نماد آخرین خبر

مناقشه چین و آمریکا در المپیک بر سر دوپینگ

منبع
مهر
بروزرسانی
مناقشه چین و آمریکا در المپیک بر سر دوپینگ

مهر/ شناگر آمریکایی معتقد است کمیته بین المللی ضددوپینگ در پرونده مربوط به شناگران چینی عملکرد شفافی نداشته است.
آدام پیتی، شناگر افسانه‌ای بریتانیایی و برنده سه مدال طلای المپیک، پس از قهرمانی تیم شنای چین در بازی‌های المپیک پاریس، خواستار آزمایش‌های سختگیرانه‌تر برای دوپینگ شد. او به شبکه FRANCE ۲۴ گفت که کمبود شفافیت، اعتماد به این ورزش را زیر سوال برده است.
تیم شنای چین از زمانی که تست دوپینگ ۲۳ شناگر این کشور قبل از المپیک توکیو به دلیل استفاده از یک داروی ممنوعه مثبت اعلام شده بود، تحت نظارت شدید قرار گرفته است. اما با این حال اجازه حضور در المپیک را به دست آوردند.
پس از این اتفاق، آژانس بین المللی ضد دوپینگ (WADA) یافته‌های تحقیقات چین را که نشان می‌داد نتایج این تست دوپینگ به دلیل آلودگی در آشپزخانه یک هتل بوده است، پذیرفت.
روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داد تست دوپینگ ۲ شناگر چینی در سال ۲۰۲۲ به دلیل استفاده از استروئید ممنوعه که باز هم به آلودگی غذا نسبت داده شده بود، مثبت اعلام شد اما تعلیق موقت آنها لغو شد.
آژانس ضد دوپینگ چین (CHINADA) آمریکا را به سیاسی کردن مسائل دوپینگ متهم کرده و اظهار داشت که این روزنامه قصد دارد با چنین گزارش‌هایی ذهن و روان ورزشکاران چینی در المپیک را تحت تأثیر قرار دهد.

آدام پیتی در مصاحبه با رسانه فرانسوی FRANCE ۲۴ گفت: کمبود شفافیت به خصوص از سمت کمیته بین المللی المپیک بسیار ناامیدکننده و مشکوک است.
وی افزود: من می‌دانم که یک ورزشکار منصف چقدر سختی می‌کشد تا به چنین سطحی برسد و نمی‌خواهم ورزش را در شرایطی بگذارم که افراد با تقلب در آن موفق می‌شوند.
پیتی اظهار داشت که نمی‌خواهد یک کشور یا گروهی از افراد را به یک شکل قضاوت کند اما این دو موردی که در خصوص پرونده دوپینگ شناگران چینی منتشر شده است بسیار ناامیدکننده هستند و چنین تقلب‌هایی باید با جدیت بیشتری پیگیری و بررسی شوند.
کالیب درسل، شناگر آمریکایی که تیمش در مسابقه امدادی بعد از چین در رده دوم قرار گرفت و مدال برنز را کسب کرد اظهاراتی محتاطانه تری انجام داد.
وی گفت: ما باید به WADA اعتماد کنیم و در پاسخ به اینکه آیا احساس می‌کند با رقبای پاک مسابقه می‌دهد، افزود: گفتن چیزهای زیاد در مصاحبه‌ها می‌تواند موجب درگیر شدن ورزشکاران شود بنابراین برای من وضعیت بی‌نتیجه‌ای است و هر چه هم بگویم ثمری ندارد. به همین دلیل معتقدم آنها تیم بهتری بودند و این بی دردسر ترین نظر است.


ما را در کانال تلگرامی «کانال ورزش» دنبال کنید

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره