نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

شناسایی مواد موثر برای محافطت از فضانوردان آینده مریخ

منبع
ايسنا
بروزرسانی
شناسایی مواد موثر برای محافطت از فضانوردان آینده مریخ

ایسنا/ مواد موثری که مشخص شده می‌توانند در برابر تشعشعات مضر کیهانی مریخ مقاوم باشند، به عنوان یک گزینه ایده‌آل برای محافظت از فضانوردان شناخته شده‌اند.

پژوهشگران دریافته‌اند که موادی از جمله پلاستیک‌های خاص، لاستیک و الیاف مصنوعی به همراه خاک مریخ می‌توانند با جلوگیری از تشعشعات مضر فضایی در مریخ، به طور موثر از فضانوردان محافظت کنند.

به نقل از فیز، این یافته‌ها می‌توانند به طراحی زیستگاه‌ها و لباس‌های فضایی محافظت‌ کننده کمک کنند و مأموریت‌های بلندمدت را در مریخ امکان‌پذیرتر سازند. از آنجا که مریخ فاقد جو غلیظ و میدان مغناطیسی زمین است، فضانوردانی که در آینده قرار است به کاوش در این سیاره بپردازند، در معرض سطوح خطرناک تشعشع قرار خواهند گرفت.

پژوهشگران با استفاده از مدلسازی رایانه‌ای برای شبیه‌سازی شرایط تشعشع در مریخ، مواد استاندارد و جدید را آزمایش کردند تا ببینند در برابر کدام یک از تشعشعات کیهانی محافظت نشان می‌دهند و مشخص کردند که مواد ترکیبی مانند پلاستیک، لاستیک و الیاف مصنوعی همگی عملکرد خوبی دارند. خاک مریخ نیز تا حدودی موثر بود و می‌توانست به عنوان یک لایه حفاظتی اضافی استفاده شود.

علاوه بر این، آنها نشان دادند که پرکاربردترین آلومینیوم نیز می‌تواند در ترکیب با سایر مواد دارای عدد اتمی کم سودمند باشد. برای تایید یافته‌ها، در این پژوهش از داده‌های واقعی مریخ استفاده شد که از مریخ‌نورد «کنجکاوی»(Curiosity) ناسا به دست آمده بودند.

«دیمیترا آتری»(Dimitra Atri) پژوهشگر و سرپرست گروه پژوهش مریخ «مرکز اخترفیزیک و علوم فضایی» در «دانشگاه نیویورک ابوظبی»(NYUAD) گفت: این پیشرفت، ایمنی فضانوردان را افزایش می‌دهد و ماموریت‌های بلندمدت مریخ را به واقعیت تبدیل می‌کند. این پژوهش از آینده اکتشافات فضایی انسانی و استقرار بالقوه پایگاه‌های انسانی در مریخ از جمله پروژه «مارس ۲۱۱۷»(Mars 2117) امارات متحده عربی و هدف آن برای ساخت یک شهر روی مریخ تا سال ۲۱۱۷ پشتیبانی می‌کند.

«دیونیسیوس گاکیس»(Dionysios Gakis) از «دانشگاه پاتراس»(UPatras) در یونان و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: چندین ماده به طور ویژه در یک محیط شبیه‌سازی‌شده مریخ آزمایش شدند که نتایج ما را مستقیما برای مأموریت‌های آینده و بهینه‌سازی ترکیب مواد پیشرفته با استفاده از منابع طبیعی موجود در مریخ قابل استفاده می‌کنند.

این پژوهش در «The European Physical Journal Plus» به چاپ رسید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره