نماد آخرین خبر

سامسونگ و اپل در مسیر گوگل؛ وقتی دسترسی به ویژگی‌های جدید محدودتر می‌شود

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
سامسونگ و اپل در مسیر گوگل؛ وقتی دسترسی به ویژگی‌های جدید محدودتر می‌شود

دیجیاتو/ عموم کاربران اپل این شرکت را با اکوسیستم نرم‌افزاری یکپارچه‌اش می‌شناسند و کاربران سامسونگ نیز عموماً از عملکرد One UI راضی‌اند. اما حالا دو غول حوزه تکنولوژی با مشکل مشابهی دست‌وپنجه نرم‌ می‌کنند؛ ویژگی‌های نرم‌افزاری جدید این دو برند برای تمامی کاربران عرضه نمی‌شود و فقط تعداد محدودی به آن دسترسی دارند. 

پیشتر کاربران گوگل با این مشکل روبه‌رو بوده‌اند؛ برای مثال کیفیت قابلیت‌های نرم‌افزاری که برای کاربران ایالات متحده عرضه می‌شد، با کاربران سایر کشورها مانند فرانسه متفاوت بود یا مثلاً نوع عملکرد و کمیت ابزارها در سری‌های بالاتر، مانند پیکسل 8 پرو، با نسل قبل، پیکسل 7 پرو، متفاوت بوده است. 

ظاهراً سامسونگ و اپل نیز روند مشابهی در پیش گرفته‌اند؛ درحال‌حاضر Galaxy AI در گوشی‌های پرچم‌دار سری S و گوشی‌های تاشو سامسونگ ارائه می‌شود و تعداد محدودی از دستگاه‌های اپل می‌توانند از Apple Intelligence پشتیبانی کنند. البته این موضوع محدود به سخت‌افزار دستگاه‌ها نیست و بعضاً این ویژگی‌ها و ابزارهایشان فقط در برخی مناطق خاص در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

سؤالی که برای کاربران در خرید گوشی‌ها پیش می‌آید، این است که آیا این دستگاه به ویژگی‌های جدید دسترسی خواهد داشت یا به‌‌دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری کنار گذاشته می‌شود؟ در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت می‌کنیم؛ اگر شما هم به این موضوع علاقه‌مندید، با دیجیاتو همراه باشید. 

ابزارهای جدید در اختیار تعداد محدودی از کاربران 
ویژگی‌های جدید ابتدا هیجان‌انگیز به‌ نظر می‌رسند اما بعداً مشخص می‌شود عرضه آن‌ها محدود به مناطق، زبان‌ها یا دستگاه‌های خاصی است؛ برای مثال، برخی قابلیت‌ها فقط در ایالات متحده در دسترس هستند، فقط به زبان انگلیسی کار می‌کنند یا منحصراً در اختیار کاربران برند خاصی قرار می‌گیرد. در حقیقت ممکن است کاربران براساس موقعیت مکانی‌شان، آدرس IP یا نیاز به ورژن خاصی از برنامه‌ها در به‌روزرسانی یا دسترسی به قابلیت‌های جدید محدودیت داشته باشند. این پیچیدگی و ناهماهنگی ممکن است برای بسیاری از کاربران به‌مرور خسته‌کننده شود. 

قابلیت Live Translate از ابزارهای هوش مصنوعی سامسونگ بود که با رونمایی از سری گوشی‌های S24 معرفی شد. بااین‌حال این ویژگی فقط از ۱۳ زبان دنیا پشتیبانی می‌کرد؛ در واقع کاربران مختلف در سرتاسر دنیا با قیمت یکسانی این گوشی را می‌خریدند اما برخی از آن‌ها به سبب عدم‌پشتیبانی‌ از زبان مادری‌شان نمی‌توانستند کامل از این قابلیت استفاده کنند. مشابه همین مشکل در Writing Assist سامسونگ نیز مشاهده می‌شود؛ جایی که سامسونگ از زبان‌های محدودی برای ترجمه و ارائه کلمات پیشنهاد پشتیبانی می‌کند. 

پس از مدتی، سامسونگ آپدیت One UI 6.1 را همراه ابزارهای هوش مصنوعی منتشر کرد و این به‌روزرسانی به برخی گوشی‌های قدیمی‌تر مانند گلکسی S21 نیز رسید. اما این گوشی‌هایی فقط بخشی از ویژگی‌های جدید و مهم Galaxy AI را از دست دادند.

از طرفی همان‌طور که اشاره شد، کوپرتینویی‌ها Apple Intelligence را برای تعداد محدودی از دستگاه‌هایش عرضه خواهند کرد و ظاهراً کاربران آیفون 13 و 14 از این قابلیت محروم خواهند بود. علاوه‌براین، ابزار هوش مصنوعی اپل فقط به زبان انگلیسی عرضه می‌شود و به‌مرور از سایر زبان‌ها پشتیبانی خواهد کرد. 

مسیر پیش‌ روی سامسونگ و اپل

این اتفاقات چندان تازه نیست؛ برای مثال برخی ویژگی‌های دستیار هوشمند Bixby سامسونگ فقط از زبان‌های محدودی پشتیبانی می‌کرد یا تعدادی از قابلیت‌های جدید iOS دیگر برای گوشی‌های قدیمی‌تر ارائه نمی‌شوند. این واقعیتی است که در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌ایم. 

در دهه میلادی گذشته، کاربران مشکلات به‌روزرسانی و پشتیبانی را به اشکالات نرم‌افزاری اندروید، گوگل،چ یا پیکسل مرتبط می‌دانستند و معمولاً ایرادات این‌چنینی در گوشی‌های سامسونگ و اپل کمتر دیده می‌شد. اما حالا اوضاع فرق کرده و کاربران با محدودیت در استفاده از قابلیت‌هایی مواجه‌اند که مخصوصاً توسط سازندگان طراحی شده‌اند. 

موانع حضور قابلیت‌های جدید در گوشی‌‌های قدیمی‌تر
شاید وقتی تبلیغات سامسونگ یا اپل را درباره قابلیت‌‌های مبتنی بر AI ببینید، از خودتان بپرسید این ابزارها به دستگاه‌ها شما نیز می‌آید یا خیر. 

برخی قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی، به‌ویژه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مولد، نیازمند سخت‌افزار قدرتمندی هستند؛ به‌ همین دلیل احتمال حضور آن‌ها در گوشی‌های قدیمی‌تر کم می‌شود؛ مثال بارز آن پیکسل 8 است که از ویژگی‌های هوش مصنوعی در عکاسی استفاده می‌کند، درحالی‌که مدل‌های قبلی از آن بی‌بهره‌اند. در واقع حتی اگر سازندگان وعده پشتیبانی‌ها و آپدیت‌های طولانی‌مدت بدهند، بازهم ممکن است این آپدیت‌ها کامل از ویژگی‌های هوش مصنوعی پشتیبانی نکنند. 

علاوه‌براین، الزاماتی مانند قوانین عمومی حفاظت از داده‌ (GDPR) اتحادیه اروپا ممکن است بر دسترسی برخی ویژگی‌ها تأثیرگذار باشند، انتشار آن‌ها را به تعویق بیندازند یا دسترسی به آن‌ها را محدودتر کنند. همچنین این احتمال وجود دارد که برخی ابزارها فقط از زبان انگلیسی پشتیبانی کنند. 

نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد روندی که در انتشار آپدیت‌های سامسونگ، گوگل و اپل شروع شده تا کجا ادامه خواهد داشت؛ بااین‌حال مشخص است تعداد قابل‌توجهی از کاربران به‌طور یکسان به قابلیت‌های هوش مصنوعی یا سایر آپدیت‌های نرم‌افزاری دسترسی ندارند و همین موضوع می‌تواند در آینده مشکل‌ساز باشد. 

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره