نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

سرمایه‌گذاری مشترک آمریکا و امارات برای تولید ماهواره در خاورمیانه

منبع
ايسنا
بروزرسانی
سرمایه‌گذاری مشترک آمریکا و امارات برای تولید ماهواره در خاورمیانه

ایسنا/  یک استارت‌آپ مستقر در سن‌فرانسیسکو و یک شرکت مستقر در ابوظبی، همکاری خود را برای تولید ماهواره در خاورمیانه آغاز کرده‌اند.

 یک شرکت هلدینگ وابسته به یک خانواده سلطنتی اماراتی در حال آغاز یک سرمایه‌گذاری مشترک جدید بین شرکت «مارلان اسپیس»(Marlan Space) مستقر در ابوظبی و استارت‌آپ «لافت اوربیتال»(Loft Orbital) مستقر در سن‌فرانسیسکو با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه برای افزایش قابلیت‌های ساخت ماهواره داخلی در منطقه است.

به نقل از تک کرانچ، نتیجه این سرمایه‌گذاری مشترک تاسیس شرکت تجاری «اوربیت‌ورکز»(Orbitworks) در امارات متحده عربی خواهد بود که ماهواره‌ها را تولید می‌کند. مالکیت عمده به شرکت مارلان اسپیس تعلق دارد که به هلدینگ بین‌المللی وابسته است. خود این هلدینگ زیر نظر «رویال گروپ»(Royal Group) کنترل می‌شود که یک مجموعه متعلق به خانواده سلطنتی حاکم ابوظبی است.

امارات جاه‌طلبی‌های زیادی را برای فضا و سرمایه زیادی برای تامین مالی آنها دارد. کمتر از یک دهه از عمر آژانس فضایی امارات متحده عربی می‌گذرد اما دولت این کشور میلیاردها دلار برای سرمایه‌گذاری روی قابلیت‌های داخلی و ایجاد فرصت مشارکت با دیگر کشورها و بازیگران تجاری هزینه کرده است. امارات اولین فضانورد خود را در سال ۲۰۱۹ به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد و دو سال پس از آن، آخرین عضو گروه بسیار کوچکی از کشورها بود که کاوشگری را در مدار مریخ قرار داد.

اکوسیستم فضایی کشورهای عربی خلیج فارس چند بازیگر کلیدی فراتر از آژانس فضایی امارات متحده عربی دارد که شامل «اسپیس۴۲»(Space۴۲) شرکت ماهواره‌ای اماراتی «یاه‌ست»(Yahsat)، «بیانات»(Bayanat) شرکت تجزیه و تحلیل داده، «ایدج گروپ»(EDGE Group) شرکت بزرگ صنعتی و تعداد انگشت‌شماری از دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی مانند «مرکز ملی فناوری و علوم فضایی است. این کشور می‌خواهد شبکه‌های ماهواره‌ای را مستقر کند و قابلیت‌های تولید ماهواره را به داخل بیاورد.

سرمایه‌گذاری مشترک آمریکا و امارات برای تولید ماهواره در خاورمیانه

«پیر دامین واژور»(Pierre-Damien Vaujour) مدیرعامل لافت اوربیتال اخیرا در مصاحبه‌ای گفت که مدت‌هاست به اکوسیستم فضایی امارات علاقه دارد. وی افزود: حتی زمانی که لافت اوربیتال را راه‌اندازی کردیم، در همان ابتدا به این فکر می‌کردم که می‌خواهم فعالیت‌های خود را در امارات آغاز کنم و به اکوسیستم آن کمک برسانم.

لافت اوربیتال ماهواره‌ها را به صورت عمده می‌خرد و با استفاده از یک آداپتور بار استاندارد که سخت‌افزار را با فضاپیما ادغام می‌کند، محموله‌ها را برای مشتریان به پرواز درمی‌آورد. لافت اوربیتال همه ادغام پرتاب را انجام می‌دهد و پس از رسیدن فضاپیما به مدار، آن را راه‌اندازی می‌کند. همچنین، این استارت‌آپ می‌تواند ماموریت‌های مجازی را انجام دهد که در آن مشتریان می‌توانند برنامه‌های مجهز به حسگرها، محاسبات و دوربین‌های داخلی را در مدار پیاده‌سازی کنند.

اوربیت‌ورکز قصد دارد سالانه ۵۰ ماهواره ۵۰۰ کیلوگرمی بسازد و سخت‌افزار ۱۰ ماهواره اول از پیش تهیه شده است. این برنامه در یک تأسیسات به مساحت ۵۰ هزار فوت مربع در ابوظبی کار خواهد کرد و انتظار می‌رود اولین پلتفرم ماهواره‌ای تا اوایل سال ۲۰۲۵ در آنجا مونتاژ، ادغام و آزمایش شود.

واژور گفت که این استارت‌آپ قراردادهای خود را با مارلان اسپیس تنظیم کرده است تا اطمینان حاصل شود که لافت اوربیتال با مقررات و مجوزهای صادراتی آمریکا مطابقت دارد. نهاد جداگانه لافت موسوم به «لافت فدرال»(Loft Federal) به کار کردن برای قراردادهای طبقه‌بندی‌شده مشتریان امنیت ملی آمریکا ادامه خواهد داد.

واژور ادامه داد: این نهاد ایجاد شده وظیفه دارد برای تولید شبکه ماهواره‌ای و بهره‌برداری از آن در کشور موفق شود و این موضوع نسبتا جدیدی است. اگرچه ما کار را در یک دامنه کوچک آغاز می‌کنیم اما ایده این است که کار را در یک مقیاس متفاوت ارائه دهیم. جاه‌طلبی‌ها چه در سطح کشور و منطقه و چه در سطح بین‌المللی برای چنین کاری بسیار بزرگ است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar