نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
علم و تکنولوژی

ملاقات شفق‌های قطبی و ماه در عکس جدید فضانورد ناسا

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ایسنا/ «متیو دومینیک» عکس جدیدی را از منظر ایستگاه فضایی بین‌المللی ثبت کرده است که ماه و شفق‌های قطبی را نشان می‌دهد.

 ملاقات درخشش ماه با یک شفق چندرنگ در عکس جدید ثبت‌شده توسط فضانورد ناسا به نمایش درآمده است.

به نقل از اسپیس، «متیو دومینیک»(Matthew Dominick) که در حال حاضر به عنوان بخشی از ماموریت «اکسپدیشن ۷۱»(Expedition 71) در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارد، عکس ماه و شفق‌های قطبی را از جایگاه خود واقع در ۴۰۰ کیلومتری زمین ثبت کرد.

دومینیک قبلا در یکی از پست‌های حساب ایکس خود نوشته بود: شفق قطبی در چند روز گذشته شگفت‌انگیز بوده است. این یک زمان عالی را برای آزمایش لنز جدیدی فراهم می‌کند که اخیرا با «سیگنوس»(Cygnus) رسیده است.

سیگنوس یک فضاپیمای باری از شرکت «نورثروپ گرومن»(Northrop Grumman) است که در روز چهارم اوت به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب و در روز ششم اوت به ایستگاه وارد شد.

دومینیک و خدمه اکسپدیشن ۷۱ در روزهای اخیر شاهد شفق‌های قطبی قدرتمندی بودند. این شفق‌های قطبی زمانی اتفاق می‌افتند که ذرات باردار خورشید با مولکول‌های گاز موجود در جو زمین تعامل داشته باشند. زمانی که مولکول‌های گاز به سطوح انرژی بالاتر از حد معمول می‌رسند، نور و مولکول‌های گوناگونی را ساطع می‌کنند که رنگ‌های متفاوت نور را انتشار می‌دهند. برای مثال، رنگ سبز از اکسیژن حاصل می‌شود.

هر دو رنگ سبز و قرمز در عکس‌ و ویدیوی اخیر دومینیک قابل مشاهده هستند. دومینیک در یک پست دیگر نوشت: ماه به سمت افق می‌رود تا در میان شفق‌های قرمز و سبز غروب کند. از گرفتن این عکس احساس خوش‌شانسی کردم.

شفق‌های قطبی قرمز و سبز در تعامل با نور ماه، جدیدترین عکس‌های دومینیک و بخشی از مأموریت «کرو ۸»(Crew-8) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) هستند. مشاهدات دومینیک هم‌زمان با اوج فعالیت شفق‌های قطبی هستند و به او امکان می‌دهند تا تصاویری را از نمایش‌های شفق با پس‌زمینه فضاپیماهایی مانند «استارلاینر»(Starliner) شرکت «بوئینگ»(Boeing)، کپسول «دراگون»(Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس یا «سایوز»(Soyuz) روسیه ثبت کند.

دومینیک اخیرا گفته در طول ماموریتی که نیم‌سال طول خواهد کشید، بیش از ۲۰۰ هزار عکس را از منظر ایستگاه فضایی بین‌المللی به دست آورده است. اگرچه دومینیک نیز مانند همه فضانوردان برای رصد زمین و اهداف تعمیر و نگهداری ایستگاه فضایی بین‌المللی عکاسی می‌کند اما بسیاری از این عکس‌ها در اوقات فراغت او گرفته شده‌اند.

 
 
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره