نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

تبدیل افکار به گفتار با دقت ۹۷ درصد با یک فناوری جدید

منبع
ايسنا
بروزرسانی
 تبدیل افکار به گفتار با دقت ۹۷ درصد با یک فناوری جدید

ایسنا/یک فناوری جدید که برای افراد ناتوان جسمی ساخته شده‌ است، سیگنال‌های مغز را زمانی که فرد تلاش می‌کند صحبت کند، رمزگشایی می‌کند و آن‌ها را به متن تبدیل می‌کند که سپس رایانه آن را به صوت تبدیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، یک رابط جدید مغز و رایانه (BCI) که در UC Davis Health  توسعه یافته است، می‌تواند سیگنال‌های مغز را با دقت قابل توجهی تا ۹۷ درصد به گفتار ترجمه کند و ادعا می‌شود که این بالاترین دقتی است که تا به حال توسط چنین سیستمی به دست آمده است.

به نقل از آی‌ای، محققان حسگرهایی را در مغز مردی با اختلال گفتاری شدید ناشی از اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) کاشتند. قابل توجه است که او ‌توانست در عرض چند دقیقه پس از استفاده از سیستم، افکار خود را به اشتراک بگذارد.

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) که اغلب به عنوان بیماری لو گریگ شناخته می‌شود، عملکرد سلول‌های عصبی مسئول کنترل حرکات بدن را مختل می‌کند.

با پیشرفت این بیماری، افراد به تدریج توانایی ایستادن، راه رفتن و استفاده از دستان خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این، ‌ می‌تواند ماهیچه‌های مورد نیاز برای گفتار را مختل کند و در نهایت منجر به از دست دادن کامل ارتباط کلامی شود.

نحوه عملکرد این فناوری جدید

هنگامی که کاربر سعی می‌کند کلمات را بیان کند، این دستگاه پیشرفته رابط مغز و کامپیوتر (BCI) سیگنال‌های مغزی مربوطه را گرفته و آنها را به متن نمایش داده شده روی صفحه تبدیل می‌کند. رایانه متعاقبا متن را با صدای بلند می‌خواند.

 

 

برای اصلاح این سیستم، محققان یک بیمار ۴۵ ساله را در کارآزمایی بالینی خود ثبت نام کردند. در زمان شرکت، او ضعف قابل توجهی در هر دو دست نشان داد و گفتار او به قدری مختل شده بود که برای برقراری ارتباط نیاز به کمک داشت.

در ژوئیه ۲۰۲۳، کار کاشت دستگاه آزمایشی رابط مغز و رایانه انجام شد. او چهار آرایه میکروالکترودی را در ناحیه مغز مرتبط با هماهنگی گفتار قرار داد. این آرایه‌ها برای ثبت فعالیت مغز با استفاده از ۲۵۶ الکترود قشر مغز طراحی شده‌اند.

این فرد از این سیستم در مکالمات استفاده کرد. دستگاه گفتار او را در لحظه رمزگشایی می‌کرد و سیستم به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌شد تا دقت خود را حفظ کند.

کلمات رمزگشایی شده روی صفحه نمایش داده می‌شوند و به طرز چشمگیری با صدایی شبیه صدای خود فرد، خوانده می‌شود. صدای فرد با استفاده از نرم افزاری که از قبل از شروع بیماری بر روی اصوات ضبط شده وی آموزش دیده بود، ساخته شد.

دقت این فناوری بسیار بالا بوده و می‌تواند برای کسانی که به هر دلیلی قدرت تکلم خود را از دست داده‌اند، متحول کننده باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره