نماد آخرین خبر

آیفون ۱۶ پرو قابلیت عکاسی ProRAW با فرمت JPEG XL را دارد

منبع
زوميت
بروزرسانی
آیفون ۱۶ پرو قابلیت عکاسی ProRAW با فرمت JPEG XL را دارد

زومیت/ اپل قابلیت عکاسی ProRAW با فرمت JPEG XL را برای آیفون ۱۶ پرو در‌ نظر گرفته است.
 
اپل چندی پیش، آیفون ۱۶ پرو را با قابلیت جدیدی برای عکاسان حرفه‌ای معرفی کرد. بنابر گزارش 9to5mac، این گوشی جدید اپل امکان ثبت عکس‌های ProRAW در فرمت JPEG XL را فراهم می‌کند. فرمت مذکور، ترکیبی از فشرده‌سازی با کیفیت بالا و اندازه‌ی فایل‌های کوچک‌تر را ارائه می‌دهد که بدون کاهش کیفیت تصویر، فضای ذخیره‌سازی کمتری را اشغال می‌کند. در واقع JPEG XL یک فرمت فایل گرافیکی مدرن و رایگان محسوب می‌شود که برای پشتیبانی از فشرده‌سازی، بدون افت کیفیت طراحی شده است.

این فرمت با هدف عملکرد بهتر نسبت‌ به فرمت‌های موجود مانند JPEG، PNG و WebP توسعه پیدا کرده است؛ بنابراین کارایی و کیفیت فشرده‌سازی بهتری ارائه می‌دهد. فرمت JPEG XL از تصاویر با وضوح بسیار بالا تا ۳۲ بیت در هر مؤلفه و ویژگی‌هایی مانند تصاویر متحرک و پیش‌نمایش‌های جاسازی شده پشتیبانی می‌کند.

همان‌طور که گفته‌ شد، یکی از مزایای اصلی استفاده از فرمت JPEG XL در آیفون ۱۶ پرو، کاهش حجم فایل‌ها است. به‌عنوان‌مثال، یک عکس ProRAW با رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل در فرمت JPEG-XL حدود ۴۶ مگابایت فضا اشغال می‌کند، درحالی‌که همان عکس در آیفون ۱۵ پرو حدود ۷۵ مگابایت حجم دارد. این کاهش حجم به کاربران اجازه می‌دهد تا تعداد عکس‌های باکیفیت بیشتری را در دستگاه خود ذخیره کنند.

علاوه‌بر‌این، آیفون ۱۶ پرو می‌تواند ویدئوهای 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌درثانیه ضبط کند و از لنز فوق‌عریض ۴۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد. همچنین قابلیت‌های جدیدی مانند تنظیمات رنگ، هایلایت‌ها و سایه‌ها به‌صورت لحظه‌ای در سبک‌های عکاسی جدید ارائه شده است. اگرچه فقط مدل‌های آیفون ۱۶ پرو می‌توانند عکس‌های با فرمت JPEG XL بگیرند، اما هر دستگاه اپل که iOS 17 و بالاتر یا macOS 14 و بالاتر را اجرا می‌کند، می‌تواند تصاویر این فرمت را با کیفیت اصلی نشان دهد.

بنابر گفته‌ی اپل، آیفون ۱۶ پرو با ویژگی‌های جدید، تجربه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد. گوشی اپل هم‌اکنون برای پیش‌سفارش در دسترس است و عرضه‌ی رسمی آن از ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور ۱۴۰۳) آغاز می‌شود. از نظر برخی کارشناسان با وجود این قابلیت‌ها، آیفون ۱۶ پرو به یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکاسان حرفه‌ای و علاقه‌مندان به عکاسی تبدیل خواهد شد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره