نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

ساخت خانه‌های ۱۰۰۰ دلاری با الهام از لانه زنبور

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ساخت خانه‌های ۱۰۰۰ دلاری با الهام از لانه زنبور

ایسنا/کرین WASP که به عنوان «چاپگر سه بعدی بی‌نهایت» نیز شناخته می‌شود، از خاک رس، گِل یا سیمان محلی برای چاپ سه بعدی خانه‌های مقرون به صرفه استفاده می‌کند. این چاپگر حتی می‌تواند از ضایعات کشاورزی استفاده کند. این سیستم اکنون برای ساخت خانه در کلمبیا استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) به تازگی یک چاپگر کرین WASP برای چاپ خانه‌های مقرون به صرفه در کلمبیا با استفاده از خاک و منابع محلی خریداری کرده است. خود چاپگر حدود ۱۸۰ هزار دلار آمریکا ارزش دارد.

به نقل از نیواطلس، بیش از یک چهارم خانوارهای کلمبیایی با کسری مسکن مواجه هستند که معادل حدود ۳.۷ میلیون نفر می‌شود و دو خانواده از سه خانواده‌ای که خانه دارند نیاز به بهبود ساختاری در خانه‌های خود دارند.


با استفاده از خاک محلی، سازمان ملل مجبور نخواهد بود مواد گران قیمت یا اختصاصی را از سرزمین‌های دور به آنجا حمل کند که این به طور قابل توجهی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

در ساخت کرین WASP از زنبور کوزه‌گر الهام گرفته شده است که یک حشره کوچک است که از گل برای ساختن لانه‌های خود استفاده می‌کند. سازمان ملل قادر خواهد بود چاپگرها را در مناطقی که به تجهیزات ساخت و ساز معمولی و گران‌قیمت دسترسی محدودی دارند، راه‌اندازی کند، در حالی که از خاک محلی برای چاپ خانه‌هایی برای نیازمندان استفاده می‌کند.

چاپ سه‌بعدی خانه‌ها مفهوم جدیدی نیست. ولف رنچ (Wolf Ranch)، محله‌ای است با ۱۰۰ خانه در نزدیکی آستین، تگزاس که از سال ۲۰۱۸ در حال تکمیل شدن است. شرکت مسؤول این شهرک، آیکون (Icon) نام دارد که از چاپگر ولکان (Vulcan) خود برای چاپ خانه‌های جدید بر روی صفحات بتنی موجود استفاده کرده است.


ولکان ۱۳.۷ متر عرض و نزدیک به پنج تن وزن دارد. خانه‌های تازه چاپ شده در ولف رنچ قیمتی در محدوده ۴۵۰ هزار دلار دارند.

در حالی که این نوع فناوری فوق‌العاده است و بادوام‌تر از خانه‌های سنتی به شمار می‌رود، اما حمل و نقل، راه‌اندازی و ساخت با چاپگرهایی مانند ولکان در مکان‌های دورافتاده و بدون زیرساخت بسیار دشوار است.


یک چاپگر WASP از یک داربست «دلتا» استفاده می‌کند که بسیار متنوع است و می‌تواند حتی در زمین‌های ناهموار قرار گیرد. این فناوری می‌تواند خانه‌ها را با کمتر از ۱۰۰۰ دلار چاپ کند که به طور قابل توجهی مقرون به صرفه‌تر از چوب و آجر است. حتی می‌توان چندین چاپگر را در یک الگوی لانه زنبوری به یکدیگر متصل کرد تا کل محله را به طور همزمان بسازند.

در حال حاضر هیچ صحبتی در مورد زمان شروع ساخت و ساز وجود ندارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره