نماد آخرین خبر

اگر یک حفره خیلی عمیق در زمین ایجاد کنیم چه می شود؟

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی

آخرین خبر/ شبه‎جزیره کولا در قلب مدار قطب شمال شبیه رویا است، با دریاچه و برف و مه و غبار. اما یک ساختمان متروکه این همه زیبایی طبیعی را خراب کرده. این ساختمان روزگاری، یک مرکز تحقیقات علمی بوده. درست وسط ساختمان، روی زمین بتنی، یک درپوش فلزی بزرگ به چشم می‎آید. درپوشی زنگ‎زده که با پیچ‎هایی زنگ‎زده به زمین دوخته شده. می‎گویند اینجا دروازه جهنم است.

اما در حقیقت چاه حفاری کولاست، عمیق‎ترین چاه ساخته بشر و عمیق‎ترین حفره مصنوعی کره زمین که عمقی ۱۲ کیلومتر دارد. این حفره عمیق‌ترین حفره‌ای است که توسط انسان روی زمین ایجاد شده، اما پس از حفاری در اعماق زمین، شوروی سابق در نهایت مجبور شد آن را ببندد. 

این حفاری در ابتدا به دلیل رقابت در جنگ سرد انجام شد. علاوه بر رقابت در مسابقه فضایی آمریکا و شوروی می‌خواستند به مرکز زمین نزدیک‌تر شوند که البته آمریکا زود از کار دست کشید و بیشتر از ۱۸۳ متر پیش نرفت. زیرا پروژه بیش از حد هزینه‌بر قلمداد شد و کنگرۀ آمریکا بودجه‌ی آن را قطع کرد.

اما مهندسان و کارگران شوروی سابق ۲۰ سال مشغول حفر این چاه بودند. یک‎سوم پوسته کره زمین پایین رفته بودند و دو-سوم به گوشته (جبه) مانده بود که شوروی از هم پاشید و حفاری متوقف شد

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره