logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
علم و تکنولوژی

افزایش 100 برابری ذرات معلق در هوا با سرفه های شدید

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
افزایش 100 برابری ذرات معلق در هوا با سرفه های شدید

سيناپرس/ بررسي هاي جديد محققاني از کشورهاي استراليا و انگليس نشان مي دهد که دستورالعمل هاي فعلي بيمارستان ها براي جلوگيري از عدم آلوده شدن کارکنان به عفونت هاي منتقله از راه هوا، به اندازه کافي قوي نبوده و نياز به بازنگري دارند.
 بر اساس تحقيقات جديد محققان بين المللي، دستورالعمل هاي بيمارستاني فعلي مربوط به «اقدامات احتياطي خاص در برابر آئروسل ها» که اجراي آن ها را فقط هنگام استفاده از روش هاي اکسيژن درماني براي بيماران کوويد-19 مجاز مي شمرند، مي توانند باعث آسيب پذيري بالاي کارکنان و بيماران حاضر در بخش هاي مختلف بيمارستاني در مقابل ويروس کرونا شده و نگراني ها را در مورد ايمني افراد افزايش دهند.

يافته هاي اين مطالعه نشان داده اند که فعاليت هاي تنفسي مانند سرفه و تنفس عميق، منبع اصلي انتشار ذرات آئروسل در هواي بيمارستان هستند و اين امکان را را فراهم مي آورند که کارکنان مراقبت هاي بهداشتي را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار دهند.
محققان فوق از بيمارستان سلطنتي ادينبورگ اسکاتلند، دانشگاه سيدني، دانشگاه نيو ساوت ولز استراليا و بيمارستان باث انگلستان براي انجام پژوهش خود، از مشارکت افراد داوطلب سالم و نه بيماران آلوده به ويروس کرونا براي توليد آئروسل يا همان ذرات معلق در هوا استفاده کرده اند.

آن ها اظهار داشته اند يافته هاي آن ها مي تواند تا حدي توضيح دهد که چرا کارکنان شاغل در بخش هايي که فقط از ماسک جراحي استفاده مي کنند، دو تا سه برابر بيشتر از افرادي که در ICU مشغول کار بوده و از تجهيزات حفاظتي مانند ماسک هاي تنفسي N95 / FFP3 استفاده مي کنند، دچار عفونت و بستري در بيمارستان مي گردند.

در اين پژوهش از داوطلبان خواسته شد در محيط هاي طراحي شده براي آزمايش و براي شبيه سازي وضعيت بيماران مبتلا به عفونت هاي تنفسي مانند کوويد-19، فعاليت هاي تنفسي مختلف از جمله تنفس آرام و شديد، صحبت، فرياد، سرفه و ورزش را انجام دهند.

بررسي نتايج اين فعاليت هاي تنفسي نشان داد که افزايش فعاليت تنفسي (مانند سرفه و تنفس عميق) که در بيماران مبتلا به کرونا بسيار شايع است، آئروسل يا ذرات معلق در هوا را تا بيش از 100 برابر افزايش مي دهد!
داوطلبان سپس آزمايش هاي فوق را هنگام دريافت اکسيژن درماني که معمولاً براي بيماران بستري شده کوويد-19 حاد استفاده مي شود، تکرار کردند. در اين مرحله، ابتدا اکسيژن با جريان زياد به داخل بيني هدايت مي شد و سپس اين کار از طريق ماسک صورت انجام مي گرديد. نتايج نشان داد که در اين حالت، نه تنها تعداد ذرات آئروسل افزايش نمي يابد بلکه از تعداد آن ها حين فعاليت هاي تنفسي کاسته مي شود.

به گفته مجريان اين پژوهش، در دستورالعمل هاي فعلي بيمارستان ها، کارکنان مراقبت هاي بهداشتي که مأمور مراقبت از بيماران عادي کوويد-19 که سرفه مي کنند و مشکل تنفسي دارند، هستند فقط لازم است از وسايل محافظتي که از قطرات بزرگ تر محافظت مي کنند، استفاده شود.

اين در حالي است که ماسک هاي جراحي براي محافظت در برابر اين حجم از آئروسل بيمارستاني کافي نبوده و از عبور ذرات آئروسل از لبه هاي ماسک و استنشاق آن ها جلوگيري نمي کنند. لذا در چنين حالتي بايد از ماسک هاي تنفسي N95 / FFP3 که تنگ تر هستند و فيلتر بهتري دارند، بهره برد.

علاوه بر اين، به گفته اين متخصصان، «مطالعه ما همچنين به اهميت حفظ فاصله اجتماعي، داشتن تهويه عالي در ساختمان ها و حمل و نقل، حضور در خارج از خانه و استفاده از ماسک هاي اثربخش تاکيد دارد».

اين پژوهشگران بين المللي که يافته هاي خود را در نشريه Anaesthesia منتشر کرده اند، ارزيابي مجدد دستورالعمل هاي بيمارستاني را براي محافظت بهتر از کارکنان، بيماران و همه کساني که در خط مقدم مبارزه با کوويد-19 هستند، لازم برشمرده اند».

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره