هوش مصنوعی، تفکر انتقادی را از بین میبرد

ایسنا/ پژوهشگران انگلیسی معتقدند که استفاده دانشجویان از هوش مصنوعی به منزله ناقوس مرگ برای تفکر انتقادی است.
دانشگاههای انگلستان اخیرا هشدار دادند که ۹۲ درصد دانشجویان از هوش مصنوعی استفاده میکنند و این برای دانشگاهها که قرنها خود را مخزن دانش و حقیقت میدانستند، ناگوار است. فروپاشی زمانی آغاز شد که دیگر کسی برای کارشناسان ارزش قائل نشد، تفکر انتقادی تضعیف شد و گفتمان عمومی به حالت دوقطبی درآمد.
به نقل از گاردین، منابع سنتی دانش به طور فزایندهای در حال رد شدن هستند. کتابها، مقالات، مجلات و رسانههای قدیمی با پیشرفتهای صورتگرفته در ارائه و بازیابی اطلاعات، به ویژه از طریق اپلیکیشنها و رسانههای اجتماعی به چالش کشیده میشوند. به عنوان مثال، فهرستهای مطالعه تنظیمشده برای استفاده دانشگاهیان در پژوهش اغلب توسط دانشجویان نادیده گرفته میشوند و جستوجو در «گوگل» جای آنها را میگیرد. اگر دانشجو از آنچه میخواند خوشش نیاید، میتواند به سادگی به گوگل روی بیاورد. الگوریتمها میتوانند دانشجویان را به جهتهای غیرمنتظره بفرستند و اغلب آنها را از سختگیری تحصیلی به سمت منابع غیر دانشگاهی منحرف میکنند.
دسترسی ۲۴ ساعته دانشجویان به مطالب آموزشی اهمیت دارد اما دانش در حال تبدیل شدن به یک محتوای ساده است. با لمس یک دکمه، اطلاعات به صورت آنلاین در دسترس قرار میگیرد و تعداد زیادی خروجی برای انتخاب وجود دارد. ممکن است کمیت وجود داشته باشد اما لزوما با کیفیت همراه نیست. هوش مصنوعی، غذای ساده نهایی است.
این موضوع، پرسشهای اساسی را نه تنها درباره منظور ما از دانش مطرح میکند، بلکه نقش آموزش و پرورش و دانشگاهیان در آینده را نیز برجسته میسازد. مزایای هوش مصنوعی در حوزه علوم، اقتصاد یا ریاضیات قابل قدردانی هستند زیرا حقایق را اغلب نمیتوان انکار کرد اما درباره علوم انسانی و حوزه اجتماعی که بسیاری از موضوعات آنها قابل بحث هستند، چطور؟
پروفسور «اندرو موران»(Andrew Moran) استاد «دانشگاه متروپولیتن لندن»(London Met) گفت: ما به سرعت در حال از دست دادن موقعیت خود در برابر تغییرات عمیق اجتماعی هستیم که در صورت عدم واکنش سریع میتوانند پیامدهای غیر قابل تصوری را برای دانشگاهها داشته باشند.
دکتر «بن ویلکینسون»(Ben Wilkinson) استاد «دانشگاه شفیلد»(Sheffield University) گفت: به عنوان یک مدرس دانشگاه در حوزه علوم انسانی که در آن مقالات یک وسیله کلیدی برای ارزیابی هستند، از شنیدن افزایش انفجاری استفاده از هوش مصنوعی تعجب نمیکنم. هوش مصنوعی به طور تهاجمی توسط شرکتهای فناوری به عنوان کالایی برای صرفهجویی در زمان تبلیغ میشود و گفتمان گستردهتر نیز تنها این دیدگاه را بدون زیر سؤال بردن محدودیتها و اخلاق هوش مصنوعی تقویت میکند.
اگرچه هوش مصنوعی ممکن است در چندین زمینه آکادمیک مانند نوشتن گزارشهای پایه و انجام دادن تحقیقات اولیه سودمند باشد اما استفاده از آن توسط دانشجویان برای نوشتن مقاله نشاندهنده بیارزش کردن موضوعات علوم انسانی و درک نادرست از تفکر انتقادی در رشتههایی مانند تاریخ، ادبیات و فلسفه است.
وقتی از هوش مصنوعی میخواهیم مقاله بنویسد، صرفا کار را برونسپاری نمیکنیم، بلکه تفکر و توسعه آن را برونسپاری میکنیم که با گذشت زمان فقط ما را گیجتر میکند و هوش ما را کاهش میدهد.
ویلکینسون افزود: در عصر فناوری که ما اغلب نسبت به یک محصول و نه فرآیند تولید آن وسواس داریم، جای تعجب نیست که ارزش واقعی نوشتن نادیده گرفته شود. دانشجویان به سادگی نشانهها را از دنیایی میگیرند که ارتباط خود را با ارزش بیبدیل خلاقیت و تفکر انتقادی انسانی از دست میدهد.