نماد آخرین خبر

تولید بومی داروهای وارداتی با پلتفرم نوآورانه توسط فناوران کشور

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تولید بومی داروهای وارداتی با پلتفرم نوآورانه توسط فناوران کشور

ایسنا/یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تمرکز بر بومی‌سازی فناوری و تولید داروهای نوین، در حال تولید نوعی «قرص‌های لیوفیلیزه» با استفاده از پلتفرمی نوآورانه هستند که تا پیش از این تنها در چند کشور خاص تولید می‌شد.

 حمیدرضا متصدی‌زاده سرخ‌بیدی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، گفت: ما در مجموعه خود روی پلتفرمی نوآورانه و دارویی خاص کار می‌کنیم که در بازار جهانی در این پلتفرم حدود ۲۰ محصول عرضه شده است و ما با هدف بومی‌سازی دو داروی وارداتی، تحقیقاتی انجام دادیم.

وی با بیان اینکه تمرکز خود را بر روی قرص‌های لیوفیلیزه معطوف کردیم، اظهار کرد: این فرم از دارو در کمتر از سه ثانیه در دهان حل شده و سرعت جذب بالایی دارد.  لیوفلیزه فرآیندی است که به‌طور گسترده برای خشک کردن و بهبود پایداری انواع محصولات دارویی ازجمله ویروس‌ها، واکسن‌ها، پروتئین‌ها، پپتیدها یا حامل‌های کلوئیدی مانند لیپوزوم‌ها، نانوذرات و نانوامولسیون‌ها استفاده می‌شود.

متصدی‌زاده سرخ‌بیدی اضافه کرد: این فرآیند به نسبت آهسته و گران بوده و برای محصولات با ارزش افزوده بالا مناسب است و ما در سال ۱۴۰۰ با ایده محوری تولید قرص‌های لیوفیلیزه کار خود را آغاز کردیم و در سال ۱۴۰۱ نمونه اولیه قرص لیوفیلیزه دسموپرسین که در بازار ایران با نام تجاری "مینیرین ملت" موجود بوده و از کشور انگلستان وارد می‌شود، ساخته شد.

به گفته وی، این مجموعه توانست تحقیق و توسعه محصولات قرص لیوفیلیزه دسموپرسین، قرص لیوفیلیزه بوپرنورفین، ویال تزریقی مولتی ویتامین با برند خارجی سولوویت و قطره خوراکی لاکتاز را تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ تکمیل و نگارش CTD  این محصولات را آغاز کند. همچنین این شرکت برای دو محصول قرص لیوفیلیزه دسموپرسین و ویال تزریقی مولتی ویتامین نیز تاییدیه دانش‌بنیان نوپا را در فروردین ۱۴۰۳ دریافت کرده است.

وی افزود: این داروها کاربردهای خاصی داشته و برای سلامتی انسان‌ها بسیار مفید هستند. ما در تلاشیم تا با بومی‌سازی این پلتفرم و تولید داروهای نوین، گامی مهم در جهت ارتقای سلامت جامعه و خودکفایی کشور برداریم.

متصدی‌زاده سرخ‌بیدی در خصوص بزرگترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه، بیان کرد: در مجموعه خود، با تکیه بر دانش و تخصص‌مان و با بهره‌گیری از پتنت‌های موجود، موفق به توسعه نوعی از "قرص‌های لیوفیلیزه" شدیم که تا پیش از این تنها در چند کشور خاص تولید می‌شد. تبدیل علم دانشگاهی به محصولی کاربردی، بزرگترین دستاورد مجموعه ماست و ما به این مهم افتخار می‌کنیم که توانسته‌ایم گامی در جهت ارتقای دانش و فناوری کشور برداریم.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، وی تاکید کرد: این دستاورد حاصل تلاش شبانه‌روزی و تعهد بی‌وقفه تمامی اعضای مجموعه ماست و ما مصمم هستیم که در مسیر نوآوری و خلق محصولات جدید گام برداریم و سهم خود را در پیشرفت کشور ایفا کنیم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره