logo

ترکاشوند: بساط بازیکن سالاری باید جمع شود

منبع
مهر
بروزرسانی
ترکاشوند: بساط بازیکن سالاری باید جمع شود

مهر/ کارشناس والیبال ایران معتقد است با تشکیل همزمان دو تیم ملی والیبال نه تنها بازیکن سازی صورت می‌گیرد بلکه بساط بازیکن سالاری هم جمع می‌شود و این می تواند به والیبال ایران کمک کند.
تیم ملی والیبال ایران در مجموع ۱۲ مسابقه خود از لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ در دو دیدار مقابل آمریکا و هلند به برتری رسید و در ۱۰ مسابقه دیگر شکست خورد. به این ترتیب در پایان مرحله مقدماتی در جایگاه پانزدهم قرار گرفت و به کار خود پایان داد.
بازیکنان باید سرشان را بالا بگیرند
محمد ترکاشوند درباره ارزیابی‌اش از عملکرد تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌های والیبال گفت: عملکرد تیم ملی در لیگ ملت‌ها رضایت بخش نبوده و بازیکنان تیم هم از این موضوع ناراحت هستند و احساس شرمندگی می‌کنند که به نظرم نباید این اتفاق رخ بدهد. بازیکنان باید سرشان را بالا بگیرند، آن‌ها زحمت خودشان را کشیدند. متأسفانه مقصر این نتایج حاصل برنامه‌ریزی‌های غلطی بوده که در نهایت والیبال را به این سمت کشاند. مردم از نتایج تیم ملی راضی نیستند. البته در هفته آخر شرایط کمی متفاوت بود و تیم ملی برابر آمریکا و هلند پیروز میدان شد. با این دو پیروزی شور و هیجان به والیبال ایران برگشت، هر چند که موقتی بود و دوباره با دو شکست پایانی تیم ملی در لیگ ملت‌ها، موجی از ناکامی و ناامیدی به والیبال سرازیر شد.
در دوره قبل به والیبال ایران خیانت شد
باید دو تیم ملی همزمان تشکیل شود

وی گفت: مردم هم از نتایج تیم ملی خوشحال و راضی بودند و مسئولان هم به همین نتایج موقت فکر می‌کردند و به فکر این روزهای والیبال نبودند در نهایت این نتایج رقم خورد. الان هم تقوی ریاست فدراسیون والیبال را برعهده گرفته او هیچ نقشی در رقم خوردن این نتایج نداشته و باید به او فرصت داد. او مدیر جوانی است که یک سری ایده‌ها دارد و باید به او زمان داد و همه به او کمک کنیم. نباید اشتباهات گذشته تکرار شود. باید دو تیم ملی همزمان شکل بگیرد و به مسابقات مختلف اعزام شوند. این دو تیم نباید با هم اختلاف زیادی داشته باشند که اگر هر زمانی بازیکنی نتوانست در ترکیب اصلی قرار بگیرد، بلافاصله بدون نگرانی بازیکن دیگری جایگزین آن شود.
مربی پروازی به درد والیبال ایران نمی‌خورد
سرمربی تیم والیبال سایپا گفت: باید هدایت تیم ملی را به یک مربی بزرگ و درجه یک بسپارند. در کنار او از مربیان ایرانی هم استفاده کنند. با توجه به اینکه یک فرصت چهار ساله پیش روی ماست باید یک مربی با قرارداد درازمدت به ایران بیاید، اگر قرار باشد مربی تنها یک ماه به ایران بیاید دردی از تیم ملی دوا نمی‌کند. سرمربی تیم ملی باید لیگ را به دقت رصد کند و از دل لیگ بازیکنان خوب را گلچین کند و با تشکیل دو تیم ملی همزمان تمرینات را پیگیری کند. برگزاری اردوهای بلندمدت توسط سرمربی خارجی طراز اول باعث می‌شود آینده خوبی در انتظار تیم ملی باشد.
تشکیل دو تیم ملی بازیکن سالاری را از بین می‌برد
ترکاشوند عنوان کرد: اگر تمامی این اتفاقات رخ دهد باز هم والیبال ایران به سطح اول دنیا برمی‌گردد. ما الان از لحاظ رنکینگی شرایط خوبی نداریم اما می‌توانیم همه این ناکامی‌ها را جبران کنیم. اگر دو تیم ملی به صورت همزمان تشکیل شود نه تنها بازیکن سازی صورت می‌گیرد بلکه بازیکن سالاری هم از بین می‌رود. ولاسکو تفکرات خوبی در والیبال ایران پیاده کرد اما در همان زمان این تفکرات به ضرر برخی اشخاص بود و جلوی آن را گرفتند. رئیس سابق فدراسیون هم از این موضوع استقبال کرد، او دوست نداشت بازیکن تیم ملی که برای خودش اسم و آوازه‌ای دست و پا کرده بود در این سیستم قرار بگیرد و در نهایت چنین آسیب‌های جدی به والیبال ایران وارد شد.
وی افزود: درست است که اوج والیبال ایران در دوره قبل رقم خورد و بازیکنان بازی‌های خوبی به نمایش گذاشتند اما لطمات جبران ناپذیری هم در والیبال ایران به وجود آمد. بازیکن سالاری در دوره قبلی در والیبال ایران شکل گرفت و همین موضوع باعث شد بازیکنان هر طوری که دوست دارند رفتار کنند. این مسائل اصلاً زیبنده والیبال ایران نبود؛ امیدوارم مسیر درست را انتخاب کنیم و شرایط بهتر شود.
بازیکنان ایران هم فهمیده بودند
ترکاشوند در مورد انتخاب پائز و مطرح کردن سرمربی طراز اول خارجی عنوان کرد: پائز شناخت کافی از والیبال ایران نداشت و انتخاب او از اصل اشتباه بود. اما در آن زمان ما به یک وحدت ملی نیاز داشتیم و باید تیم را حمایت می‌کردیم. اگر آن زمان ما می‌گفتیم او در حد و اندازه تیم ملی نیست، بازیکنان خودشان دیگر سرمربی تیم را نمی‌پذیرفتند. وقتی هم تیم با همچنین سرمربی وارد مسابقات شد، بازیکنان خودشان به این باور رسیدند که او در حد و اندازه تیم ملی نیست و توانمندی ندارد. مشکلات هم خیلی سریع عیان شد و نتیجه‌اش را هم دیدیم.
جامعه تنها مربی خارجی را به رسمیت می‌شناسد
کارشناس والیبال گفت: در حال حاضر تیم‌های جوانان و نوجوانان ما نتایج بسیار خوبی کسب می‌کنند و قهرمان جهان و آسیا شدند. این اتفاق با مربیان ایرانی رقم خورده است. مربیان ایرانی هم دانش بسیار خوبی دارند و حتی از لحاظ کچینگ از خیلی از مربیان بالاتر و توانمندتر هستند، ولی الان جامعه ما مربیان خارجی را بیشتر می‌پذیرند. وقتی این اتفاق رخ داده باید به آن احترام بگذاریم و یک مربی درجه یک را جذب کنیم تا بتواند چهار سال روی این تیم کار کند. البته که باید امکانات نرم افزار و سخت افزاری خوبی هم در اختیار او بگذاریم و اجازه بدهیم با تفکرات خودش جلو برود و در کنار او از مربیان ایرانی بهره ببریم.
آینده والیبال ایران امیدوارکننده است
ترکاشوند خاطرنشان کرد: به لحاظ روحی و روانی بازیکنان تیم ملی هم به خاطر این باخت‌ها آسیب دیدند آن‌ها هم باید کارشناسی شوند و با آن‌ها صحبت کنند تا دوباره به شرایط ایده‌آل برگردد. البته که این موضوع زمان بر است. با این حال آینده خوبی در انتظار تیم ملی است چرا که بازیکنان پتانسیل دارند و چند پاسور خوب هم به تیم اضافه شدند و تا چهار سال آینده می‌توانند به تیم ملی کمک کنند به شرطی که به نحو احسن از آن‌ها استفاده شود و انگیزه را برای آن‌ها ایجاد کنیم. ما در حال تغییر نسل هستیم و نیاز به زمان و صبوری داریم.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره