نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
علم و تکنولوژی

نگاهی به اولین موشک چندبار مصرف چین برای رقابت با اسپیس‌ایکس

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نگاهی به اولین موشک چندبار مصرف چین برای رقابت با اسپیس‌ایکس

ایسنا/اولین موشک پیشران مایع چین که از فولاد ضد زنگ ساخته شده است، در حالی با ۹۰۰ تن نیروی رانش موفق شد به ارتفاع ۱۰ کیلومتری برسد و پس از ۲۰۰ ثانیه پرواز با موفقیت فرود بیاید که به عنوان اولین موشک چندبار مصرف این کشور برای رقابت با شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس شناخته می‌شود.

 شرکت فضایی «لند اسکیپ»(LandSpace) مستقر در پکن، توسعه دهنده موشک قابل استفاده مجدد ژوکو-۳(Zhuque-۳) الهام گرفته از موشک‌های قابل استفاده مجدد شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس(SpaceX) است که به تازگی یک پرواز آزمایشی برخاست و فرود عمودی را با رسیدن به ارتفاع ۱۰ هزار متری تکمیل کرده است.

این پرواز که ۲۰۰ ثانیه به طول انجامید، شامل احتراق مجدد موتور برای اولین بار بود که بخش مهمی از مرحله کاهش سرعت موشک برای فرود و بازیابی است.

این آزمایش در مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان(Jiuquan) در شمال غربی چین انجام شد و پیشرفتی بزرگ برای بخش فضای تجاری رو به رشد چین محسوب می‌شود که هدف آن توسعه فضاپیماهای با ظرفیت بالا، کم‌هزینه و تناوب پرتاب بالاست.

این پرواز آزمایشی شامل صعود، خاموش شدن موتور، سُر خوردن در حالت خاموش، راه اندازی مجدد موتور در حین پرواز و فرود نرم بود که همه شاخص‌های عملکردی مورد انتظار برآورده شد.

گامی حیاتی برای ژوکو-۳

دای ژنگ(Dai Zheng) رهبر پروژه ژوکو-۳ اظهار داشت که قطع و راه اندازی مجدد موتور در حین پرواز و همچنین سایر فناوری‌های حیاتی مانند هدایت و کنترل مشترک و فرود دقیق در این آزمایش با موفقیت انجام شد.

ژنگ به رسانه دولتی چین توضیح داد که این آزمایش گامی مهم به سوی پرتاب‌های فضایی کم‌هزینه و متناوب است.

وی افزود: ما این فناوری‌های اصلی را تأیید کرده‌ایم و پایه‌ای محکم برای پرواز و بازیابی موشک گذاشته‌ایم.

یک مهندس از تیم توسعه ژوکو-۳ گفت که این آزمایش پیش از این سه بار به تعویق افتاده بود، اما در نهایت فراتر از انتظارات عمل کرد.

او که به صورت ناشناس مصاحبه کرده بود، گفت، البته با این حال، فناوری‌های ما هنوز به طور قابل توجهی از رهبران صنعتی مانند شرکت اسپیس‌ایکس عقب هستند و چین ممکن است موشکی مانند «فالکون ۹» را در پنج سال آینده و موشکی مثل استارشیپ را تا ۲۰ سال آینده داشته باشد. وی گفت ما باید سخت کار کنیم تا به آنها برسیم.

موشک آزمایشی چین یک موشک با سوخت اکسیژن مایع تک مرحله‌ای با قطر ۳.۳۵ متر و طول ۱۸.۳ متر است. این موشک از ساختار بدنه فولاد ضد زنگ با استحکام بالا استفاده می‌کند.

به گفته شرکت لند اسکیپ، این آزمایش، چندین فناوری کلیدی را برای موشک‌های قابل استفاده مجدد با موفقیت تأیید کرد و پایه‌های اولیه پرواز و بازیابی موشک ژوکو-۳ را پی‌ریزی کرد.

شرکت لند اسکیپ

شرکت لند اسکیپ در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد. این شرکت در ابتدا یک موشک سوخت جامد به نام ژوکو-۱(Zhuque-۱) را توسعه داد که در تنها پرواز خود نتوانست به مدار برسد.

پس از آن، این شرکت تمرکز خود را روی موشک ژوکو-۲(Zhuque-۲) با سوخت متان و اکسیژن مایع معطوف کرد. اولین پرواز ژوکو-۲ در دسامبر ۲۰۲۲ با شکست مواجه شد، اما در سال ۲۰۲۳ دو بار با موفقیت به مدار رسید.

این شرکت یکی از چندین شرکت در چین است که بر روی ساخت موشک‌های قابل استفاده مجدد کار می‌کند. البته این آزمایش اخیر بالاترین ارتفاعی نبود که توسط یک سازمان چینی به دست آمده است، چرا که یک موشک چینی دولتی موسوم به SAST در ماه ژوئن به ارتفاع ۱۲ کیلومتری رسید.

سازندگان موشک SAST در حال برنامه‌ریزی یک پرواز آزمایشی در ارتفاع ۷۰ کیلومتری هستند.

چین قصد دارد از موشک‌های قابل استفاده مجدد و سکوهای فضایی جدید برای پرتاب‌های فضایی روزافزون خود استفاده کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره