزی؛ جهت دهی و سرمایه گذاری درستی در این بخش انجام دهند. الحمدالله نگاه و برنامه های کشور در این حوزه و همچنین راه اندازی سازمان ملی هوش مصنوعی که مطابق با اسناد بالادستی و تحول گرایانه موجود صورت پذیرفت و همچنین گام هایی  که بخشهای مختلف دولتی و خصوصی در حوزه هوش مصنوعی و علوم وابسته آن در کشور دنبال می کنند، نوید آن را می دهد که بتوان با یک انسجام ملی و با به کارگیری از ظرفیت تمامی نخبگان، دلسوزان و صاحبنظران این حوزه برنامه استراتژیک جامعی را برای کشور ترسیم کنیم تا بتوانیم گام به گام همراه با پیشرفت های صورت گرفته در سطح جهانی، از غافله این علم جا نمانیم.

وی اظهار کرد: امیدوار هستیم تا با نگاه ویژه ای که دولت دکتر پزشکیان در ادامه خواهند داشت، ضمن ایجاد امید و همدلی در نسل جوان کشور، سرمایه های انسانی اعم از اساتید، دانشجویان و دانش آموزان کشورمان را بیش از پیش فعال کنیم تا با سرمایه گذاری های به موقع و استفاده از ظرفیت های داخلی و بین المللی با تمام توان برای ایران و برای عزت ایرانی با افتخار تلاش کنند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره