شناسایی علت احتمالی افزایش نرخ سرطان روده در جوانان

شناسایی علت احتمالی افزایش نرخ سرطان روده در جوانان

ایسنا/ نرخ سرطان روده بزرگ در میان جوانان با سرعت نگران کننده‌ای در حال افزایش است، اما دلیل افزایش تشخیص‌های این بیماری یک معمای پزشکی بوده است. با این حال، اکنون کلینیک «کلیولند» مطالعه‌ای منتشر کرده است که علت اصلی افزایش ابتلا به این بیماری را در رژیم غذایی می‌داند.

هنگامی که محققان به میکروبیوم‌های بزرگسالان ۶۰ سال و کمتر مبتلا به سرطان روده بزرگ نگاه کردند، متوجه سطح بالایی از مولکول‌های مشتق شده از رژیم غذایی به نام متابولیت‌ها شدند. متابولیت‌های دخیل در سرطان روده بزرگ معمولا از خوردن گوشت قرمز و فرآوری شده به دست می‌آیند.

به نقل از اس‌اف، محققان شروع به تمرکز بر میکروبیوم روده به عنوان عامل اصلی خطر سرطان روده کرده‌اند. اما داده‌ها به وضوح نشان می‌دهد که عامل اصلی رژیم غذایی است. ما از قبل متابولیت‌های اصلی مرتبط با خطر ابتلا به بیماری در جوانی را می‌شناسیم، بنابراین اکنون می‌توان تحقیقات را در جهت درست به جلو برد.

محققان یک الگوریتم هوش مصنوعی برای بررسی طیف گسترده‌ای از مجموعه داده‌ها در مطالعات منتشر شده ایجاد کردند تا تعیین کنند چه عواملی بیشتر در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نقش دارند. یکی از موارد مهم برای کشف، میکروبیوم روده بود. تحقیقات قبلی تفاوت قابل توجهی در ترکیب روده بین جوانان و افراد مسن مبتلا به سرطان روده بزرگ را نشان می‌داد.

یکی از بارزترین ویژگی‌ها در میان جوانان و افراد مسن مبتلا به سرطان روده بزرگ، تفاوت در رژیم غذایی است که از طریق نوع متابولیت‌های موجود در میکروبیوم روده منعکس می‌شود. افراد جوان‌تر سطوح بالاتری از متابولیت‌های دخیل در تولید و متابولیسم اسید آمینه‌ای به نام آرژنین را همراه با متابولیت‌های دخیل در چرخه اوره نشان دادند.

به گفته نویسندگان این مطالعه، این متابولیت‌ها احتمالا ناشی از خوردن بیش از حد گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده است. آنها در حال حاضر در حال بررسی مجموعه داده‌ها برای تایید یافته‌های خود هستند.

تغییر رژیم غذایی، بسیار ساده‌تر از تنظیم مجدد میکروبیوم روده یک فرد است. یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف کمتر گوشت قرمز و فرآوری شده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در افراد کاهش دهد.

اگرچه پیش از این مطالعه می‌دانستم که رژیم غذایی عامل مهمی در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است، اما همیشه در اولین ملاقات با بیماران درباره آن صحبت نمی‌شد.

انتخاب رژیم غذایی سالم‌تر نیز روشی در دسترس برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ است. در حالی که غربالگری ابزار مهمی است، انجام کولونوسکوپی برای هر فرد در جهان برای پزشکان غیرعملی است. در آینده، آزمایش‌های ساده‌ای که متابولیت‌های خاص را به‌ عنوان نشانگر خطر سرطان روده بزرگ در نظر می‌گیرند، ممکن است به افزایش نظارت کمک کنند. نویسندگان قصد دارند آزمایش کنند که آیا رژیم‌های غذایی خاص یا داروهایی که در تنظیم تولید آرژنین و چرخه اوره دخیل هستند می‌توانند به پیشگیری یا درمان سرطان روده بزرگ در جوانان کمک کنند یا خیر.