نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
موبایل و بازی

مصرف برق گوگل و مایکروسافت بیشتر از 100 کشور است

منبع
شهر سخت افزار
بروزرسانی
مصرف برق گوگل و مایکروسافت بیشتر از 100 کشور است

شهر سخت افزار/ تحلیل‌های اخیر نشان می‌دهد که شرکت‌های عظیم فناوری، گوگل و مایکروسافت، در سال ۲۰۲۳ به تنهایی، به اندازه‌ی مصرف برق برخی کشورها، انرژی مصرف کرده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، هر کدام از این شرکت‌ها حدود ۲۴ تراوات ساعت (TWh) برق مصرف کرده‌اند که از میزان مصرف بیش از ۱۰۰ کشور از جمله ایسلند، غنا و تونس بیشتر است.

مصرف بالای انرژی به معنای تأثیرگذاری قابل توجه بر محیط زیست است، اما نکته‌ی جالب اینجاست که درآمدزایی گوگل و مایکروسافت نیز از بسیاری از کشورها بیشتر است. علاوه بر این، این شرکت‌ها به همراه اینتل، پیشگامان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت فناوری به شمار می‌روند.

بنابر گزارش منتشر شده توسط مایکل توماس فعال خوش‌نام حوزه محیط زیست و انرژی، مقایسه‌ی دقیق‌تر نشان می‌دهد که مصرف ۲۴ تراوات ساعت (24 میلیارد کیلووات ساعت) برق توسط گوگل و مایکروسافت، معادل مصرف کل کشور جمهوری آذربایجان (با جمعیت ۱۰.۱۴ میلیون نفر) است.

این رقم همچنین از مصرف کشورهای دیگری همچون ایسلند، غنا، جمهوری دومینیکن و تونس (هر کدام با مصرف ۱۹ تراوات ساعت) و اردن (با مصرف ۲۰ تراوات ساعت) بیشتر است. بدیهی است کشورهایی با جمعیت و فعالیت‌های صنعتی بیشتر، مصرف برق بالاتری دارند، برای مثال اسلواکی با ۵.۴ میلیون نفر جمعیت، ۲۶ تراوات ساعت برق مصرف می‌کند.

 مقایسه برق مصرفی کشورها و گوگل و مایکروسافت در سال 2023
این مقایسه اهمیت بالای مصرف انرژی شرکت‌های بزرگ فناوری را آشکار می‌کند. مراکز داده‌ی عظیم گوگل و مایکروسافت تأثیر قابل توجهی بر محیط زیست می‌گذارند. اما اگر مصرف انرژی و درآمدزایی این دو شرکت را با برخی کشورهای ذکر شده مقایسه کنیم، به نتایج جالبی می‌رسیم.

مقایسه برق مصرفی غول‌های فناوری و درآمدهای آنها
درآمد گوگل در سال ۲۰۲۳، طبق گزارش‌های خود این شرکت، بالغ بر ۳۰۵.۶ میلیارد دلار بوده است. با در نظر گرفتن تأثیرات اقتصادی غیرمستقیم ابزارهایی مانند گوگل سرچ، گوگل کلود و یوتیوب، این رقم به حدود ۷۳۹ میلیارد دلار نیز می‌رسد.

درآمد مایکروسافت نیز در سال ۲۰۲۳، معادل ۲۱۱.۹ میلیارد دلار بوده است. با توجه به استفاده‌ی گسترده از سیستم‌عامل ویندوز، نرم‌افزار آفیس و برنامه‌های کاربردی آنلاین مبتنی بر مایکروسافت آژور، تأثیر اقتصادی محصولات این شرکت احتمالاً به تریلیون‌ها دلار می‌رسد.

مقایسه‌ی این ارقام با کشورهای دارای مصرف انرژی مشابه، نتایج قابل تأملی به همراه دارد. تولید ناخالص داخلی (GDP) آذربایجان در سال ۲۰۲۳ حدود ۷۸ میلیارد دلار، اسلواکی ۱۲۷ میلیارد دلار و ایسلند تنها ۳۰ میلیارد دلار بوده است.

خروجی اقتصادی گوگل و مایکروسافت به میزان قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی این کشورها پیشی می‌گیرد. این موضوع نشان‌دهنده‌ی مقیاس مالی عظیم این غول‌های فناوری در مقایسه با مصرف قابل توجه برق آن‌هاست.

اقدامات شرکت‌های بزرگ در برابر این مصرف گسترده برق چیست؟
با وجود مصرف بالای انرژی توسط گوگل و مایکروسافت، که لزوم بحث در مورد پایداری و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت فناوری را برجسته می‌کند، باید توجه داشت که این شرکت‌ها پیشگامان استفاده از منابع انرژی پاک در این صنعت هستند.

گوگل از پیشگامان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به شمار می‌رود و از سال ۲۰۰۷ به صورت کربن‌خنثی فعالیت می‌کند. این شرکت همچنین به دنبال دستیابی به انرژی بدون کربن ۲۴ ساعته در تمام مراکز داده‌ی خود تا سال ۲۰۳۰ است. در سال ۲۰۲۳، گوگل بر سرمایه‌گذاری‌های خود در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر افزود و سبد انرژی خود را با گنجاندن منابع مختلف بادی، خورشیدی و سایر منابع تجدیدپذیر گسترش داد.

مایکروسافت نیز متعهد شده است تا سال ۲۰۳۰ به شرکتی کربن‌منفی تبدیل شود، به این معنی که میزان جذب کربن از محیط زیست توسط این شرکت، از میزان انتشار آن بیشتر خواهد بود. مایکروسافت همچنین در تلاش است تا به تولید بدون ضایعات و مصرف بهینه‌ی آب تا سال ۲۰۳۰ دست یابد. این شرکت در سال ۲۰۲۳ مجموعه‌ی قراردادهای خود برای دارایی‌های انرژی تجدیدپذیر را به بیش از ۱۹.۸ گیگاوات افزایش داد که شامل پروژه‌هایی در ۲۱ کشور می‌شود. مایکروسافت همچنین در حال کاهش انتشار مستقیم آلاینده‌ها و رسیدگی به انتشار غیرمستقیم خود، به ویژه انتشار ناشی از ساخت مراکز داده و قطعات سخت‌افزاری است.

جمع‌بندی
مصرف بالای انرژی توسط گوگل و مایکروسافت، چالشی جدی برای محیط زیست به شمار می‌رود. با این حال، تعهد این شرکت‌ها به استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و تلاش آن‌ها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، نشان‌دهنده‌ی گام‌هایی مثبت در جهت پایداری و حفظ محیط زیست است.

در نهایت، می‌توان گفت که گوگل و مایکروسافت به عنوان دو غول فناوری، نقشی دوگانه در زمینه‌ی مصرف انرژی ایفا می‌کنند. از یک سو، مصرف برق آن‌ها به اندازه‌ی یک کشور است و از سوی دیگر، پیشگامان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در این صنعت به شمار می‌روند.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره