نماد آخرین خبر

جزئیات جدیدی از Kirin 9100 هواوی فاش شد؛ بهره‌وری انرژی مشابه اسنپدراگون ۸ نسل ۲

منبع
ترنجي
بروزرسانی
جزئیات جدیدی از Kirin 9100 هواوی فاش شد؛ بهره‌وری انرژی مشابه اسنپدراگون ۸ نسل ۲

ترنجی/ افشاگر معروف اطلاعات، Digital Chat Station، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی چینی ویبو جزئیات جدیدی را درباره تراشه Kirin 9100 هواوی به‌اشتراک گذاشت. گفته می‌شود که بهره‌وری انرژی این چیپست مشابه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ خواهد بود.

تراشه Kirin 9100 با معماری ۵ نانومتری تولید خواهد شد
اطلاعات فاش شده، برخی از جزئیات تراشه Kirin 9100 هواوی را نشان می‌دهند. گفته می‌شود که این چیپست از «فرآیند توسعه یافته داخلی n+2/3» استفاده خواهد کرد. در حالی که هوآوی می‌تواند از طریق این رویکرد به ترانزیستور هایی با اندازه ۵ نانومتری دست یابد، اما مشابه لیتوگرافی پیشرفته EUV، که توسط TSMC و سامسونگ استفاده می‌شود، نخواهد بود. از آنجایی که لیتوگرافی DUV برای دستیابی به الگوی مورد نظر روی تراشه به نوردهی های متعدد نیاز دارد، تولید یک چیپست با کمک این فناوری می‌تواند منجر به هزینه های تولید بالایی شود. همچنین کارایی تراشه های تولید شده نیز کمتر از نمونه های ساخته شده با فناوری EUV خواهد بود.


پست Digital Chat Station

فناوری EUV می‌تواند با یک بار نوردهی، طرح های پیچیده‌تری را چاپ کند. Digital Chat Station ادعا می‌کند که کرین ۹۱۰۰ در مقایسه با تراشه های قبلی هواوی، پیشرفت های «کاملا آشکاری» در بخش بهره‌وری انرژی خواهد داشت. البته که این چیپست به پای جدیدترین پرچمدار کوالکام نمی‌رسد. طبق اطلاعات فاش شده، Kirin 9100 با Snapdragon 8 Gen 2 به رقابت خواهد پرداخت. DCS معتقد است که این تراشه آینده هواوی قطعا کارآمدتر از Snapdragon 8 Plus Gen 1 خواهد بود.

توجه کنید که اطلاعات فاش شده، هنوز به‌طور رسمی تأیید نشده‌اند و در حد یک شایعه هستند. هنوز سایر جزئیات Kirin 9100 مانند شماره مدل، پیکربندی هسته ها و تاریخ رونمایی مشخص نیست. هنوز نمی‌دانیم که کدام کمپانی ریخته‌گری، وظیفه ساخت این تراشه آینده هواوی را بر عهده خواهد داشت. البته همان‌طور که منبع این گزارش اشاره می‌کند، کرین ۹۱۰۰ در داخل کشور چین تولید خواهد شد. زیرا که TSMC و سامسونگ به دلیل محدودیت های ایالات متحده نمی‌توانند وظیفه ساخت این چیپست را بر عهده بگیرند.

در حال حاضر نمی‌دانیم کدام کارخانه چینی توانایی تولید تراشه با فناوری ۵ نانومتری DUV را دارد. انتظار می‌رود که کمپانی SMIC، کرین ۹۱۰۰ را تولید کند. البته توانایی آن در تولید تراشه های پیشرفته، تحت نظارت دولت ایالات متحده است.

نظر شما چیست؟

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره