نماد آخرین خبر

90 روز تا پایان کابوس استقلال و پرسپولیس

منبع
ورزش 3
بروزرسانی
90 روز تا پایان کابوس استقلال و پرسپولیس

ورزش 3/ دو باشگاه استقلال و پرسپوليس به عنوان اولين گام خصوصي سازي، حداکثر تا 3 ماه ديگر در بازار سرمايه عرضه خواهند شد.
در پي تصميم وزارت ورزش مبني بر واگذاري قطعي استقلال و پرسپوليس، سهام اين دو باشگاه حداکثر در بازه زماني 2 تا 3 ماه آينده وارد فرابورس شده و پس از آن راهي بازار بورس مي شود.
مکانيزم اوليه عرضه سهام اين دو باشگاه، شبيه ساير شرکت هاي دولتي است. سهام دو تيم ابتدا در فرابورس عرضه شده تا پس از کشف قيمت، کليه سهام آن در بازار سرمايه عرضه شود تا هواداران و سرمايه گذاران براي خريد آن اقدام نمايند.
بنا بر اخباري که از وزارت ورزش به گوش مي رسد، واگذاري سرخابي ها در بازار سرمايه قطعي بوده و اين وزارت قصد ندارد حتي يک سهم از دو باشگاه را در اختيار داشته باشد و طبق برنامه اي که انديشيده شده، استقلال و پرسپوليس به طور کامل و صد در صدي در بازار بورس واگذار خواهند شد.
پس از واگذاري اين دو تيم و بنا بر قانون بازار سرمايه، هئيت مديره اين دو تيم تشکيل شده و انتخاب مديرعامل در اين دو تيم نيز بر اساس ساز و کار موجود در تمامي شرکت هايي است که اکنون در بازار بورس حضور دارند. 
قرار است تا جهت کمک به تسريع واگذاري سرخابي ها، ماليات انباشه اين دو تيم بخشيده شود و همچنين با کسب مجوزهاي لازم، اعتباري بالغ بر 100 ميليارد تومان از مبلغ فروش سهام اين دو باشگاه، در اختيار استقلال و پرسپوليس قرار گيرد تا اين دو تيم نسبت به تسويه حساب بدهي هاي خود، اقدام نمايند.

در راستاي افزايش سرمايه هاي اين دو تيم، دو مجموعه ورزشي سند خورده نيز تحت عنوان دارايي هاي استقلال و پرسپوليس در اختيار اين دو باشگاه قرار مي گيرد. پس از انجام يک فرآيند سخت و سنگين، عمليات سندگذاري مجموعه هاي ورزشي مرغوبکار و کمپ ناصرحجازي براي استقلال و مجموعه درفشي فر و شهداي گمنام براي پرسپوليس انجام شد تا اين مجموعه هاي ورزشي، به عنوان بخشي از اموال اين دو تيم محسوب شود.
علاوه بر اين، دو مجموعه ورزشي نيز توسط شهرداري تهران به اين دو تيم واگذار شده ولي جزو اموال سرخابي ها محسوب نشده و قرار است عمليات سندگذاري اين دو مجموعه نيز آغاز شود. اين اولين گام براي واگذاري دو باشگاه به بخش خصوص است تا استقلال و پرسپوليس از مالکيت دولت خارج شده تا اين دو تيم از مسائل و مشکلات مالي به دليل دولتي بودن، خارج شوند.
در حال حاضر بازار سرمايه روزهاي اصلاحي خود را مي گذارند و تقريبا مي شود گفت که در طول دو ماه گذشته، اکثر سهام شرکت هاي حاضر در بورس، اصلاحات سنگيني را انجام داده اند. عدد شاخص کل نيز با افت چند درصدي، در حال حاضر به عدد شاخص اواسط تير ماه رسيده است و مي توان گفت که بازار سرمايه پس از اين اصلاح سنگين، آماده حرکت به سوي اهداف بالاي خود است که اين خبر نيز مي تواند براي مديران وزارت ورزش، خبر خوبي باشد چرا که واگذاري اين دو تيم در زمان خوبي انجام مي گيرد.


ما را در کانال تلگرامي «کانال ورزش» دنبال کنيد

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره