تلاش دانشمندان برای کشف مسیر ایمن دستیابی به قمر اروپا

آنا
تلاش دانشمندان برای کشف مسیر ایمن دستیابی به قمر اروپا

آنا/  به نظر می‌رسد متخصصان ناسا توانسته‌اند راه‌های ایمنی را برای بررسی و کاوش قمر مهم سیاره مشتری بیابند.

به نقل از یونیورس‌تودی، هر مأموریتی به مشتری و قمر‌های آن باید با تشعشعات عظیم غول گازی مقابله کند و به همین دلیل، فقط یک الگوی مداری عاقلانه و اقدامات حفاظتی صورت گرفته برای داخل فضاپیما می‌تواند کپسول فضایی را ایمن نگه دارد.

قمر اروپا به دلیل وجود اقیانوس‌های زیرسطحی و احتمال وجود شرایط مناسب برای حیات، مورد توجه دانشمندان و محققان قرار دارد.

محققان تاکید می‌کنند، با رعایت تمام این موارد باز هم تشعشعات قدرتمند هستتد که طول عمر ماموریت را تعیین می‌کنند.

با این حال، محققان ممکن است راهی برای نزدیک شدن به حداقل یکی از قمر‌های مشتری بدون مواجهه با آن تشعشع پیدا کرده باشند.

زمانی که ناسا در سال ۲۰۱۱ ماموریت جونو خود را به سمت مشتری پرتاب کرد، می‌دانست که فضاپیمای خود را به محیط پرتو‌های شدید می‌فرستد. تابش مشتری توسط میدان مغناطیسی آن تولید می‌شود که ۳۰ هزار برابر قوی‌تر از زمین است. میدان مغناطیسی ذرات باردار از محیط مشتری را می‌گیرد و آنها را شتاب می‌دهد تا کمربند‌های تشعشعی قدرتمند خود را ایجاد کند.

جونو یک مدار قطبی بیضوی به دور مشتری را دنبال می‌کند و برای مدتی در پرتو‌های خطرناک فرو می‌رود و سپس آن را پشت سر می‌گذارد. حساس‌ترین لوازم الکترونیکی جونو در داخل یک طاق تیتانیومی است که برای مقاومت در برابر تشعشعات تا زمانی که ممکن است طراحی شده است.

محققان شرح می‌دهند، اروپا به خاطر سطح یخی و وجود آب مایع زیر آن، به عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای جستجوی حیات در منظومه شمسی شناخته می‌شود، اگرچه یکی از چالش‌های اصلی در سفر به اروپا، تابش شدید و خطرناک ناشی از میدان مغناطیسی مشتری است.

متخصصان ناسا باور دارند، انتخاب مسیر مناسب برای رسیدن به اروپا می‌تواند تأثیر زیادی بر میزان تابش دریافتی داشته باشد. مسیر‌هایی که از تشعشعات دورتر هستند، می‌توانند خطرات تابش را کاهش دهند. علاوه‌براین، زمان‌بندی مأموریت نیز می‌تواند بر میزان تابش تأثیر داشته باشد. برنامه‌ریزی سفر در زمانی که فعالیت‌های خورشیدی کم‌تر است، می‌تواند تابش دریافتی را کاهش دهد و به موفقیت بررسی اروپا و شرایط حیات آن کمک کند.