نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
موبایل و بازی

انتشار لگو هورایزن روی سوییچ خبر از حرکت سونی فراتر از پلی‌استیشن می‌دهد

منبع
مجله ديجي کالا
بروزرسانی
انتشار لگو هورایزن روی سوییچ خبر از حرکت سونی فراتر از پلی‌استیشن می‌دهد

مجله دیجی کالا/ رونمایی از بازی لگو هورایزن ادونچر (Lego Horizon Adventures) در کمتر از یک ماه پیش، به هیچ وجه چیز عجیبی نبود و همانطور که اغلب در مورد اولین نمایش‌ بازی‌های مهم اتفاق می‌افتد، نکات و جزئیات بازی در روز‌های قبل از معرفی رسمی به بیرون درز کرده بود. با این حال، چیزی که شگفت‌انگیز بود این بود که نه تنها این بازی برای پلی‌استیشن ۵ و رایانه‌های شخصی، بلکه برای نینتندو سوییچ نیز عرضه می‌شود. به عبارتی یک آی‌پی متعلق به پلی‌استیشن قرار است روی پلتفرمی از نینتندو عرضه شود.

تا آنجا که می‌توان به خاطر آورد، چنین چیزی در دهه‌های گذشته اتفاق نیفتاده است. شاید بگویید که MLB The Show که سونی ناشر آن است، برای سوییچ و همچنین ایکس‌باکس نیز در دسترس قرار گرفته است اما این یک سری دارای مجوز است و با مجموعه‌ای که پلی‌استیشن مالک اصلی آن باشد، فرق دارد. لگو هورایزن ممکن است بزرگ‌ترین اثر جشنوازه‌ بازی‌های تابستانی نبوده باشد، اما دیدن آی‌پی پلی‌استیشن روی کنسولی از نینتندو تقریبا شبیه این است که ماریو و سونیک در یک بازی واحد ظاهر شوند.

در اوایل سال جاری، بحث‌های زیادی در مورد مولتی پلتفرم شدن آثار مایکروسافت وجود داشت و شایعاتی مبنی بر آمدن استارفیلد و ایندیانا جونز به پلی‌استیشن ۵ و حتی توقف ساخت کنسول‌های ایکس‌باکس به گوش می‌رسید. هرچند معلوم شد که مایکروسافت فقط چهار بازی را برای کنسول‌های دیگر می‌آورد که آن‌ها آثار پرچمدار این شرکت نیستند. استارفیلد و ایندیانا جونز در حال حاضر محدود به ایکس‌باکس و رایانه‌های شخصی هستند، در حالی که برخی از بازی‌های آینده این شرکت، مانند Doom: The Dark Ages که به تازگی معرفی شده است، برای پلی‌استیشن ۵ نیز عرضه خواهند شد. البته در مصاحبه‌ای، فیل اسپنسر (Phil Spencer)، مدیرعامل مایکروسافت گیمینگ گفته که قرار است بازی‌های این شرکت را روی پلتفرم‌های بیشتری ببینیم.

دلایل بی‌شماری وجود دارد که چرا مایکروسافت آثار منتخب را روی پلتفرم‌های دیگر عرضه می‌کند و شامل نیاز به دسترسی به بازیکنان بیشتر، رشد نام تجاری خود و غیره می‌شود. همین امر در مورد رشد اکو سیستم پلی‌استیشن نیز صدق می‌کند. سونی قبلا به صورت علنی در مورد برنامه‌های خود برای افزایش مخاطبان و درآمد خود با مجموعه‌ای از پورت‌های کامپیوتر برای بهترین آثار خود از جمله هر دو بازی سری هورایزن و همچنین بازی‌های موبایلی آینده که هنوز اعلام نشده، صحبت کرده است. پس از چند سال عرضه‌ پورت‌های مختلف، پلتفرم کامپیوتر به خوبی برای پلی‌استیشن کار می‌کند و هیروکی توتوکی (Hiroki Totoki)، رئیس و مدیر ارشد اجرایی پلی‌استیشن، اوایل امسال به سرمایه‌گذاران گفته بود که سونی این استراتژی را دو برابر خواهد کرد.

آوردن آثار انحصاری قبلی خود به پلتفرم‌های دیگر مزایای بسیاری دارد. این اقدام مخاطبان جدید را جذب می‌کند، آگاهی از برند‌هایتان را افزایش می‌دهد، بینش شما را در مورد اینکه چه چیزی با آن مخاطبان جدید کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند، بیشتر می‌کند. جالب است بدانید که حتی برای یک رهبر بازار مانند سونی، رشد در پلتفرم خودش یعنی پلی‌استیشن محدود است. پلی‌استیشن ۵ ممکن است سودآورترین پلی‌استیشن تاریخ باشد، اما فروش آن در پشت پلی‌استیشن ۴ قرار می‌گیرد و یک پورت رایانه شخصی به کسانی می‌رسد که ممکن است به بازی‌های سونی علاقه‌مند باشند اما سخت‌افزار مورد نیاز را ندارند.

بنابراین، با توجه به اینکه سونی در حال حاضر به رایانه‌های شخصی و موبایل نگاه بیشتری دارد، هدف قرار دادن نینتندو با لگو هورایزن پس از از بین رفتن شوک اولیه کاملا منطقی است. طبق آمار، سوییچ با فروش بیش از  ۱۴۰ میلیون دستگاه، مخاطب قابل توجهی دارد و این بیش از ۲۰ میلیون بیشتر از پلی‌استیشن ۴ است که هنوز ۵۰ درصد از مخاطبان فعال سونی را تشکیل می‌دهد و بیش از دو برابر فروش فعلی پلی‌استیشن ۵ محسوب می‌شود.

همچنین این کار مخاطبان متفاوتی را به سمت برند پلی‌استیشن می‌آورد. هرچند این موضوع بیشتر به سمت رایانه‌های شخصی سنگینی می‌کند اما نینتندو از لحاظ تاریخی همیشه مخاطبان خانوادگی از جمله تعداد زیادی از بازیکنان جوان‌ را به خود جذب کرده است و در این راه اغلب موفق‌تر از سونی بوده است. این احتمالا توضیح می‌دهد که چرا اولین آی‌پی پلی‌استیشن در سوییچ یک اسپین‌آف لگو است و یک نسخه اصلی از سری هورایزن انتخاب نشده است. همچنین ایجاد چیزی جدید که مطابق با دیگر بازی‌های سوییچ باشد، امکان پذیرتر از تلاش برای پورت یک بازی عظیم پلی‌استیشن به دستگاه محدود نینتندو سوییچ است.

البته استفاده از پلتفرم‌های نینتندو برای رساندن بازی خود به یک جامعه گسترده‌تر و متمرکز بر آثار خانواده‌ پسند، چندان چیز جدیدی نیست. مایکروسافت به صراحت گفته که این دلیلی است که بازی ویوا پیناتا را در سال ۲۰۰۸ به نینتندو DS آورده است. در هر صورت جالب است که پلی‌استیشن با یکی از مجموعه‌های خود که بیشتر مخصوص بزرگسالان است، مسیر جدیدی شبیه نینتندو را انتخاب کرده است. در حالی که هورایزن مانند لست آو آس خشن نیست، اما شخصیت اصلی داستان و داستان آخرالزمانی آن چندان هم خانواده پسند نیست. این باعث می‌شود که هورایزن انتخاب جالبی در میان آثاری که شاید بیشتر به درد نینتند بخورند، نظیر آسترو بات، رچت و کلنک، سک‌بوی و غیره، باشد.

هدف قرار دادن مخاطبان نینتندو توسط پلی‌استیشن حاکی از روندی است که در سال‌های اخیر شاهد رشد آن بوده‌ایم:

هر سه ستون اصلی بازار کنسول در تلاش هستند تا با نگاهی فراتر از اکوسیستم‌های خود، به بازیکنان بیشتری دست یابند.

ایکس‌باکس که همیشه بازی‌های خود را برای کامپیوتر عرضه کرده است، تابستان امسال علاوه بر هدف قرار دادن گیمر‌های پلی‌استیشن با برخی بازی‌ها، به موبایل نیز روی خواهد آورد. نینتندو همچنان در موبایل تلاش می‌کند تا به بازیکنان معمولی بیشتری دسترسی پیدا کند. برای مثال، رویداد اخیر بازی Super Mario Run روی موبایل برای تبلیغ Paper Mario: The Thousand-Year Door استفاده شد. اکنون، علاوه بر کامپیوتر، پلی‌استیشن فرصت‌های رشد موجود از طریق سوییچ را بر رقابت تاریخی خود با نینتندو در اولویت قرار داده است. هرچند که نینتندو خود را از رقابت مستقیم با کنسول‌های دیگر با Wii در سال ۲۰۰۶ کنار کشید.

البته این فقط مربوط به آوردن بازی‌ها به کنسول‌های دیگر نیست. همانطور که شاون لیدن (Shawn Layden)، رئیس سابق پلی‌استیشن گفته، تعداد کل کاربران کنسول‌ها برای چندین نسل در حال حاضر حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون در نوسان بوده است که فقط برای مدت کوتاهی از این میزان در دوران شکوفایی Wii فراتر رفته است. این بدان معناست که برای رشد نام تجاری خود، برای رشد مخاطبان خود، باید نه تنها به کنسول‌های خود و رقبای خود، بلکه به سایر اشکال سرگرمی نیز نگاه کنید. ایکس‌باکس دارای مجموعه تلویزیونی هیلو است، در حالی که شرکت زیرمجموعه آن، بتسدا امسال با سریال فال‌اوت در آمازون پرایم موفقیت چشمگیری داشت. از سوی دیگر نینتندو بزرگترین انیمیشن سال ۲۰۲۳ را با محوریت ماریو اکران کرد. این‌ اشکال سرگرمی به شکلی برند‌ها را رشد می‌دهند و مخاطبان جدیدی را جذب می‌کنند که تعدادی اسپین‌آف و نسخه‌های فرعی نمی‌توانند.

البته سونی سال‌هاست که تلاش می‌کند تا دامنه سری هورایزن را افزایش دهد. بازی واقعیت مجازی Call of the Mountain در سال گذشته نمونه‌ای از این اقدام بود و در حال حاضر طیف وسیعی از محصولات و کالا‌هایی نظیر کمیک و مجموعه‌های لگو در دسترس است. همچنین یک سریال اقتباسی توسط نت‌فلیکس در دست ساخت است. البته عرضه لگو هورایزن روی سوییچ لزوما به این معنی نیست که دو بازی اول مجموعه نیز قرار است روی ایکس‌باکس عرضه شوند زیرا قرار دادن یک اسپین‌آف خانواده پسند روی کنسولی با بیش از ۱۰۰ میلیون بازیکن که بسیاری از آن‌ها به بازی‌های لگو علاقه‌مند هستند، منطقی‌تر است. بهتر است بدانید که لگو هورایزن روی ایکس‌باکس منتشر نمی‌شود.

همچنین همه این‌ها به این معنی نیست که نینتندو با قرار دادن اسپین آف‌های ماریو در پلی‌استیشن یا ایکس‌باکس، از این روند پیروی خواهد کرد. حدود ۱۵۰ میلیون بازیکنی که این دو اکوسیستم ارائه می‌دهند، پتانسیل رشد کمتری نسبت به ساخت فیلم‌ها و بازی‌های موبایلی‌ای دارند که مخاطبان بسیار بیشتری را جذب می‌کنند. بنابراین پلی‌استیشن و به‌ ویژه نینتندو به محافظت و اولویت‌بندی پلتفرم‌های خود ادامه می‌دهند و در نهایت، این‌ها منابع اصلی درآمد آن‌ها خواهند بود اما لگو هورایزن ادونچر روی سوییچ حداقل نشان می‌دهد که چشم‌انداز صنعت بازی در حال تغییر است. البته اعلام مرگ بازی‌های انحصاری‌ زود است زیرا فضا برای بازی‌های مولتی پلتفرم و آثار انحصاری وجود دارد و استراتژی فعلی پلی‌استیشن همچنان حول محور آثاری است که بازیکنان را به اکوسیستم خود بکشاند.


آیا لگو هورایزن ادونچر دارندگان سوییچ را به خرید یک پلی‌استیشن یا یک کامپیوتر قدرتمند و انجام ماجراجویی‌های تمام عیار الوی سوق می‌دهد؟ پاسخ به این سوال را زمان مشخص خواهد کرد و سونی بدون شک عملکرد این بازی را از نزدیک تماشا خواهد کرد. وقتی در سال ۲۰۲۱ با جیم رایان، رئیس سابق پلی‌استیشن مصاحبه‌ای انجام شد، او در مورد اینکه چگونه سونی علاقه‌مند به یافتن راه‌هایی برای دستیابی به صد‌ها میلیون بازیکن با بازی‌های خود است صحبت کرد. حال به نظر می‌رسد که برای دستیابی به این هدف، استفاده از برند‌های آن فراتر از کنسول‌های پلی‌استیشن ضروری است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر