نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

بیمار مبتلا به ALS با ذهن خود موفق به کنترل دستیار صوتی، خرید اینترنتی و پخش ویدیو شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
بیمار مبتلا به ALS با ذهن خود موفق به کنترل دستیار صوتی، خرید اینترنتی و پخش ویدیو شد

ایسنا/ یک بیمار مبتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک(ALS) با استفاده از یک تراشه مغزی و تنها با فکر کردن توانست دستیار صوتی الکسا را کنترل کند، به خرید اینترنتی بپردازد و ویدیوهای دلخواه خود را پخش کند.

یک نوآوری پیشگامانه به یک مرد مبتلا به یک بیماری عصبی این امکان را داده است که فقط با استفاده از ذهن خود به دستیار صوتی هوشمند شرکت آمازون موسوم به الکسا(Alexa) فرمان دهد.

این فناوری نوآورانه که شامل یک ایمپلنت مغزی کوچک است، به بیمار اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های روزانه خود را مدیریت کند و بدون تلاش فیزیکی به این سرگرمی‌ها دسترسی داشته باشد.

روز گذشته شرکت سینکرون(Synchron) که توسعه دهنده رابط‌های مغز و رایانه(BCI) است، این پیشرفت را اعلام و فاش کرد که یک بیمار ۶۴ ساله مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک(ALS) به نام مارک اکنون با بهره‌گیری از تراشه مغزی آنها می‌تواند دستگاه‌های الکترونیکی را کنترل کند و حتی بدون نیاز به بلند کردن یک انگشت خود به خرید آنلاین بپردازد.

این فناوری شگفت‌انگیز توسط یک ایمپلنت کوچک که در یک رگ خونی در سطح مغز این مرد قرار داده شده، ممکن شده است.

این بیمار با استفاده از این ایمپلنت می‌تواند به صورت ذهنی روی نمادهای تبلت ضربه بزند و به او امکان دسترسی به طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های الکسا را ​​می‌دهد.

در این نقطه عطف اولین بار است که از رابط مغز و رایانه برای تعامل با فناوری خانه هوشمند استفاده شده است و پتانسیل پلتفرم نوآورانه شرکت سینکرون را به نمایش می‌گذارد.

عصر جدیدی از استقلال برای بیماران ALS

بیماری ALS یک بیماری عصبی است که به تدریج عضلات را ضعیف می‌کند و منجر به فلج کامل می‌شود و بیماران را به طور فزاینده‌ای برای نیازهای روزانه خود به دیگران وابسته می‌کند. برای مارک، این فناوری جدید حس کنترل و استقلال را به زندگی او بازگردانده است.

وی می‌گوید: این که بتوانم جنبه‌های مهم محیط خود را مدیریت کنم و به سرگرمی‌ها دسترسی داشته باشم، استقلالی را که در حال از دست دادن آن هستم، به من باز می‌گرداند.

فناوری BCI به او اجازه می‌دهد تا کارهایی را انجام دهد که در غیر این صورت غیرممکن بود. کارهایی نظیر برقراری تماس ویدیویی، پخش موسیقی، کنترل چراغ‌ها و حتی خواندن کتاب و همه اینها را فقط با فکر کردن به آنچه می‌خواهد انجام دهد، انجام می‌دهد.

مارک با تمرکز و هدایت افکار خود روی الکسا می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را بدون هیچ تلاش فیزیکی انجام دهد و به دیگرانی که از شرایط مشابه رنج می‌برند، امید دهد.

به گفته شرکت سینکرون، این آزمایش نشان می‌دهد که چگونه مردم می‌توانند روزی خانه‌های هوشمند خود را بدون تکیه بر دستورات صوتی یا صفحه نمایش لمسی کنترل کنند. در عوض، سیگنال‌هایی که مستقیماً از مغز ارسال می‌شوند، می‌توانند دستگاه‌های سازگار با الکسا مانند دوربین‌ها، دوشاخه‌ها و ترموستات‌ها را مدیریت کنند.

این سیستم آماده است تا نحوه تعامل افراد با تحرک محدود با فناوری‌های موجود در خانه‌های خود را متحول کند.

روش کاشت BCI

رابط مغز و رایانه شرکت سینکرون از طریق یک روش زیر جلدی کم‌تهاجمی کاشته می‌شود.

این دستگاه از طریق ورید ژوگولار در رگ خونی روی سطح قشر حرکتی مغز قرار می‌گیرد.

این دستگاه پس از کاشت، هدفِ حرکتی مغز را تشخیص داده و به صورت بی‌سیم منتقل می‌کند. هدف این فناوری بازگرداندن توانایی افراد مبتلا به فلج شدید برای کنترل وسایل شخصی با مکانیزم اشاره و کلیک است تا دیکر نیازی به حرکت فیزیکی نباشد.

نگاهی اجمالی به آینده رابط‌های مغز و رایانه

ایده ادغام مغز انسان با فناوری، جدید نیست و چندین شرکت در حال رقابت برای توسعه رابط‌های مغز و رایانه هستند که می‌تواند زندگی بسیاری از مردم را متحول کند. به عنوان مثال شرکت نورالینک(Neuralink) متعلق به ایلان ماسک یکی از این شرکت‌هاست که در این زمینه به پیشرفت‌های خوبی رسیده است.

نورالینک در اوایل سال جاری با موفقیت یک تراشه مغزی را در مردی که پس از یک حادثه غواصی فلج شده بود، کاشت و به او اجازه داد رایانه‌اش را با ذهن خود کنترل کند.

ایلان ماسک درباره پتانسیل فناوری نورالینک می‌گوید این فناوری می‌تواند یک روز به افراد فلج کمک کند تا کنترل محیط خود را دوباره به دست بگیرند.

وی همچنین در ماه ژوئیه فاش کرد که این استارت‌آپ با دومین بیمار آزمایشی خود که قبلاً از تراشه مغزی برای اجرای بازی رایانه‌ای محبوب Counter-Strike ۲ استفاده کرده است، در حال پیشرفت است.

توانایی بیمار دوم برای کنترل از راه دور ماوس بر روی لپ‌تاپ خود، نگاهی اجمالی به آینده تعامل دیجیتال از طریق فکر ارائه می‌کند.

تام آکسلی(Tom Oxley) بنیان‌گذار و مدیرعامل سینکرون می‌گوید: در حالی که بسیاری از سیستم‌های خانه هوشمند به صدا یا لمس متکی هستند، ما سیگنال‌های کنترلی را مستقیماً از مغز ارسال می‌کنیم و بیماران می‌توانند با دستگاه‌های موجود در خانه خود، بدون نیاز به صدا زدن آنها و تنها با استفاده از افکار خود ارتباط برقرار کنند.

همکاری بین فناوری پزشکی و دستیارهای دیجیتالی مانند الکسا می‌تواند راه را برای عصر جدیدی در مراقبت‌های بهداشتی و اتوماسیون خانگی هموار کند. این نوآوری‌ها برای افرادی که دارای معلولیت هستند، کیفیت زندگی بالاتر و استقلال بیشتر را نوید می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد تا با محیط اطراف خود به روش‌هایی که قبلا غیرممکن تصور می‌شد، تعامل داشته باشند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar